Підручник по Всесвітній історії. 10 клас. Щупак - Нова програма

§ 32. Узагальнення з розділу 7. Друга світова війна

1. ДЕРЖАВИ ЄВРОПИ В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ

Держави, окуповані Німеччиною у вересні 1939 — травні 1941 рр.

Європейські союзники Німеччини в роки Другої світової війни

Нейтральні країни Європи в роки Другої світової війни

Польща, Данія, Норвегія, Бельгія, Нідерланди, Люксембург, Франція, Югославія, Греція

Італія, Румунія, Угорщина, Фінляндія, Словаччина, Хорватія

Швеція, Швейцарія, Ірландія

2. ЗАВДАННЯ ДО ПРАКТИЧНИХ РОБІТ

1. Проаналізуйте таблицю. Як Ви вважаєте, які чинники визначили кількість Праведників народів світу в різних країнах? Чому саме в Польщі, Голландії, Франції та Україні кількість рятівників найбільша?

Праведники народів світу за країнами та національною належністю рятівників Відповідно до статистики Меморіалу Яд Вашем (станом на 1 січня 2018 р.)

Австрія

109

Македонія

10

Албанія

75

Молдова

79

Білорусь

650

Нідерланди (2)

5,669

Бельгія

1,742

Німеччина

616

Боснія та Герцеговина

47

Норвегія

67

Болгарія

20

Перу

2

Бразилія

2

Польща (1)

6,863

Велика Британія

22

Португалія

3

Вірменія

24

Росія

206

В'єтнам

1

Румунія

65

Греція

347

Сербія

139

Грузія

1

Словаччина

592

Данія

22

Словенія

15

Еквадор

1

США

5

Ель-Сальвадор

1

Туреччина

1

Естонія

3

Угорщина

861

Єгипет

1

Україна (4)

2,619

Індонезія

2

Франція (3)

4,056

Ірландія

1

Хорватія

117

Іспанія

9

Чехія

118

Італія

694

Чилі

2

Китай

2

Чорногорія

1

Куба

1

Швейцарія

49

Латвія

136

Швеція

10

Литва

893

Японія

1

Люксембург

1

РАЗОМ

26,973

2. Прочитайте фрагмент тексту, знайдіть додатковий матеріал та підготуйте есе на тему «Моральні уроки Корчака».

Великий гуманіст, лікар і педагог Януш Корчак у страшні роки Голокосту опікувався єврейськими дітьми, намагаючись врятувати їх у жахливих умовах Варшавського гетто. Один із друзів запитав Корчака незадовго до його загибелі: Якщо Ви виживете у цій війні, що Ви будете робити після її закінчення? Корчак відповів: Я буду рятувати німецьких дітей.

3. Уважно перегляньте відео та підготуйте відповіді на питання:

• які країни понесли найбільші втрати у Другій світовій війні, і чим це було обумовлено?

• чим Друга світова війна відрізняється від інших війн в історії людства?

3. ІСТОРИЧНЕ ІНТЕРВ’Ю

Уважно прочитайте інтерв’ю відомих істориків, які погодились відповісти на запитання, визначені Програмою вивчення історії в 10 класі. Тут учені аналізують Передумови і наслідки Голокосту.

Пропонуємо проаналізувати тексти або провести дебати.

Ярослав Грицак

ЯРОСЛАВ ГРИЦАК (доктор історичних наук, професор, м. Львів)

Голокост є, мабуть, найбільшою катастрофою у світовій історії. Відповідно, він є найкраще вивченим. Попри це, немає згоди щодо більшості пов’язаних з ним питань.

Ці суперечки пов’язані з вивченням причин Голокосту. Існує одна група істориків — т.зв. інтенціоналісти — які вважають, що Голокост був задуманий Гітлером задовго до початку війни. Натомість інша група — т.зв. функціоналісти — твердять, що Голокост виник внаслідок переплетіння різних обставин, продиктованих логікою війни і специфікою нацистської влади.

Яка би не була точка зору, важливо є одне: Східна Європа взагалі а Україна зокрема була однією з головних, якщо не найголовнішою територією, де відбувся Голокост. Тому дослідження історії Голокосту на наших землях — дослідження, які до недавно були заборонені або обмежені — можуть відіграти важливу роль у цій суперечці.

Наслідки Голокосту дуже різні. Тут виділю лише один: пам’ять про Голокост і визнання відповідальності за причетність до нього стали одним з головних ідеологічних стрижнів об’єднаної Європи.

Кай Струве

КАЙ СТРУВЕ (професор, науковий співробітник Галле-Віттенберзького університету ім. Мартіна Лютера, Німеччина)

Масове знищення шести мільйонів євреїв німцями стало наслідком расистських та антисемітських ідей, які не ґрунтувалися на реальному конфлікті, ворожнечі або німецьких інтересах під час Другої світової війни. Воно виявило фундаментальний та безпрецедентний «розрив у цивілізації». Саме так назвав Голокост історик Дан Дінер.

Протягом другої половини XX століття Голокост швидко перетворився на один із центральних аспектів пам’яті про Другу світову війну. Це процес виявився суперечливим не тільки для Німеччини, але й для багатьох інших країн, оскільки пам’ять про Голокост піднімала гострі питання щодо участі місцевого населення й місцевої поліції в арештах, депортаціях чи навіть вбивствах євреїв.

Однак, принаймні до кінця XX століття, Голокост став негативним прикладом для міжнародної моралі у глобальному масштабі. Пам’ять про Голокост є попередженням усім видам расової дискримінації та зобов’язує міжнародне співтовариство вжити рішучих заходів для запобігання масовому насильству, етнічним чисткам та геноциду у майбутньому.