Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. Щупак

§ 36. Господарство та повсякденне життя в Давній Греції

Ми з'ясували, що давньогрецьке суспільство розвивалося як демократичне. Висловте припущення про те, як складалися стосунки в давньогрецькій родині.

1. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ДАВНІХ ГРЕКІВ

Діємо: практичні завдання

Працюючи з матеріалом параграфа, виконайте дослідження «Жінка в давньогрецькому суспільстві».

Побут давніх греків був невибагливим і будувався за усталеними звичаями й традиціями. Спеціальні чиновники стежили, щоб містяни вчасно ремонтували свої оселі й не псували вигляд міста неохайними спорудами.

Центром дому був внутрішній дворик, де розташовувався вівтар і за трапезним столом збиралася вся родина.

Скромним був і стіл афінської родини. Зазвичай споживали ячмінний хліб, сир, рибу, овочі, фрукти. Заможні греки харчувалися різноманітніше.

1. З яких частин складалося житло давніх греків?

2. Назвіть елементи облаштування побуту та інтер'єру грецького дому.

3. Що свідчить про доволі скромний побут греків?

4. Про які традиції родинних стосунків свідчить розподіл житлових приміщень на гінекей та андрон?

Поміркуймо!

Поміркуйте, в чому полягає цінність давньогрецького посуду як історичного джерела.

2. ДАВНЬОГРЕЦЬКА МОДА

Одяг жінок і чоловіків у Давній Греції також вражає простотою: усі костюми шили на основі двох прямокутних полотнищ тканини з льону чи шерсті, які з’єднували застібками-фібулами. Одяг заможніших афінян вирізнявся білим кольором і багатством візерунків. Жінки користувалися косметикою: рум’янами, сурмою, кремами та масками.

Основні елементи костюма давніх греків

1. Поміркуйте, чи зручним був такий одяг.

2. Яке взуття носили греки?

3. Опишіть зачіски давніх греків.

4. Поміркуйте, які продукти могли використовувати жінки для виготовлення косметики.

Полюбляли греки також ювелірні прикраси, які виготовляли з дорогоцінних металів. Однак носили їх без надмірності.

Діадема з фігуркою бога Ероса, IV ст. до н. е.

Золоте намисто, IV ст. до н. е.

Золоті браслети, IV ст. до н. е.

1. Які елементи оздоблення використовували греки для виготовлення прикрас?

2. Про який рівень розвитку ремесла свідчать прикраси?

3. РОДИНА В ДАВНІЙ ГРЕЦІЇ

Метою шлюбу в Греції було народження дітей і забезпечення держави новими громадянами. Дівчат видавали заміж у 15-річному віці. Батько мав повну владу над долею своєї доньки. Він сам обирав для неї чоловіка серед кількох претендентів, що прагнули її руки.

Пізнавально й цікаво

Гомер про роль жінки

Телемах, син Одіссея, говорить матері Пенелопі:

«Займайся, як слід, ладом у господарстві, прядінням, ткацтвом, спостерігай, щоб рабині старанні були в роботі своїй: мовити ж — не жіноча справа, а справа чоловіка...».

Яка роль, якщо спиратися на текст джерела, відводилася жінці в родині?

Народження дитини було для родини урочистою подією. Якщо народжувався хлопчик, двері будинку прикрашали маслиновими гілками, а якщо дівчинка — вовняними нитками. Вихованням хлопчиків переймався чоловік, а дівчаток — дружина.

4. ЯК ВІДПОЧИВАЛИ ДАВНІ ГРЕКИ

Одноманітність повсякденного життя греки оживляли різними розвагами. Багато греків проводили час у палестрах і гімнасіях. Там не тільки тренувалися, а й слухали філософів та ораторів, дискутували з політичних і філософських питань. Любили відвідувати театр. Влаштовували також чоловічі вечірки з близькими друзями та приятелями — симпосіони.

Розваги давньогрецьких чоловіків

1. Хто брав участь у симпосіонах?

2. Знайдіть на малюнку жіночі фігури — які ролі вони виконують? Як ви думаєте, що це за жінки?

3. Чим займаються учасники симпосіону?

Поміркуймо!

У наш час є поняття «симпозіум». Сучасний симпозіум — міжнародна нарада з важливих наукових питань. Як ви вважаєте, чи має щось спільне він із симпосіонами давніх греків?

Загалом, греки були законослухняними громадянами, шанували й дотримувалися своїх традицій.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

Продовжте речення:

  • У повсякденному житті греки завжди дотримувалися... .
  • Побут давніх греків був... .
  • Традиційними продуктами харчування греків були... .
  • Найулюбленішими розвагами давніх греків були... .
  • Про високий рівень розвитку ремесла в Давній Греції свідчать... .

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Чи можна назвати грецьку родину демократичною? Свою думку обґрунтуйте.
  • 2. Поміркуйте, чому вихованням дівчаток у Давній Греції займалися жінки, а хлопчиків — чоловіки.

III. Мислю творчо

  • 1. За підсумками дослідження напишіть мінітвір «Жінка в давньогрецькому суспільстві». Чи змінилося становище жінок з того часу?
  • 2. Виконайте творчий проєкт «Давньогрецькі мотиви в сучасній моді».
  • 3. Уявіть себе сценаристом науково-популярного фільму. Перегляньте відео, оберіть будь-який логічний уривок та озвучте його, використовуючи здобуті знання.

Посилання для перегляду відео: https://drive.google.com/open?id=1nFWg8_11URtXdlLSQ8hzkbUS7RFrrYHT.