Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 8

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ЖИТТЯ ЛЮДИНИ У ПЕРВІСНІ ЧАСИ»

Мета: узагальнити уявлення учнів про суспільне, господарське та духовне життя людей у первісні часи; перевірити здатність учнів проводити порівняння, узагальнювати й порівнювати історичну інформацію, висловлювати власну думку.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006).

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення основної цілі уроку.

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Назвіть основні проблеми, які розглядалися в процесі вивчення теми «Життя людей за первісних часів».

Робота в групах

Учні класу умовно об’єднуються у дві групи (за варіантами).

Перша група формулює положення, що розкривають зміст тієї чи іншої теорії походження людини, не називаючи її. Учні другої групи мають назвати, про яку з теорій йдеться, та обґрунтувати свою точку зору. Доцільно групи міняти ролями.

III. Узагальнення та систематизація знань

Учитель. Ми вирушаємо в археологічну експедицію. Для цього ми скористаємось історичними атласами. Наша експедиція прямує до Південно-Східної Африки. Саме тут було винайдено рештки викопних людей, яких вважають безпосередніми предками людини. Їх назвали австралопітеками, що значить «південна мавпа». Час існування цього виду — від 6 до 2 млн років тому. У цьому ж регіоні згодом (понад 1 млн 750 тис. р. тому) виникла й перша розумна істота — презинджантроп.

Запитання до членів експедиції

  • 1. Чому саме австралопітеків вважають предками людей?
  • 2. В якому ще регіоні були знайдені рештки австралопітеків?
  • 3. Поясніть значення назви Homo habilis, або презинджантроп?
  • 4. Коли з’явився цей вид?
  • 5. Які знаряддя праці вміли використовувати «люди вмілі»?
  • 6. Чи можна назвати презинджантропа справжньою людиною? Чому?

Учитель. З часом діяльність людей ставала дедалі більш свідомою, їх зовнішній вигляд втрачав тваринні ознаки. Близько 1,5-1 млн років тому в південних районах Азії та Європи з’являється наступний вид — людина прямоходяча.

Під час льодовикового періоду, близько 100 тисяч років тому, на Землі утворився різновид первісної людини — неандерталець.

Запитання до членів експедиції

  • 1. Як зміна природно-кліматичних умов вплинула на спосіб життя неандертальців?
  • 2. Як полювали ці люди?
  • 3. Як називався колектив неандертальців?

Учитель. Близько 40 тис. років тому, в епоху пізнього палеоліту, з’являється кроманьйонська людина, яку вчені відносять до «людини розумної», тобто Homo sapiens.

Запитання до членів експедиції

  • 1. Які території освоїли кроманьйонці?
  • 2. Що дозволило науковцям віднести кроманьйонців до Homo sapiens?
  • 3. Як в історії називається перша форма родових відносин?
  • 4. Яка форма відносин змінила матріархат?

Учитель. У період енеоліту у IV—III тис. до н. е. на території України, Молдови та Румунії виникає високорозвинена скотарсько-землеробська культура, яка отримала назву трипільської.

Запитання до членів експедиції

  • 1. Поясніть походження назви цієї культури.
  • 2. Як ще називають трипільську культуру?
  • 3. Ким і коли вона була вперше досліджена?
  • 4. Як науковці пояснюють причини занепаду трипільської культури?

Учитель. В епоху неоліту відбувається перехід від привласнювальних форм господарства (збиральництво та мисливство) до відтворювальних (рільництво та скотарство). Цей процес називається неолітичною революцією. З появою нових знарядь значно зростає продуктивність праці, вона стає індивідуальною, і це призводить до розпаду родових общин. Люди починають займатися ремеслом та обмінюватися продуктами праці. Центри ремесла та обміну зростають і перетворюються на міста. В одному з них — Єрихоні (Близький Схід) — ми зараз і перебуваємо.

Запитання до членів експедиції

  • 1. Якими видами рільництва та скотарства займалися первісні люди?
  • 2. Які види ремесла освоїли первісні люди?
  • 3. Як називався новий тип общини, що виник після розпаду родових общин?
  • 4. Де і коли були засновані перші міста?

Учитель. А зараз ми потрапили з вами до печери Альтаміра — визначної пам’ятки первісного мистецтва. Досконалі зображення тварин засвідчили, наскільки розвинулося й збагатилося духовне життя тогочасної людини.

Запитання до членів експедиції

  • 1. Які знання було започатковано у найдавніші часи?
  • 2. Для чого первісні люди малювали картинки на скелях?
  • 3. Назвіть первісні форми релігії.
  • 4. Який вид писемності виник у стародавню епоху?

IV. Підбиття підсумків

V. Домашнє завдання

Повторити матеріал теми «Життя людини у первісні часи», підготуватися до тематичного оцінювання.