Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. Голованов

Практична робота № 10. «Міфологія та релігія давніх греків»

І. Грецька релігія. Основні релігійні центри.

1. Прочитайте нарис. Розгляньте ілюстрації. Працюйте в команді: розподіліть між собою грецьких богів і складіть про кожного з них розповідь, залучаючи відомості з попередніх уроків історії, світової літератури та інших додаткових джерел.

Людина прагне пояснити й осягнути все незрозуміле. Звідки взялися цей світ і люди в ньому? Чому щороку настає весна, а щоранку сходить сонце? Чому падає дощ і під час грози яскраво спалахують блискавки?

Елліни жили серед природи казкової краси. Згодом вони почали обожувати сили природи — утворилася релігія у формі язичництва. Греки вірили, що боги правлять світом і визначають долю кожної людини. Вони поставали в уяві безсмертними фантастичними істотами незрівнянної могутності та безмежної мудрості, які мешкали на горі Олімп, яка височіє на півночі Балкан у Фессалії.

Грецькі боги подібні до людей, і так само, як люди інколи бували добрими, а інколи й не дуже. Усі боги великою родиною мешкали в палаці, що спорудив Гефест, — бог підземного вогню — на Олімпі. Хмари ховали богів від людського ока.

На уроках літератури ви вже ознайомилися з іменами грецьких богів.

Пригадаймо їх: Зевс (повелитель грому, блискавок), Гера (дружина Зевса — покровителька домашнього вогнища), Афіна (богиня мудрості, захисниця), Посейдон (бог моря), Деметра (богиня землі), Аполлон (бог світла, пророкувань, покровитель мистецтв), Артеміда (покровителька живої природи), Гермес (покровитель мандрівників і торговців), Афродіта (богиня краси й кохання), Арес (бог війни), Гефест (бог підземного вогню), Ерот (бог кохання і дружби).

На ілюстраціях, що подані нижче, відображено, як у різні часи митці уявляли деяких грецьких богів.

Зевс

Деметра

Афродіта

Гера

Аполлон

Арес

Афіна

Артеміда

Гефест

Посейдон

Гермес

Ерот (Ерос)

ІІ. Міфи про грецьких героїв.

4. Пригадайте, що таке міфи, залучаючи відомості з уроків світової літератури. Чи були вони лише легендами, фантастичними казками? Відповідь обґрунтуйте прикладами.

5. Прочитайте назви міфів. Які з них вам відомі? Звідки? Якщо так, перекажіть один з них.

Міф про Прометея. Міфи про Геракла. Дедал та Ікар. Нарцис. Пігмаліон і Галатея. Орфей і Еврідіка. Деметра і Персефона.

ІІІ. Загальногрецькі свята. Античні олімпійські ігри

8. Про які загальногрецькі свята ви вже дізналися на попередніх уроках історії? Яке свято для греків започаткував Пісистрат?

9. Прочитайте текст про свята і дайте відповіді на запитання, вміщені після нього.

Головним селянським святом у Греції були Діонісії. Однак афіняни урочисто відзначали ще й свято Панафінеї — на честь богині свого міста. Мешканці Афін готувалися до нього протягом усього року. Під час свят за правління Пісистрата відбувалися змагання співців-рапсодів, музик, гімнастів, також влаштовували кінні перегони.

А найбільшим із загальногрецьких свят були спортивні змагання на честь богів — Олімпійські ігри, які греки започаткували в 776 р. до н. е. і відтоді проводили в Олімпії щочотири роки. Греки навіть час виміряли роками олімпіад: коли казали: «Це відбулося в четвертий рік шостої Олімпіади», то всі розуміли, що подія сталася через 24 роки після 776 р. до н. е.

За переказом, правила проведення ігор установили Лікург Спартанський та Іфіт Елідський. На час ігор, які тривали п'ять днів, оголошували «священний мир» — припиняли війни. У перший та останній день приносили жертви, влаштовували процесії. Решту днів присвячували змаганням: п'ятиборству, кулачним боям, боротьбі, перегонам колісниць. Згодом до них додалися змагання з кидання диска, бігу, метання спису, потрійного стрибка тощо. У 490 р. до н. е. ввели ще й біг на марафонську дистанцію — 42 км 192 м. Переможців-олімпійців нагороджували вінком і корзиною плодів.

