Зарубіжна література. 9 клас. Волощук

Портрет в інтер’єрі

Авторський стиль Бальзака можна впізнати за докладними описами персонажів та інтер’єрів. Саме портрет та інтер’єр виступають у його творах основними засобами характеристики героїв.

Літературознавча довідка

Інтер’єр (у літературі) - вид опису, змалювання внутрішніх приміщень і предметів, які в них знаходяться й безпосередньо оточують персонажів твору.

Пригадаймо перший опис зовнішності Гобсека, що розпочинається словами: «Не знаю, чи зможете ви з моїх слів уявити собі обличчя цього чоловіка, що його я, з дозволу Академії, назвав би “місячним ликом’’» (с. 182). У цьому портреті автор уже почасти розкриває життєві принципи й поведінку героя. Надалі з’ясовується, що довгий, мов свердлик, ніс Гобсек безцеремонно пхає в життя численних парижан; його обличчя кольору срібла, «з якого облупилася позолота», повсякчас навіює Дервілю думки про гроші; а лагідний голос, що згодом стає «схожим на звук флейти, коли в неї забувають вставити мундштук», приносить найгірші звістки.

Опис вдачі лихваря на початку повісті так само рясніє промовистими деталями. На с. 182 читаємо: «Від тієї хвилини, коли він прокидався, і до вечірніх нападів кашлю його вчинки були розмірені, мов рухи маятника. Це була людина-автомат, яку щоранку накручували...» - і далі за текстом.

В іншому фрагменті Гобсека названо чоловіком, який «перетворився на золотого ідола і якого його жертви, що їх він називав “своїми клієнтами’’, з любові до парадоксів чи для глуму, прозвали “татусь Гобсек”». Саме так ми сприймаємо героя в цей момент розповіді. Та чи залишимося при своїй думці, коли дочитаємо історію лихваря до кінця? Це теж особливість стилю Бальзака: він зображує людину, одержиму пристрастю, описує її вади і те, до чого вони призводять. А от висновки мають зробити читачі.

Узявши за мету створити художній портрет буржуазного суспільства Франції, Бальзак змальовує його типових представників. Саме таким типовим образом є Гобсек. Аби якнайповніше відтворити характер цього героя, письменник «поселяє» його в певний інтер’єр.

Автор докладно, використовуючи тропи, розповідає про помешкання лихваря: «Усе в його кімнаті, від зеленого сукна на письмовому столі до килимка біля ліжка, було якесь однакове, охайне й потерте, наче в холодній оселі старої дівки, котра з ранку до вечора тільки те й робить, що натирає меблі. Узимку головешки в його каміні завжди тільки жевріли, поховані під купою попелу. (...) Біля того похмурого, вологого будинку нема подвір’я, усі вікна виходять на вулицю, а розташування кімнат нагадує розташування монастирських келій...» (с. 182-183).

У повісті «Гобсек» Бальзак висловлює ідею: будь-яка пристрасть, наприклад жага до збагачення, знищує особистість. І підтвердженням цієї думки знову стає інтер’єр (с. 199-200). «Я... побачив, до чого може дійти скупість, коли вона перетворюється на сліпий... інстинкт, скупість, вияви якої ми так часто спостерігаємо у провінційних скнар...» - коментує Дервіль побачене в оселі лихваря наприкінці твору.

Цей опис, що контрастує зі звичним виглядом помешкання Гобсека, має викликати в читачів те саме запитання, що виникло в оповідача: чому Гобсек не продавав зайвого? Дервіль відповідає так: «Одно слово, продаж кожного товару давав йому привід для нескінченних суперечок - очевидний доказ того, що Гобсек уже здитинів і виявляв ту незбагненну затятість, яка розвивається в усіх старих людей, одержимих сильною пристрастю, що переживає їхній розум».

