Підручник з Зарубіжної літератури. 7 клас. Ковбасенко - Нова програма

Літературний навігатор

Нове знайомство

Видатний письменник-фантаст Айзек Азімов (Ісаак Юдович Озимов) з’явився на світ 2 січня 1920 р. в містечку Петровичі під Смоленськом. За три роки після його народження родина переїхала до США й оселилася в Брукліні.

Вищу освіту Азімов здобув у Колумбійському університеті (Нью-Йорк) на факультеті хімії, згодом закінчив аспірантуру й захистив кандидатську дисертацію. У 1949 р. майбутній письменник отримав посаду викладача на медичному факультеті Бостонського університету, що відкривало непогані перспективи для розвитку його наукової кар’єри. Однак на той час він був захоплений своєю найбільшою пристрастю — літературною творчістю.

У цілому Азімов написав близько п’ятисот художніх і науково-популярних книжок. Деякі з вигаданих ним термінів — як-от «робототехніка» (або «роботика»), «позитронний», «пеихоісторія» (тобто наука про поведінку великих груп людей) — увійшли в культурний і науковий обіг. Серед своїх численних художніх творів письменник найбільше цінував оповідання «Останнє питання», «Двохсотлітня людина», «Потворний хлопчисько» та роман «Навіть боги».

Книжкове частування

У 1957 р. відбулася перша публікація повісті Азімова «Фах». У цьому творі фантаст змальовує далеке майбутнє, коли процес вибору й опанування професії докорінно змінився. Люди більше не навчаються за підручниками й на практиці. Натомість спеціальні машини за лічені хвилини записують у їхній мозок потрібні знання.

Саме так у вісім років кожну дитину навчають читання й письма. А у вісімнадцять юнаки й дівчата проходять машинне тестування, за результатами якого їм призначають найбільш відповідну професію і знову записують у мозок необхідну інформацію. Вільного вибору професії немає, висновок машин вважається остаточним. Ще за півтора року молоді фахівці беруть участь в Олімпіаді і залежно від показаних результатів отримують більш або менш престижне місце роботи.

Такий підхід влаштовує всіх, але Джордж Плейтен ще в дитинстві вирішив, що буде програмістом...

Запитання для самостійного опрацювання твору

1. Що свідчить про високий ступінь розвитку змальованої в повісті цивілізації?

2. Як поводився Джордж у день Читання? А в день Освіти? Чому ці свята були важливими в житті кожного землянина?

3. Як і чому Джордж потрапив до Інтернату? Чому він почувався невдоволеним у цьому закладі?

4. Які риси характеру виявив Джордж під час Олімпіади і в розмові з новіанином? Що свідчить про нестандартність мислення головного героя?

Нове знайомство

Корнелія Функе — відома німецька письменниця. Її твори, видані величезними накладами, здобувають престижні премії в галузі дитячої літератури й міцно тримаються на перших сходинках книжкових хіт-парадів.

Авторка народилася 1958 р. у місті Дорстен (Вестфалія). У дитинстві вона мріяла стати пілотом або астронавтом, багато подорожувати, а найбільше — змінити світ на краще... Пізніше, згадуючи свої фантазії, Функе розповідала: «Якби я не стала письменницею, я б стала відьмою-знахаркою. Я посадила б величезну клумбу у формі людського тіла, і на кожній його частині росли б трави, які допомагають вилікувати відповідні хвороби».

Опанувавши професію ілюстратора в гамбурзькому Коледжі дизайну, Корнелія спробувала працювати за фахом, але невдовзі розчарувалася: малювати ілюстрації до книжок, які їй не подобалися, було доволі важко. Певний час Функе працювала в соціальній галузі; саме тоді й зауважила, що дітям, які опинилися в скрутних життєвих обставинах, подобаються вигадані нею історії. Сумній дійсності Корнелія протиставила чарівний світ магії, де добро завжди перемагає, а щира дружба й кохання долають будь-які перешкоди.

Так Функе почала писати в жанрі фентезі. Одна по одній з’являлися її книжки про мисливців за привидами й чорнильне серце, про короля злодіїв і приборкувача драконів, примарного лицаря й відчайдушного шукача пригод... «Що треба зробити, аби стати письменником? Треба якомога уважніше дивитися на те, що навколо тебе, і дуже чуйно прислухатися до того, що всередині тебе. Зрештою кожен, хто здатний просидіти п’ять годин на день біля письмового стола, може стати письменником», — переконана знаменита авторка...

