Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. Мороз

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

§ 35. Освіта, спорт і театр у Стародавній Греції

1. Як навчалися ваші ровесники в Афінах?

Виховання дітей в Афінах відрізнялося від виховання в Спарті. Спартанське виховання було спрямоване насамперед на підготовку сильного, мужнього і хороброго воїна, захисника спартанського полісу. Головним завданням виховання в Афінах було підготувати гармонійно розвинену особистість, гідного члена громадянської общини. Багато уваги в Афінах приділяли фізичній підготовці юнаків - майбутніх воїнів.

• Працюймо разом!

Порівняйте виховання та навчання дітей у Спарті та інших грецьких полісах. Що подібного, а що - відмінного?

Із семи років сини вільних греків починали навчатися в мусичних школах (з грец. - «мистецтво муз»). До школи їх супроводжував раб, якого називали педагогом, що означає «той, хто водить дітей».

У початковій школі хлопчиків (7-12 років) навчали читання, письма та лічби. Учні також опановували гру на лірі та флейті, вчили напам’ять вірші грецьких поетів, уривки з поем Гомера, займалися танцями та спортом. Оскільки навчання було платним, освіта дітей з незаможних сімей часто на цьому завершувалась.

З 12 до 16 років юнаки вивчали граматику, риторику (ораторське мистецтво) та удосконалювали свої атлетичні вміння. Після закінчення школи юнаки продовжували займатися в гімнасіях боротьбою, бігом, стрибками, метанням списа чи диска. З 18 до 20 років юнаки - ефеси - проходили військову службу. Після її завершення вони складали присягу на вірність полісу, і їхні імена заносили до списків громадян міста. Молоді люди, які прагнули подальших знань, продовжували навчання у філософських школах.

Освітою та вихованням дівчат опікувалися вдома їхні матері. Вони навчали своїх доньок читати, писати, шити, ткати та вміло вести домашнє господарство.

Навчання в давньогрецькій школі (фрагмент давньогрецького вазопису)

2. Звідки беруть початок Олімпійські ігри?

ПРАКТИЧНА РОБОТА

Уявіть, що ви побували на Олімпійських іграх у Стародавній Греції в якості журналіста. Підготуйте розповідь про них у формі репортажу. Опишіть програму античних Олімпійських ігор.

У Стародавній Греції під час свят на честь якогось бога чи богині проводили спортивні змагання - ігри. Вони були дуже популярними і кожен прагнув брати в них участь. Найбільш популярними були ігри в Олімпії, тому дістали назву Олімпійських.

Ігри проводили раз на чотири роки і присвячували їх Зевсу Олімпійському. За переказами, Олімпійські ігри заснував Геракл. Охочих позмагатися за рік до відкриття ігор вносили в особливі списки. У спеціальних школах вони готувалися до змагань. Вважалося, що змагатися на іграх могли лише вільні елліни. Жінки на Олімпійські ігри не допускалися.

На час Олімпійських ігор, які тривали п'ять днів, припинялися чвари та війни між грецькими державами, встановлювалося священне перемир'я. На ігри з'їжджалися глядачі з усіх грецьких полісів, навіть із далеких колоній, а також письменники та поети, щоб прочитати свої твори перед глядачами. Навколо Олімпії виростало ціле містечко з наметів. Ігри супроводжувалися ярмарком.

Змагання з бігу (фрагмент вазопису)

Програма Олімпійських ігор передбачала парад учасників, самі змагання, які тривали три дні, та нагородження переможців - олімпіоніків. У перший день вшановували богів, делегації з різних полісів привозили їм жертви, проводили урочисту ходу між святилищами богів, судді давали клятви чесно оцінювати успіхи й поразки.

Змагання з панкратіону (фрагмент вазопису)

Другого дня грецькі атлети змагалися в бігові. Третій день був присвячений єдиноборствам - боротьбі, кулачному бою та панкратіону (поєднання кулачного бою та боротьби). Четвертого дня учасники змагалися в перегонах на колісницях і п'ятиборстві (метання диска, стрибки в довжину, метання списа, біг на короткі дистанції та боротьба). Найнебезпечнішими та найпопулярнішими були перегони на колісницях, які проводили на іподромі. Нерідко під час змагань колісниці розбивались, а візничі гинули. Далі починалися скачки верхи. Вони мали одну особливість: перед наближенням до фінішу вершник повинен був зіскочити з коня і бігти поряд із ним, тримаючи повід у руках.

