Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. Щупак

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Дорогі діти!

Ви вже знаєте, що історія — це наука про минулі події в житті людини та людства, їхні причини та наслідки. У 5 класі ви розпочали шлях пізнання історії нашої країни — України. Історія України є частиною загальної історії людства — всесвітньої історії. І саме зараз ми починаємо гортати її перші сторінки.

Перед вами — підручник з інтегрованого курсу всесвітньої історії та історії України. Тут інтегрується (тобто сполучається, поєднується) стародавня історія зарубіжних країн і предків українців — слов'ян та інших народів, які жили до них на території сучасної України.

Розпочинається ця історія з появи людини, перших колективів людей, а потім, через сотні тисяч років — виникнення перших держав.

Основний текст підручника складається з розділів, параграфів та окремих пунктів. Зазвичай на кожному уроці ви вивчатимете один його параграф. Він містить навчальний текст, ілюстрації, пояснення основних понять.

Перевірити, як добре ви зрозуміли навчальний матеріал, допоможуть запитання й завдання наприкінці параграфів. Вони складаються з таких частин: «Знаю нове», «Обговорюємо в групі», «Мислю творчо».

Культура минулого нерозривно пов'язана із сьогоденням. Люди й тепер використовують поняття грецького походження, «крилаті вислови» з Біблії та байок Езопа, прислів'я давніх римлян. Ми носимо не тільки слов'янські, а ще й грецькі, латинські, давньоєврейські імена. Пояснення «крилатих висловів» ви знайдете в тексті підручника і зможете збагатити свою мову перлинами думки давніх народів.

Ми прагнули зробити вивчення історії цікавим і захопливим. Тому в підручнику ви знайдете головоломки, зможете здійснити відеомандрівки до скарбів давніх цивілізацій, виконати тренувальні вправи за допомогою онлайн-сервісів. Із цього підручника ви дізнаєтесь багато нового, і ваша подорож у світ історії стане цікавою й захопливою. А допоможуть вам у цьому QR-коди, які можна зчитати за допомогою смартфона.

Адреса інтернет-ресурсу до підручника:

https://drive.google.com/file/d/1rSB5dTRUN_f30hLv8ATOhYn8H40Zb06e/view

Бажаємо вам успіхів! У вас усе вийде добре!

§ 1. Вступ

Як ви розумієте вислів давньоримського політичного діяча, оратора Цицерона: «Історія — це свідок часів, світило істини, вчителька життя, вісниця старовини»?

Діємо: практичні завдання

Розгляньте історичний колаж. Згадайте види історичних джерел та визначте, які з них зображено. Пригадайте, які події з історії України відображають ілюстрації. Розташуйте зображення у хронологічній послідовності залежно від історичного часу, який вони ілюструють.

1. ЩО ВИВЧАЄ ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС ІСТОРІЇ

У цьому курсі ви ознайомитеся з далеким світом первісної людини, дивовижною історією Вавилона та Ассирії, описаними в Біблії царем Давидом і мудрим Соломоном, загадковими культурами давніх Єгипту, Індії та Китаю, героями й богами Греції та могутнього Риму.

Історія України віддавна є частиною всесвітньої історії. Культура слов’ян, інших народів тісно пов’язана зі спадщиною глибокої давнини.

Пофантазуймо!

Уявіть, що ви написали чудовий твір на конкурс з історії Стародавнього світу. Вас визнано переможцем/переможницею. Нагородою стає подорож (на ваш вибір) до історичного місця — центру стародавньої культури. Який маршрут подорожі ви оберете?

2. ПЕРІОДИЗАЦІЯ ІСТОРІЇ ЛЮДСТВА

Періодизація історії — це умовний поділ історії на хронологічні періоди, що здійснюється істориками. Є кілька періодизацій історії: загальна, історична, антропологічна та інші. Ми ознайомимося з історичною та археологічною періодизацією.

Варто запам’ятати!

Періодизація історії людства — умовний поділ історії людства на певні хронологічні періоди. Періодизація є одним зі способів упорядкування історії.

Історична періодизація: світ і Україна

З появою людини розпочинається історія первісного суспільства. Людина виокремилася зі світу тварин тоді, коли почала виготовляти й застосовувати знаряддя праці. На змінах у матеріалах і технологіях виготовлення знарядь праці заснована археологічна періодизація первісної історії.

Археологічна періодизація

Діємо: практичні завдання

Уважно розгляньте схему «Археологічна періодизація» та дайте відповіді на запитання:

  • 1. Який вид історичних джерел було взято за основу для створення археологічної періодизації?
  • 2. Визначте, які матеріали первісні люди використовували для виготовлення знарядь праці.
  • 3. Поміркуйте, з яких матеріалів знаряддя праці були більш ефективними.

Поміркуймо!

Перші знаряддя праці виготовляли не лише з каменю, а й з дерева, кісток та рогів тварин. Чим можна пояснити, що до наших часів збереглися, насамперед, кам'яні знаряддя праці?

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

1. Завершіть речення:

  • а) Історія Стародавнього світу вивчає... .
  • б) Головною помічницею історії у вивченні історії Стародавнього світу є наука... .
  • в) Хронологічні рамки історії Стародавнього світу охоплюють час від... .
  • г) В основу археологічної періодизації історії Стародавнього світу покладено... .
  • д) Історія України віддавна є частиною... .
  • е) В історичній періодизації трипільська культура належить до періоду... .

2. Розгляньте схему «Періодизація історії людства» та виконайте завдання:

  • а) визначте, чи правильно в ній розташовані всі елементи (написи, дати);
  • б) запропонуйте правильний варіант виконання схеми (усно або письмово);
  • в) порівняйте схему з наведеною на с. 5 і поясніть, чим вони відрізняються. Як ви думаєте чому? Виправте помилки у цій схемі.

3. Виконайте тренувальні онлайн-вправи за посиланнями:

https://learningapps.org/watch?v=p4z94vbu219;

https://learningapps.org/watch?v=px25zod3t19.

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Чи доводилося вам чути, читати історії, переглядати фільми про події історії Стародавнього світу? Чим вони вас зацікавили?
  • 2. Проаналізуйте запропоновані в тексті параграфа схеми періодизації історії людства. Зверніть увагу на хронологічні межі історичних періодів. Як ви думаєте, чому хронологічні межі періодів скорочуються?

III. Мислю творчо

Пригадайте, що таке історичні джерела та які бувають їхні види. Можна скористатися онлайн-вправою «Види історичних джерел»: https://learningapps.org/watch?v=pvsars0ek17. Поміркуйте, які історичні джерела можуть допомогти історикам вивчати історію Стародавнього світу. Підготуйте до наступного уроку творчий проєкт (презентацію, схему, ілюстровану виставку тощо) «Історичні джерела з історії Стародавнього світу» та презентуйте його в класі.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст