Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

II СЕМЕСТР „МУЗИКА ЄДНАЄ СВІТ”

Мова музики є зрозумілою для всіх людей Землі. Ми радіємо і сумуємо, працюємо в ім’я процвітання вітчизни, з душевним трепетом спостерігаємо за появою першого весняного проліска, ранкового сонячного промінчика, що зігріває всіх, хто любить свій край. Матері заколисують дітей, співаючи колискових музикою серця, дарма, що різною мовою. Усіх чарують пісні солов’я. Тільки у полі, зрошеному потом трударя, лунають трелі жайворонка. Ми прийшли в цей світ, щоб бути щасливими! Про це співаємо, граємо, танцюємо.

Універсальність музичної мови виражається в тому, що вона розкриває зміст, духовну сутність життя людей, байдуже, в якій частині світу вони проживають. Пісенно-танцювальна творчість кожного народу відображає національні своєрідність та особливості. Творчі стосунки між націями постійно взаємно збагачують та оновлюють звукові джерела. Композитори виявляють інтерес не тільки до своєї, а й чужої народної творчості. Народні інтонації захоплюють і хвилюють, але вони вже звучать не по-українськи у представника іншої держави, що не позбавляє їх національної своєрідності. Цей зв’язок є неодмінною умовою розвитку усієї світової музичної культури. Найкращі надбання, найхарактерніші ознаки творчості у культурній взаємодії стають основою світової духовної спадщини. На різних мовах зрозуміла дивовижна краса музики. Ось тільки нехай відкриється серце і розум, щоб пізнати і відчути самобутню силу своєї музики і музики інших народів.

Урок 1. ВЕСНУЙ, КВІТУЙ, ВЕСНЯНОЧКО

Веснянки складають один із найцікавіших за змістом, найбагатший емоційно нарно-пісенний пласт.

Катерина Білокур „Квіти за тином”

• Послухай пісню.

• Про що в ній розповідається?

• В якому характері виконується?

А ВЖЕ ВЕСНА

Українська веснянка в обробці М. Лисенка

1. А вже весна, а вже красна:

Із стріх вода капле.

2. Молодому козаченьку

Мандрівочка пахне.

3. Помандрував козаченько

У чистеє поле.

4. За ним іде молода дівчина:

„Вернися, соколе”.

5. „Не вернуся, забарюся,

Гордуєш ти мною”.

6. „Буде ж моє гордування

Все перед тобою”.

Побачення козака з дівчиною

• Вивчи пісню.

• Зосередься на опрацювання другого голосу.

• Ритмічний рисунок першого голосу спочатку відтвори ударами в долоні.

• Прочитай слова у ритмі пісні.

• Зверни увагу на розспівування складів.

• Обміркуй план інсценізації твору.

Запам’ятай. Рухлива, енергійна, заклична мелодія пісні „А вже весна” пробуджує життєдайні сили, звеселяє душу.

Л. М. Ревуцький написав дитячу п’єсу „Веснянка” на мелодичному матеріалі української народної пісні.

• Послухай музику.

• Коли почуєш знайомі інтонації — підніми руку.

• Постарайся відчути зміни, які відбулися у знайомій мелодії.

• Який інструмент звучить?

• Який твір більше подобається: вокальний чи інструментальний? Чому?

Український композитор Микола Йосипович Сильванський (1916—1985) написав Варіації на тему української народної пісні „А вже весна”.

• Послухай музику.

• Поспостерігай за змінами, які відбуваються із мелодією пісні.

• Визнач, що спричиняє варіаційний розвиток твору.

Запам’ятай. Народна пісня „А вже весна” стала натхненням для Л. Ревуцького та М. Сильванського і заграла новими барвами в інструментальному викладі.

• Розкажи, чому ти ходиш до школи.

• Послухай пісню В. Шаїнського на вірші М. Пляцковського „Вчать у школі”.

• Визнач, про що йдеться у творі.

• В якому характері виконується?

• Яка будова пісні?

• Вивчи пісню.

• Відтвори ритмічний рисунок ударами в долоні. Обміркуй виконання з використанням танцювальних рухів та ритмічно-тембрального супроводу.

Запам’ятай. Милозвучна гарна, помірно голосна мелодія пісні „Вчать у школі”, у рухливому темпі розповідає про шкільні будні.

ВЧАТЬ У ШКОЛІ

Вірші М. Пляцковського

Музика В. Шаїнського

Переклад О. Торгалова

1. Вправно літери писать,

Крейду у руці тримать

Вчать у школі (тричі).

Вчителям не заважать,

Малюків не ображать

Вчать у школі (тричі).

2. Як до трьох додати два,

Як складаються слова,

Вчать у школі (тричі).

Тата й маму поважать,

І граматику вивчать

Вчать у школі (тричі).

3. Як збиратись у похід,

Як знайти на карті схід,

Вчать у школі (тричі).

На негоду не зважать,

І завжди перемагать

Вчать у школі (тричі).

4. Де поставити тире,

Звідки вітер сил бере,

Вчать у школі (тричі).

Про навчання пам’ятать,

Друзям всім допомагать

Вчать у школі (тричі).