Книжкове частування

Визнанням і літературною славою К. Функе завдячує романам «Чорнильне серце», «Чорнильна кров» та «Чорнильна смерть» — трилогії про людей, для яких друковане слово оживає і стає реальністю.

Герої «Чорнильного серця» — дванадцятирічна дівчинка Мегі, що обожнює читати, та її батько палітурник Мортимер Фольхарт, поціновувач давніх книжок і талановитий читець. Обоє наділені дивовижним хистом: коли вони читають уголос, літературні персонажі постають у реальному світі, а хтось із людей, навпаки, потрапляє до світу книжкового.

Розпочинається історія доволі буденно: під шум нічного дощу Мегі розгортає одну зі своїх улюблених книжок... Аж ось за вікном з’являється незнайомець, і на ранок Мортимер з донькою змушені поспіхом вирушити в подорож. їх переслідують «книжкові пірати» — мисливці за книжкою «Чорнильне серце», що є магічним порталом, через який у реальний світ приходять літературні герої. Злочинцю Каприкорну, якого випадково «вичитав» Мортімер, так сподобався світ людей, що він вирішив знищити всі твори про себе, аби ніколи не повертатися в «чорнильну» реальність. Відтак за книжку в пошарпаній блідо-зеленій палітурці розгортається запекла боротьба, а на головних героїв роману чекає багато чарівного й прекрасного, нез’ясовного й страшного...

Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору

1. Яку роль у розвитку сюжету «Чорнильного серця» відіграє прийом «оживлення» літературних героїв? Як у романі поєднано реальний і уявний світи?

2. Які пригоди й випробовування випали на долю Мегі? Схарактеризуйте вдачу дівчинки, її ставлення до життя та навколишньої дійсності.

3. Порівняйте ставлення персонажів Функе до книжки. Як ви оцінюєте роль книжки у власному житті?

4. Яку роль в романі «Чорнильне серце» відіграють афоризми Мортимера та епіграфи до розділів твору? Який із цих висловів ви обрали б за епіграф до свого читацького щоденника?

Світ фантастики та фентезі на кіноекрані

Літературна фантастика є невичерпним джерелом тем і образів для сучасного кіномистецтва. Зокрема, широку популярність здобула стрічка австралійського режисера Алекса Пройаса «Я, робот» (2004), знята за мотивами творів Азімова.

Дія цього кінофільму відбувається в 2035 р. Роботи стали цілком звичною частиною побуту, але є люди, які бачать у них передусім загрозу. Не довіряє машинам і поліцейський Дел Спунер (його роль виконав талановитий голлівудський актор Уїлл Сміт). Він розслідує вбивство, у якому підозрює робота. Ідеться про можливість порушення Закону про Роботів («Робот ніколи не піднімає руки на людину»). Ситуація наближається до катастрофічної: якщо машини можуть порушувати цей закон, то вже нічого не завадить їм захопити тотальний контроль над людством. Розв’язати суперечності співіснування роботів і людини, на думку творця кінокартини, — одне з основних питань майбутнього існування суспільства.

Цікаво, до речі, що А. Азімов як визнаний письменник-фантаст неодноразово виступав консультантом науково-фантастичних фільмів, найпопулярнішим з яких став серіал «Зоряний шлях».

У 2004 р. на Венеціанському кінофестивалі відбулася прем’єра роботи легендарного режисера аніме1 Хаяо Міядзакі «Мандрівний Замок».

Кадр з кінофільму «Я, робот» (режисер А. Пройас, 2004 р.)

Кадр з аніме-фільму «Мандрівний Замок» (режисер X. Міядзакі, 2004 р.)

1 Аніме — японська мультиплікація. На відміну від мультфільмів інших країн, аніме розраховане не на дитячу, а на підліткову чи навіть дорослу аудиторію; вирізняється характерним малюнком персонажів і тла.

Це була перша японська мультиплікація, що відкрила фестиваль. Стрічка здобула приз — «Золоту Озеллу».

Аніме-екранізацію роману Джонс «Мандрівний Замок Хаула» створено на комп’ютері, але тло й персонажі намальовані вручну. Загалом було знято тисяча чотириста сцен. Замок Хаула, який складався з вісімдесяти елементів, змінювався і перебудовувався кілька разів протягом фільму залежно від зображуваних подій. Серед творчих знахідок Міядзакі варто відзначити оригінальний прийом, що передає внутрішні переживання головної героїні, — постійні раптові перетворення зачаклованої Софі зі старенької в молоду дівчину.

