Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 2. МУЗИКА ВЕСНИ

Весна... З її приходом оживає, розквітає природа. Повітря сповнене живодайним подихом землі. Для наших предків після холодних коротких днів і довгих зимових вечорів, що минали колись у тісних хатах за роботою, при скупому освітленні, з’являлася можливість вийти на залиті сонячним світлом левади, вкриті першою прозеленню пагорби, де дихалось на повні груди і співалося на повен голос. Можна було затіяти гру, повеселитися, радіючи ласкавому сонцю і теплу. Пісні, хороводи, ігри поступово утворили обряд із визначеним порядком дійства та пісенним супроводом.

Послухай українську веснянку „Вийди, вийди, Іванку”.

• Визнач, про що в ній йдеться.

• В якому характері виконується?

• Яка пісня за будовою?

ВИЙДИ, ВИЙДИ, ІВАНКУ

Українська веснянка

1. Вийди, вийди, Іванку,

Заспівай нам веснянку!

Зимували, не співали —

Весни дожидали.

2. Весна, весна, наша весна,

Та що ж ти нам принесла?

Старим бабам по кийочку,

А дівчатам по віночку!

3. Звила ж я віночок вчора,

Із вечора, із вечора,

З зеленого барвіночку

Та й повісила на кілочку.

Великодні гаївки на Західній Україні

• Вивчи пісню.

• Відтвори ритмічний рисунок мелодії ударами в долоні.

• Зверни увагу на розспівування складів.

• Обміркуй можливість виконання пісні із використанням музичних іграшок та інструментів.

• Виконай пісню із рухами та атрибутами.

Запам’ятай. Веснянки — пісні молодості й краси; в них звучить оптимізм і світлі ліричні мотиви.

Російського композитора Петра Ілліча Чайковського (1849—1893) з Україною пов’язують родинні стосунки. Недалеко від Києва, у селі Кам’янка, проживала сім’я його сестри і композитор часто провідував їх. Тут він відчував себе як удома, багато і плідно працював. Народні пісні полонили митця. Композитор записував їх і включав у свої твори.

• Послухай фрагмент Першого концерту для фортепіано з оркестром П. І. Чайковського.

• Коли впізнаєш знайому мелодію, підніми руку.

• У ході повторного слухання зосередься на змінах, які відбулися у пісні.

• Поділися враженнями від почутого.

У фіналі фортепіанного концерту звучать інтонації української веснянки „Вийди, вийди, Іванку”. Проста м’яка мелодія народної пісні у концерті стає запальною, стрімкою, немов кличе у веселий танець хлопців і дівчат. Цьому сприяла зміна елементів музичної мови (темпу, ритму, тембру, динаміки, звуковедення) та яскраве оркестрування. Музика сповнена сонячними, світлими, проникливими мелодіями, відтворює атмосферу народного свята.

Запам’ятай. Українська веснянка „Вийди, вийди, Іванку” у фортепіанному концерті отримала друге життя і завдяки цьому стала відомою в усьому світі.

• Розкажи, як відзначаєш день народження своєї мами, які вітання промовляєш, які подарунки готуєш?

• Послухай пісню О. Янушкевич на вірші М. Ясакової „День народження у мами”.

• Чи доповнює пісня твою розповідь?

• В якому характері виконується?

• Визнач її будову.

• Де розміщені основні слова?

ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ У МАМИ

Вірші М. Ясакової

Музика О. Янушкевич

1. Я сьогодні прокидаюсь рано —

День народження в моєї мами.

Хочу їй зробити свято,

І роботи теж багато в мене є.

Приспів:

Не журись, люба мамо, не журися,

Будеш донею своєю ти гордиться.

Я все зможу, я все вмію.

Ти сьогодні зрозумієш: доня підросла!

2. Перший ніжний мамі поцілунок,

І з любов’ю зроблений малюнок.

Любу маму всі вітають,

Її очі щастям сяють, і мої.

Приспів.

3. Я прибрала гарно все й помила

І святковий мамі стіл накрила,

Все, як мама показала,

Ще й бабуся помагала теж мені.

Приспів.

• Вивчи пісню.

• Зосередься на точному відтворенні ритмічного рисунка.

• Промов слова в ритмі пісні.

• Виконай твір із позначенням пауз ударами в долоні, ударами на трикутнику, бубні.

Запам’ятай. Жвава, впевнена мелодія пісні „День народження у мами” розповідає про добрі справи дітей, приурочених до маминого свята.