Серія «Мій конспект». «Історія стародавнього світу». 6 клас

УРОК 7

ТЕМА. КУЛЬТУРА ТА ВІРУВАННЯ ЛЮДЕЙ ЗА ПЕРВІСНИХ ЧАСІВ

Мета: ознайомити учнів із розвитком знань, мистецтва та релігійних вірувань первісних людей; порівнювати різні уявлення та вірування людей; працювати з поняттями «тотемізм», «анімізм», «фетишизм», «магія», «релігія»; розвивати вміння висловлювати власну думку, працювати з текстом; виховувати толерантне ставлення до думок інших людей.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (К., 2006), Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (К., 2006), роздавальний матеріал, аплікації до теми.

Поняття: «тотемізм», «анімізм», «фетишизм», «магія», «релігія».

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

II. Вивчення нового матеріалу

Працюємо з підручником

Учні мають прочитати відповідний матеріал підручника і дати відповіді на питання, що записані на дошці (вправа «Чиста дошка»). Якщо на запитання надається правильна відповідь, воно витирається. У разі, якщо на всі запитання будуть надані правильні відповіді, дошка буде чистою.

  • 1. Яких знань поступово набували первісні люди?
  • 2. Що спонукало людей постійно поповнювати свої знання про навколишній світ?
  • 3. На основі прочитаного тексту скажіть, які види мистецтва розвинулися у первісному суспільстві.
  • 4. Для чого суспільству потрібна писемність?
  • 5. Чому люди ніколи не зупинялись у пізнанні світу?
  • 6. Навіщо людям потрібно мистецтво?
  • 7. Чому у творчості стародавніх народів основними персонажами є здебільшого тварини?
  • 8. Чи можна назвати первісних художників талановитими?

Вправа «Мозковий штурм» (Див. урок 3)

Вам необхідно спробувати дати визначення поняття «релігія».

(Учні на уроках в 5-му класі знайомились з цим поняттям, воно для них не буде новим. Учитель звертає увагу на те, що до прийняття християнства наші предки вшановували багатьох богів, що символізували сили природи.)

Вислухавши та обговоривши відповіді учнів, учитель формулює визначення поняття «релігія». (Визначення записати в зошити.)

Завдання

Мандрівник, що вивчав життя відсталих народів, писав: «Вони бояться негоди, голоду, хвороб, мертвих людей, злиднів — всього, чого вони не знають».

  • 1. Чи можна на підставі цього висловлювання визначити причини появи у людей релігійних вірувань?
  • 2. В які надприродні сили вірили первісні люди?

Учитель. Первісна людина не могла одразу пізнати навколишній світ, зрозуміти суть явищ природи. їй здавалося, що над нею панують грізні, ворожі сили, перед якими вона відчувала свою безпорадність.

Працюємо з поняттями

Прочитати підручник (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу (С. 47); Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу (С. 33, 22, 24-25) і виписати визначення понять «тотемізм», «анімізм», «фетишизм», «магія».

Завдання

1. Визначте, про яку форму релігійних уявлень ідеться у наведених прикладах.

  • а) Орнамент на посуді, вишивка на рушнику — все це речі, яким стародавня людина приписувала захисні властивості. Для захисту від злих чар на тіло колись наносили татуювання, а обличчя розмальовували. Так виникла традиція наносити на обличчя косметику.
  • б) Якось під час спекотного літа водойма, в якій жили черепахи, висохла. Тоді черепахи вирішили знайти собі нове місце для житла й вирушили в путь. Найтовстіша черепаха, щоб полегшити собі дорогу, зняла панцир. Так і йшла без панцира доти, доки не перетворилася на людину — предка роду Черепахи.
  • в) Майже всі місця на світі — небо, повітря, земля, гори і ліси — населені, за уявленням роду, різними духами, яких бояться і поважають.

2. Археологи знайшли стародавню могилу, в якій були залишки поховання. Небіжчика поклали на бік, поряд була зброя, посуд, залишки їжі.

  • а) Про які вірування первісних людей свідчать ці знахідки?
  • б) Чи можна визначити, коли було зроблено це поховання — до чи після виникнення релігії?

III. Перевірка знань

Гра «Оплески»

Учитель називає поняття, терміни, прізвища. Якщо поняття або термін використовувались на уроці, учні підтверджують це оплесками, якщо ні — мовчать.

«Малюнкове письмо», «азбука», «петрогліфи», «фетишизм», «ієрогліфи», «анімізм», «буддизм», «ідол», «релігія», «тотемізм», «жерці», «магія».

IV. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника (Голованов С., Костирко С. Історія стародавнього світу, § 7, С. 45-48; Шалагінова О., Шалагінов Б. Історія стародавнього світу, С. 22, 24-25, 33-37).

2. Повторити матеріал та основні поняття теми «Життя людини у первісні часи».