Всесвітня історія. Історія України. 6 клас. Голованов

§ 7. Трипільська археологічна культура на території України

Установіть відповідність між поняттями та поясненнями.

  • 1. Виробне господарство
  • 2. Гончарство
  • 3. Археологічна культура
  • а) виготовлення виробів з гончарної глини: посуду, кахлів, іграшок, прикрас тощо
  • б) згуртування племен, які ще не утворили держави, але були поєднані господарчими та культурними зв'язками; ознаки: визначена територія, час існування, подібні пам'ятки
  • в) спосіб господарювання, за якого людина не збирала в готовому вигляді продукти харчування, а виробляла їх

ТРИПІЛЬСЬКА КУЛЬТУРА (V-III тис. до н. е.)

1. Формування трипільської археологічної культури

Стародавні люди, які мешкали на території сучасної України, подібно до всього людства за часів неоліту, переходили до виробного господарства.

Місцевість півдня України (переважно степова й лісостепова) була зручною для винайдення землеробства та скотарства. Тому на цих землях виникли, подібно до інших районів Європи, початкові, примітивні форми землеробства та скотарства.

Люди вдосконалювали техніку виготовлення кам'яних знарядь праці, виникли ткацтво й гончарство. Поступово скотарські племена, які мешкали в степах України, відокремилися від землеробів і перейшли до кочового способу життя.

У середовищі землеробських осілих племен, які мешкали між Бугом і Дністром, у VI тис. до н. е. виникла землеробська буго-дністровська культура, що сягнула дуже високого для тих часів рівня розвитку господарства. Її племена розселилися на територіях сучасної Молдови та Правобережної України. Ця археологічна культура існувала до початку IV тисячоліття до нашої ери.

Зовнішній вигляд трипільця (реконструкція)

У 1893 р. експедиція археологів, якою керував Вікентій Хвойка, уперше знайшла сліди поселення цих трударів поблизу села Трипілля (Обухівський район, що на Київщині). За науковою традицією, цю культуру назвали за місцем першої знахідки трипільською. Час її існування припадає на період від V тис. до н. е. до кінця ІІІ тис. до н. е.

Історики не можуть пояснити витоки цієї культури. Одні вважають, що трипільці — це племена місцевих пастуших племен, які мешкали між Бугом і Дністром. Інші стверджують, що трипільці прийшли до нас із Молдови чи Балкан. А ще інші доводять, що носіями культури були кілька народів. Який саме з народів був предком трипільців, досі не з'ясовано.

2. Господарство, побут і духовне життя трипільців

Чисельність трипільців постійно зростала, оскільки землеробство забезпечувало їх продуктами харчування в достатній кількості.

Тому в IV тис. до н. е. збільшувалася територія, на якій вони мешкали. Зростали розміри окремих поселень. Вони сягали 200-340 га, тобто ставали схожими за величиною на міста.

Відомо, що окремі невеликі поселення гуртувались, як правило, навколо одного великого. Поселення мали незвичайне планування. Вулиці утворювали кільця різного діаметру — одне всередині іншого. Від центральної площі вулиці також розходилися променями. Наприкінці III тис. до н. е. деякі поселення були оточені захисними укріпленнями. Їх (поселення) почали будувати у важкодоступних місцях.

Житла розміщували кількома колами навколо великого майдану. Ці майдани трипільці використовували як загони для худоби. Стіни приміщень будували з плетеного верболозу, який потім обмазували глиною. Більшість будинків були двоповерховими. Підлога першого поверху була з втоптаної глини. Підлогу другого поверху робили дерев'яною. Цікаво була настелена підлога — на низ клали дерев'яний поміст, а зверху вкривали глиною. Дах був двосхилий, покритий солом'яними або очеретяними снопами. Житла трипільців мали невеликі округлі вікна.

Типи поселення та житла трипільців

На сьогодні в Україні знайдено сліди близько 2000 таких поселень. А всього у світі їх виявлено приблизно 5000. Нам відомі такі поселення трипільців, як Майданецьке, Доброводи, Тальянки тощо. Це сучасні назви поселень, біля яких знайдено пам'ятки трипільців. Деякі поселення існували до 80 років, а потім, коли земля виснажувалася та переставала давати врожаї, трипільці спалювали старі будинки, переселялися на нові землі та будували житла заново.

КЕРАМІКА — неметалічні тверді вироби, виготовлені під дією тепла з подальшим охолодженням.

