Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. Щупак

§ 35. «Золотий вік» Афін за Перикла

За допомогою хмаринки слів пригадайте, коли і як в Афінах було встановлено демократичний лад. Чи всі жителі Афін мали громадянські права? Які можливості для вільних громадян відкривала афінська демократія?

ПІДНЕСЕННЯ АФІНСЬКОЇ ДЕМОКРАТІЇ ЗА ПЕРИКЛА

Діємо: практичні завдання

Працюючи з текстом параграфа, підготуйте опорний конспект (карту пам’яті, схему), яка допоможе схарактеризувати Перикла як державного діяча.

У середині V ст. до н. е. Афіни перетворилися на найбагатшу державу Греції. Час розквіту й могутності Афін називають «золотим віком». Одним з найвидатніших державних діячів Афін був Перикл.

Незважаючи на своє знатне походження, Перикл виражав інтереси демосу. Народ цілком довірив йому управління державою. Тому протягом п’ятнадцяти років (444-429 рр. до н. е.) Перикла щороку обирали стратегом.

Бюст Перикла (Ватиканський музей)

  • 1. Зіставте реформи Перикла з реформами Солона (с. 104). Як реформи Перикла змінили становище громадян Афін?
  • 2. Визначте ставлення афінських громадян до реформ Перикла.
  • 3. Поміркуйте, навіщо запроваджувалася допомога на придбання квитків у театр.

За часів Перикла в Афінах остаточно склався демократичний устрій. У державі вся влада належала демосу — народові. Повноправними громадянами вважалися чоловіки, в яких мати й батько були афінянами.

За часів Перикла в Афінах активно велися будівельні роботи. Усім будівництвом керував видатний грецький скульптор і архітектор Фідій. Афінський акрополь перебудували та перетворили на художній і релігійний центр.

Чи мріяли ви помандрувати Афінами за доби розквіту? У цьому допоможуть сучасні технології. Пропонуємо скористатися мобільним застосунком Acropolis interactive educational VR 3D (можна завантажити за допомогою Google Play). Для завантаження скористайтеся QR-кодом.

Поміркуймо!

  • 1. Який зв'язок між демократичним устроєм Афін і розквітом культури?
  • 2. Чи були б можливі видатні досягнення в галузі культури за умови відсутності демократії? Зіставте зі стародавньою Спартою — чому вона не стала центром культури?

Пізнавально й цікаво

У 429 р. до н. е. Перикл захворів на чуму. Коли він помирав, друзі згадували, сидячи біля ліжка хворого, який це був чудовий державний діяч. Перикл підняв голову й сказав: «Ви вихваляєте мене, а про найкраще з того, що я зробив, не говорите. Адже за всі роки мого правління за моїм наказом не було страчено жодного афінського громадянина».

  • 1. Як ви зрозуміли передсмертні слова Перикла?
  • 2. Що було головною метою політичної діяльності Перикла?

Варто зазначити, що афінська демократія мала обмежений характер. Політичними правами користувалися тільки чоловіки. А жінки, метеки, раби жодних прав не мали. Давньогрецька демократія була рабовласницькою.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

  • 1. Складіть запитання до кросворду та дайте йому назву. Запитання мають розкривати роль діяча в історії Давньої Греції. Назвіть, хто з діячів творив історію Афін, а хто — Спарти.

  • 2. Завдяки яким заходам Периклові вдалося досягти розквіту афінської демократії?
  • 3. Назвіть хронологічні межі «золотої доби» Перикла та внесіть до проєкту «Ілюстрована шкала часу історії Давньої Греції».
  • 4. Знайдіть у тексті докази розквіту Афін за Перикла.

Виконайте тренувальну вправу «золотий вік Перикла» за посиланням: https://learningapps.org/watch?v=pqmat87wt19.

II. Обговорюємо в групі

  • 1. Чи досконалою була демократія «золотого віку» Перикла? Доберіть аргументи на користь своєї думки.
  • 2. Поміркуйте, які особливості політичного устрою Афін за доби Перикла ви хотіли б запровадити в наш час.
  • 3. Доведіть або спростуйте тезу: «Афінська демократія розвивалася еволюційним шляхом».
  • 4. Поміркуйте, що означають висловлювання Перикла. Чи актуальні вони в наш час?
  • Якщо ти не цікавишся політикою, це не означає, що політика не цікавиться тобою.
  • Обережніше, Перикле: ти головуєш над вільними людьми, і до того ж над еллінами, і до того ж над афінянами.
  • Визнати бідність у нас [афінян] ні для кого не є ганьбою, але велику ганьбу ми вбачаємо в тому, що людина сама не прагне позбутися її працею.

III. Мислю творчо

  • 1. Укладіть план розповіді про «золотий вік» Перикла.
  • 2. Завершіть роботу над проєктом «Ілюстрована шкала часу історії Давньої Греції».
  • 3. Уявіть, що Перикл — наш сучасник і активний користувач соціальних мереж. Створіть сторінку діяча в одній (на вибір) із соцмереж — Facebook чи Instagram — та наповніть її від імені Перикла.