Підручник з Біології і екології (рівень стандарту). 11 клас. Задорожний - Нова програма

Основні положення теми «Біологічні основи здорового способу життя»

Здоров'я і хвороба

Здоров'я — це стан повного фізичного, душевного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад. Якщо цей стан порушиться, то людина захворіє. Хвороба — це процес, який проявляється в порушенні будови, обміну речовин та функціонуванні організму або його частин.

Здоровий спосіб життя

Це спосіб життя на основі розумного використання свого життєвого потенціалу і дотримання науково обґрунтованих рекомендацій із різних сфер життєдіяльності.

Статева культура

Статева культура — це культура як власне сексуальних відносин, так і взаємовідносин людей різної чи однієї статі в повсякденному життя. Статева культура населення суттєво впливає на соціальні процеси в суспільствах та індивідуальне життя кожної людини.

Правила безпечної статевої поведінки

• правильне і регулярне використання презервативів

• правильне застосування місцевих бактерицидних засобів

• періодичне обстеження в спеціалізованих лабораторіях

• спеціальне лікування в разі діагностування захворювання

• статева стриманість

• обов'язкове інформування статевих партнерів, якщо є проблема

• вакцинація проти збудників, для яких створено вакцини (гепатит В, папіломовірус)

Імунітет

Імунотерапія — це галузь імунології, яка займається дослідженням і застосуванням способів лікування з використанням імунобіологічних препаратів (вакцин, сироваток, інтерферонів, бактеріофагів тощо)

Імунокорекція — це сукупність способів і методів лікування і профілактики порушень роботи імунної системи людини. Також цим терміном називають галузь імунології, яка займається розробкою цих способів і методів

Завдання до теми

Завдання для індивідуальної роботи

  • 1. На конкретних прикладах обґрунтуйте необхідність дотримання принципів особистої гігієни для профілактики захворювань (корости, педикульозу, онихомікозу або сальмонельозу).
  • 2. Зробіть власну оцінку впливу регулярних тренувань на здоров'я людини.
  • 3. Наведіть приклади заходів профілактики інвазійних захворювань та обґрунтуйте їх.
  • 4. Поясніть, чому в сучасному світі ризик виникнення нових і поширення старих вірусних інфекцій людини суттєво більший, ніж триста років тому.

Завдання для роботи в групах

  • 5. Проаналізуйте перспективи ліквідації в усьому світі найбільш небезпечних інфекцій (чуми, СНІДу, холери, туберкульозу, гарячки Ебола) та зробіть презентацію на основі власного бачення цієї проблеми.

Теми навчальних проектів

  • 1. Особиста програма зміцнення здоров'я.
  • 2. Критерії вибору продуктів харчування у процесі їх купівлі.
  • 3. Укуси отруйних тварин. Запобігання та перша допомога.

• Перевірте свої знання з теми «Біологічні основи здорового способу життя».