Керамічними називають вироби і матеріали, що одержують унаслідок спікання глин й їхніх сумішей з мінеральними добавками.

Як відомо, трипільці не були войовничим народом. Напевно, їм самим загрожували войовничі сусіди. Трипільці вміли виготовляти знаряддя не лише з каменя, а й з міді, які побутували одночасно. Це було типовим явищем для середини неоліту. Відомо, що, крім великої та малої рогатої худоби, трипільці розводили коней.

Археологічні дослідження надали в руки істориків численні зразки керамічного посуду, тобто посуду з випаленої глини. Кераміка з'явилася в епоху неоліту.

Трипільці виготовляли кілька різновидів керамічного посуду. Кераміка — це головна прикмета трипільської культури. Недаремно її називають культурою мальованої кераміки. Посуд трипільців був як ліпний, так і гончарний. Його випалювали в печах. Посуд виготовляли для кухонного, столового та релігійного призначення. Трипільці розфарбовували посуд переважно трьома кольорами: червоним, білим (уважалися символами вогню) і чорним. При цьому кожна місцевість, навіть кожне поселення мали свій улюблений орнамент, притаманний тільки їй. Типовою формою глечиків є груша, трапляються глеки з вузеньким горлом, гострими боками.

Трипільці обожували природу. Імена їхніх богів невідомі, але ми знаємо, що вони, як і всі землеробські народи, найбільше шанували божества родючості, богів сонця та місяця, а також богів, які були покровителями худоби. Поширене й зображення найшанованішої богині — Матері-Землі.

Часто на посуді бачимо малюнки зі зміями, які є символом весни. Мабуть, тому спіраль, у яку згортається змія, була також поширеним символом. Якби ми перенеслися в минуле й подивилися на трипільське поселення згори, то за планом воно нагадало б нам ту саму спіраль. Такий знак для трипільців був символом, кому чи чому слід поклонятися, а можливо, й боятися.

Трипільські жінки

Релігійні обряди вимагали особливого посуду й вбрання

Трипільські жіночі фігурки дають уявлення про вбрання

Предмети домашнього вжитку, релігійного призначення трипільці прикрашали символами родючості, життя, сонця, особливо шанували сім'ю та рід. Пам'ятки мистецтва, предмети домашнього вжитку, одяг, способи розфарбовування посуду свідчать про те, що трипільська культура була світлою, життєрадісною, привабливою. Трипільці любили природу і бажали добра всім навколо себе.

Жіночий одяг у трипільців був різноманітним. Про це свідчать археологічні знахідки, серед яких є жіночі фігурки оголені, з елементами одягу й одягнені. Підкреслено характерні особливості силуетів одягу на них дають можливість реконструювати одяг, який існував на той час.

У формах і декорі ритуальних ваз, схожих за формою на жіночі фігури, простежується не тільки силует вбрання, а й його оформлення. Жінки декорували одяг розписом, вишивкою, мали прикраси, традиційно татуювали тіло, робили зачіски; носили головні убори — сітки, шапочки.

Культура трипільців, як це не раз бувало в історії людства, поступово згасла близько 3000 р. до н. е. Археологи помітили, що в останні століття її існування (приблизно після 3400 р. до н. е.) трипільці вже не утворювали нових поселень. Через падіння врожайності землі, її руйнування вітрами, посуху трипільці мусили потроху відмовлятися від землеробства та переходити до скотарства. Так вони намагалися пристосуватися до змін клімату. Поступово послабилися господарські взаємовідносини. Трипільці розпорошилися між прийдешніми археологічними культурами. З території майбутніх Німеччини та Польщі на трипільські землі поширилася ямна культура, а з південного заходу — культура кулеподібних амфор.

Цікавинка про тотемну тварину трипільців — за посиланням https://is.gd/rRLo4H або QR-кодом

  • 1. До якої археологічної епохи належить трипільська культура?
  • 2. Звідки походить назва археологічної культури трипільців?
  • 3. Який метал першим почали обробляти трипільці?
  • 4. Які господарські заняття трипільців відомі?
  • 5. Позначте на контурній карті поселення трипільців.
  • 6. Поясніть, що таке кераміка.
  • 7. Відтворіть схематично план трипільського поселення (вигляд зверху).
  • 8. Які характерні риси трипільських поселень?
  • 9. Чому можна реконструювати одяг трипільців, хоча він не зберігся до наших днів?
  • 10. Виберіть кольори, переважно якими трипільці розфарбовували свій посуд. Поясніть свій вибір.