Перегони на колісницях (фрагмент вазопису)

В останній день Олімпійських ігор оголошували імена переможців змагань, назви їхніх міст і влаштовували бенкет на їхню честь. Проте головною нагородою для переможця була слава: імена переможців заносили у спеціальні списки і прославляли по всій Греції. Всюди переможців зустрічали з пошаною, на їхню честь влаштовували свята та встановлювали статуї.

Кінні перегони (фрагмент вазопису)

Чотирирічні періоди між Олімпійськими іграми називалися олімпіадами. Стародавні греки вели лічбу років від перших Олімпійських ігор, які, за переказом, відбулися в 776 р. до н. е.

3. Яку роль відігравав театр в житті давніх греків?

З давніх часів театр займав важливе місце у громадському житті греків. Грецькі театри були великі і вмішували тисячі глядачів. Вони були просто неба і не мали даху. Місця для глядачів розташовувались на схилах пагорба півколом із проходами. Для переодягання акторів служив намет - скене (звідси походить сучасне «сцена»). Згодом замість намету почали будувати невелике приміщення. Перед глядачами виставляли намальовану декорацію, на тлі якої виступали актори. Перед скене влаштовували великий майданчик - орхестра, де виступали хор і музиканти.

• Обговоріть у класі!

Чим відрізняється давньогрецький театр від сучасного? Що їх поєднує?

У V-IV ст. до н. е. такі театри були майже в усіх грецьких містах. В Афінах на честь Діоніса було збудовано театр на 17 тисяч глядачів.

Театральні видовища влаштовували 2-3 рази на рік і присвячували їх богу Діонісу. Вони розпочиналися зранку і тривали до вечора три дні поспіль. Щодня показували декілька вистав. Аби театр могли відвідувати бідні громадяни, держава видавала їм на це гроші.

Театр в Епідаврі на 20 тисяч глядачів

Актори (ними завжди були чоловіки) надягали театральні костюми, а обличчя закривали великими, яскраво розмальованими масками. Це робилося для того, щоб показати, яку роль виконує актор - чоловічу чи жіночу. Маски виражали різні почуття: гнів, благання, горе, радість, їх було добре видно звідусіль. Щоб здаватися вищими, актори надягали особливе взуття на товстій підошві.

Давньогрецькі театральні маски. Поміркуйте, чому в Стародавній Греції артисти використовували їх під час вистав

Під час вистави хор виражав ставлення до героїв вистави та їхніх вчинків, а глядачі бурхливо демонстрували своє сприйняття п’єси та гри акторів. Після закінчення вистави особлива комісія визначала, хто з поетів та акторів заслужив першу нагороду, хто - другу, а хто - третю. Переможців нагороджували вінками та цінними подарунками.

ПЕРЕВІРТЕ ЗАСВОЄНЕ НА УРОЦІ

ЗНАЮ

  • 1. Кого називають «батьком історії»? Що ви про нього знаєте?
  • 2. Які давньогрецькі слова, пов’язані з театром, увійшли в сучасну українську мову?

РОЗУМІЮ

  • 1. Як було побудовано освіту в Афінах для дітей різного віку?
  • 2. Що таке Олімпійські ігри? Яку роль вони відігравали в Стародавній Греції?

ВМІЮ

  • Уявіть, що ви побували на Олімпійських іграх у Стародавній Греції. Складіть невелику розповідь «На Олімпійських іграх» за таким планом: а) чому ігри називаються Олімпійськими; б) у яких видах спорту змагались греки; в) хто міг брати участь в Олімпійських іграх.

ВИСЛОВЛЮЮ ДУМКУ

  • 1. Уявіть, що вам довелося провести певний час у давньогрецькій школі. Опишіть свої враження. Кого ви там побачили? Які предмети вивчали? Що дізналися нового? Як греки уявляли собі всебічний розвиток людини?
  • 2. Висловіть судження про роль театру в житті давніх греків.

ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ

Чим сучасні Олімпійські ігри відрізняються від давньогрецьких, а що в них спільного? Чи можна вважати, що нині вони слугують справі миру?

Для допитливих!

Розвиток науки в Стародавній Греції

http://bit.ly/2MkFFHj