Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. Голованов

Практична робота № 5. «Писемність, освіта і наука у Стародавньому Китаї»

І. Мова і системи письма

1. Ознайомтеся з періодами становлення мови в Китаї та позначте їх у зошиті на стрічці часу різнокольоровими олівцями.

У давньокитайської мови і писемності виділяють кілька періодів: вузликове письмо; мова написів на ворожильних кістках (XIV—XI ст. до н. е.); мова написів на бронзових судинах (X—VIII ст. до н. е.); мова написів на так званих кам'яних барабанах, а також мова «Книги історії» (Шуцзін) і «Книги віршів» (Шицзін) (VII—VI ст. до н. е.); мова історичних хронік, конфуціанської і даоської класики (V—III ст. до н. е.); мова «Історичних записок» Сима Цяня (II ст. до н. е. - II ст. н. е.).

ІІ. Освіта в Стародавньому Китаї.

2. Прочитайте фрагмент розповіді китайця. Чим відрізнється ваше навчання від навчання в стародавньому Китаї?

Мій дід і тато ходили до общинної школи, де їх навчали стрільби з лука, пісень і обрядів.

Згодом до цих предметів додавали ще три: їзда верхи, письмо, лічба.

Згодом виникли загальноосвітні школи. Я навчався саме в такій. Щойно хлопчикові виповнювалося 6 років, його відводили до школи. Так було й зі мною. У школі ми завчали напам'ять «Книгу трьох слів», у якій містилася тисяча речень. Кожне речення складалося з трьох римованих слів. Потім переходили до «Книги чотирьох слів» і, нарешті, завчали напам'ять головний збірник китайських церемоній, який називався «Кінг» («Книга»).

Грамоти навчалися, вивчаючи ієрогліфічне письмо (кілька тисяч ієрогліфів). Нам видавали прописи, які ми підкладали під тонкий папір і обмальовували знаки пензликом. Таке приблизне копіювання знаків тривало кілька років. Опісля вправлялись у точнішому копіюванні. Це забирало ще стільки ж років. От ви, діти з України, навчилися читати і писати за скільки часу? Що, протягом півроку?! Я ж учився зі 6 років, а вільно читати й писати зміг лише в 14-16 років.

Насамперед нас вчили запам'ятовувати й наслідувати, обмежуючи свободу й ініціативу. Навчатися треба було дуже старанно. У школі панувала дисципліна, за непослух фізично карали.

У Стародавньому Китаї були школи, де навчали красномовства та філософії, моралі, аналізували твори письменників. Такі школи називалися вищими. Їх створювалися при філософах, які брали плату за навчання. Конфуцій вимагав, наприклад, щоб учні приносили йому в'язанку сушеного м'яса. До речі, він навчав понад 3000 осіб, але з них лише 70 оволоділи вченням. У філософських школах юнаків готували до політичної і дипломатичної кар'єри, навчали ораторського мистецтва, риторики, логіки, уміння вести диспути, полеміку. Ось як я й навчався.

ІІІ. Наукові знання у Стародавньому Китаї.

3. Розгляньте малюнки, прочитайте текст. Складіть розповідь про виготовлення паперу.

Етап перший: рубають бамбук, очищають від листя і вимочують у воді, щоб знебарвити. Етап другий: далі варять його на сильному вогні. Етап третій: за допомогою дошки з отворами дістають частину суміші — на ній невдовзі утвориться аркуш паперу. Етап четвертий: на кожній дошці зі сумішшю розміщують кришку. Зверху — ще одну дошку і на ній знову кришку. І так кілька шарів. Етап п'ятий: отримані аркуші висушують на стіні.

Вузлики на пам'ять: «Стародавні Індія та Китай»

ДЕРЖАВИ СТАРОДАВНІХ ІНДІЇ ТА КИТАЮ

ІНДІЯ

Назва

Час існування

Правителі

Індська цивілізація

ІІІ тис. до н. е. — ХХІІІ ст. до н. е.

імена невідомі

Держава бхаратів

XV ст. до н. е. — IX ст. до н. е.

Таксіла, Пор

Держава Мауріїв

IV—II ст. до н. е.

Чандрагупта, Ашока

Кушано-Гуптський період

ІІ ст. до н. е. - V ст. н. е.

Канішка (Кушанська імперія, ІІ ст. н. е.); Чандрагупта І, Самандрагупта, Чандрагупта ІІ (IV-V ст. н. е.)

КИТАЙ

Назва

Час існування

Правителі

Ся

ХХІІІ ст. до н. е. — XVIII ст. до н. е.

імена невідомі

Шан (Інь)

XVIII ст. до н. е. — XII ст. до н. е.

династія Шан

Цінь

III-II ст. до н. е.

Цінь Шіхуанді

Хань

ІІ ст. до н. е. — ІІ ст. н. е.

Гао-цзу, Гуан У-ді

ГОСПОДАРСЬКЕ І СУСПІЛЬНЕ ЖИТТЯ СТАРОДАВНІХ ІНДІЇ ТА КИТАЮ

Країна

Головні заняття

Державний устрій

Суспільні відносини

Стародавня Індія

садівництво, ремесла, скотарство

союз племен, союз князівств

рабовласництво, поділ на варни і касти, сусідська громада

Стародавній Китай

землеробство, ремесла, шовківництво, скотарство, будівництво

царство, імперія

система кругової поруки, сусідська громада

КУЛЬТУРНІ ЗДОБУТКИ НАРОДІВ СТАРОДАВНІХ ІНДІЇ ТА КИТАЮ

Письмо

Наука

Винаходи

Мистецтво

Індська цивілізація

нерозшифроване

високий рівень математики, механіки

каналізація, водопровід

мозаїка, скульптура

Держава бхаратів; Держава Маур'їв

санскрит

математика, медицина, філософія, астрономія

шахи, позиційна десяткова система лічби

скульптура, живопис, ремесло, ювелірне мистецтво, література

Стародавній Китай

Логографія (ієрогліфи)

медицина, математика, астрономія, історія, філософія

чай, шовк, папір, компас, бойові мистецтва

живопис, література, церемонії, скульптура

ОСОБЛИВОСТІ РЕЛІГІЇ ТА ФІЛОСОФІЇ СТАРОДАВНІХ ІНДІЇ ТА КИТАЮ

Назва релігії

Основні положення

Індія

брахманізм

Брахма поділив людей на варни; Вішну — вічна природа, бог — охоронець; Шива — бог-володар тварин, руйнівна сила

буддизм

Жити — означає страждати, причина страждань — бажання; для звільнення від страждань потрібно позбутися бажань; шлях подолання бажань — дотримування вчення Будди

індуїзм

Можливе переселення душі після смерті в інше тіло — сансара; карма — закон відплати людині за її земні справи

Китай

конфуціанство

Моральний ідеал — гуманність обов'язок; суспільство ділиться на верхи та низи; основа порядку — підкорення старшим

даосизм

Дао — шлях, закон життя, загальний закон природи; світ — це єдине ціле; «у вей» — метод «недіяння»; потрібно найменшими зусиллями досягати найбільшого результату (на цьому принципі побудована техніка теквандо, карате, кунг фу)