Але слава перемоги була вищою від нагороди. Рідне місто ставило на площі статую на честь переможця. Йому надавали житло за громадські кошти й забезпечували його харчами. Серед учасників і переможців Олімпійських ігор були відомі вчені та мислителі, зокрема Демосфен, Демокріт, Платон, Арістотель, Сократ, Піфагор, Гіппократ. Піфагор був чемпіоном з кулачного бою, а Платон — у п'ятиборстві.

  • 1. Яких богів шанували стародавні греки на своїх святах?
  • 2. Як і коли святкували: а) Діонісії; б) Панафінеї?
  • 3. Чому, на вашу думку, спортивні змагання у Стародавній Греціїї отримали назву «Олімпійські ігри»?
  • 4. Змагання з яких видів спорту входили до програми Олімпійських ігор?
  • 5. Розгляньте ілюстрації і складіть за ними розповідь про Олімпійські ігри.
  • 6. На зображеннях ми бачимо чоловіків з певним предметом у руках. Зробіть припущення, хто ці чоловіки, що за предмет у них у руках і яке його призначення.

Вузлики на пам'ять: «Стародавня Греція в V-IV ст. до н. е.»

ЧАС ПОДІЙ

Греко-перські війни

Початок Олімпійських ігор

Правління Перикла в Афінах

Пелопоннеська війна

492-449 рр. до н. е.

776 р. до н. е.

444-429 рр. до н. е.

431-404 рр. до н. е.

ПОЛІТИЧНІ ДІЯЧІ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ

Перикл

Солон

Лікург

Фемістокл

Пісистрат

Клісфен

ДІЯЧІ КУЛЬТУРИ СТАРОДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ

Медицина

Гіппократ

Математика

Евклід, Піфагор

Астрономія

Анаксагор

Географія

Анаксимандр

Філософія

Сократ, Платон, Арістотель

Історія

Геродот, Фукідід, Ксенофонт

Література

Гомер, Гесіод, Сапфо, Тіртей, Есхіл, Софокл, Евріпід, Арістофан

Ораторське мистецтво

Фемістокл, Перикл, Демосфен

ВНЕСОК ГРЕЦЬКОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ У СВІТОВУ КУЛЬТУРУ

  • 1. Запровадження Олімпійських ігор.
  • 2. Створення героїчного епосу: поем Гомера «Іліада» й «Одіссея».
  • 3. Створення філософії як системи знань про навколишній світ і суспільство.
  • 4. Створення театру і драматичних творів.
  • 5. Започаткування ораторського мистецтва.
  • 6. Створення неперевершених скульптурних творів.
  • 7. Високий рівень ремісничої майстерності.
  • 8. Вишукана архітектура.
  • 9. Алфавіт на основі фінікійського, який згодом використали європейські народи.

РЕЗУЛЬТАТИ І НАСЛІДКИ ГРЕКО-ПЕРСЬКИХ ВІЙН

  • 1. Витіснення фінікійської (перської) торгівлі з Егейського моря.
  • 2. Створення Першого Афінського морського союзу.
  • 3. Зростання політичного авторитету Афін і перетворення їх у могутню морську державу.
  • 4. Створення передумов для піднесення культури Стародавньої Греції в V-IV ст. до н. е.

ГРЕЦЬКІ КОЛОНІЇ В ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР’Ї (засновані в VII-VI ст. до н. е.)

Причини утворення

1. Політична боротьба між демосом і аристократами в Елладі.

2. Пошук нових ринків збуту товарів і нових джерел сировини та забезпечення зерном.

Політичне життя

законодавча влада — Народні збори, рада, суд; влада на місцях — народні збори громадян, влада колегій

Господарство

землеробство, скотарство, садівництво, ремесла