Автор був переконаний, що думки матеріальні. Тож «матеріалізував» згубну пристрасть свого героя у вигляді купи зогнилих харчів і захаращеного житла. У творах Бальзака влада грошей зазвичай постає могутньою, часто нездоланною силою, здатною підкорити собі любов, талант, родову честь, батьківське почуття.

До портрета, інтер’єра та прямої характеристики лихваря Бальзак додає стислий опис його двадцятирічних мандрів і промовисте прізвище. У буквальному перекладі «Гобсек» означає «ковтати всухом’ятку» і має український відповідник «глитай». У другій половині XIX ст. І. Карпенко-Карий створив п’єсу під назвою «Глитай, або ж Павук», у якій зобразив українського грошолюба, схожого на бальзаківського героя.

Бальзак перший серед видатних письменників зосередив увагу на матеріальному становищі своїх персонажів та його внутрішніх, психологічних причинах у поєднанні із зовнішніми, соціальними чинниками. Наприклад, вельми переконливо він зображував користолюбство й кар’єризм як головні життєві стимули.

Літературознавча довідка

Психологізм - відтворення художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками.

Просвітителі XVIII ст. застосовували в літературі принципи природничих наук. Так і Бальзак, подібно до зоологів, які класифікують тварин за ознаками, сформованими зовнішнім середовищем, узявся описати соціальні види (тобто типи). Їхнє різноманіття він пояснював впливом на людину певних зовнішніх умов та ідей. Письменник був переконаний, що ідеї - це матеріальні сили, тому можуть поневолити особистість і призвести до її загибелі. Історія всіх головних героїв Бальзака - це історія зіткнення людських пристрастей із соціальною дійсністю.

Коментар філолога

Розглядаючи людину як продукт соціальних умов, Бальзак започаткував метод документальності в літературі. Його послідовники теж вважали вплив середовища на людину головним, тож нехтували характером, що буцімто цілком визначається тим-таки середовищем. Такий творчий метод називався натуралізмом. Прагнучи скопіювати, фотографічно відобразити дійсність, натуралісти описували факти життя, не аналізуючи їх. Тимчасом у світогляді реалізму формування особистості відбувається не лише під впливом зовнішніх чинників, а й відповідно до логіки її індивідуальної вдачі. Для реалізму важливі логіка й аналіз зображеного.

«Романтизмові вісім і водночас вісімдесят років, реалізмові - сорок. Романтизм - казка, яку дідусь розповідає онучці, а реалізм - серйозна історія для серйозних людей. Проте дорослим серйозним людям не можна прямо сказати правду про маленького принца... вони засміють, принизять ідею. І ось чарівник-поет прикидається, що він... серйозна ділова людина. Ця гра чарівника в професора соціології називається реалізмом» (Г. Померанц).

Перевірте себе

  • 1. Пригадайте, що таке індивідуальний (авторський) стиль письменника. Наведіть приклади особливостей стилю Бальзака.
  • 2. Яку роль у творах Бальзака відіграють портрет та інтер’єр? Дайте визначення цих понять.
  • 3. Які філософські ідеї Бальзака відобразилися в його творчості?
  • 4. Що, на думку реалістів, впливає на життя літературного героя?
  • 5. Подискутуймо! Чи справді бажання бути заможною, оточити себе престижними, цінними речами змінюють людину так, як змінила Гобсека жага до збагачення? Що треба робити, щоб наприкінці життя не опинитися в ситуації бальзаківського лихваря?
  • 6. На прикладі пушкінської Татьяни та бальзаківського Гобсека поясніть, що реалістична правдивість і логіка характерів вимагає від літературних героїв відповідних учинків.
  • 7. Філологічний майстер-клас. У реальному житті людина завжди має вибір, тому її доля може скластися по-різному. Придумайте інші фінали «Євгенія Онєгіна» та «Гобсека», зберігши реалістичну правдивість і логіку характерів героїв.
  • 8. Доведіть, що герої «Гобсека» типові. Укажіть їхні індивідуальні риси.