1. Перегляньте кінофільм А. Пройаса «Я, робот» (2004). Визначте, які засоби сучасного кіномистецтва допомагають втілити на екрані фантастичний світ творів Азімова.

2. Перегляньте аніме-фільм «Мандрівний Замок» (режисер X. Міядзакі, 2004 р.). Укажіть у ньому найпомітніші відхилення від літературного сюжету. Чи виправдані вони, на ваш погляд? Аргументуйте свою відповідь.

Підсумкові запитання і завдання

Перший рівень

1. Назвіть художні твори, написані в жанрі фентезі.

2. У якій країні відбуваються події роману Д.В. Джонс «Мандрівний Замок Хаула»?

3. Назвіть головних героїв твору «Мандрівний Замок Хаула».

Другий рівень

1. Яке закляття наслала Відьма Пустирищ на Софі?

2. Чому жителі Маркет-Чіппінга боялися чарівника Хаула?

3. За якої умови вогненний демон зголосився зняти із Софі чари?

Третій рівень

1. Дайте визначення поняття «фентезі».

2. Як у романі «Мандрівний Замок Хаула» поєднано детектив і казку?

3. Які пригоди й випробовування випали на долю головної героїні роману Д.В. Джонс?

Четвертий рівень

1. Схарактеризуйте внутрішній світ Софі.

2. Які моральні цінності утверджує Д.В. Джонс у романі «Мандрівний Замок Хаула»?

3. Які казкові мотиви використано у творі «Мандрівний Замок Хаула»?

Теми творів

1. «Чи легко жити у світі магії?»

2. «Чи можуть чари змінити людину? (За романом Д.В. Джонс “Мандрівний Замок Хаула”)».

3. «Таємниці Мандрівного Замку (За романом Д.В. Джонс “Мандрівний Замок Хаула")».

Клуб книголюбів

1. Групова робота. Розділіться на три групи і виконайте одне із запропонованих завдань.

A. Порівняйте образи Софі з «Мандрівного Замку Хаула», Полліанни з однойменної повісті Е. Портер та Аліси з казки Льюїса Керролла «Аліса в Країні Див». Визначте, що їх споріднює і що різнить.

Б. Порівняйте казкові світи Країни Далекої (А. Ліндгрен «Міо, мій Міо»), Інгарії («Мандрівний Замок Хаула») та Долини Мумі-тролів (цикл творів про Мумі-тролів Т. Янсон). Яку роль відіграють у згаданих текстах чарівні елементи?

B. Прочитайте один з романів К.С. Льюїса із циклу «Хроніки Нарнії». Визначте спільне та відмінне в поєднанні уявного й реального світів у творчості Д.В. Джонс і К.С. Льюїса.

2. Подискутуймо! Робота в парах. Обговоріть одне з поданих запитань. Готуючись до дискусії, стисло занотуйте основні міркування й докази на користь своєї позиції.

А. Чому Софі не здивувалася і не злякалася, коли зрозуміла, що перетворилася на стареньку (за романом Д.В. Джонс «Мандрівний Замок Хаула»)?

Б. Чи можна вважати прообразом Мандрівного Замку Хаула хатинку на курячих ніжках з фольклорних казок?

3. Творча лабораторія. Д.В. Джонс не лише створила безліч чарівних світів, але й написала кілька статей, у яких дала рекомендації авторам-початківцям. Спробуйте написати про паралельні виміри, скориставшись порадами письменниці:

1. Починайте з найцікавішого.

2. Не плануйте твір у деталях.

3. Уявляйте, а не описуйте.

4. Перетворюйте на героїв своїх знайомих.

5. Поставте себе на місце героїв.

Повторення і узагальнення вивченого

Теоретична розминка

1. Дайте визначення понять «оригінал», «переклад», «переспів». Чим відрізняються переклад і переспів одного й того самого твору?

2. Які твори називають билинами? Чим вони відрізняються від казок?

3. Дайте визначення жанру балади. Назвіть фольклорні та літературні балади.

4. Дайте визначення історичного роману. Поясніть, що таке історичний та місцевий колорит.

5. Дайте визначення поняття «літературний детектив». На чому тримається інтрига в детективних творах?

6. Як ви розумієте поняття «художній час», «художній простір»? Що їх відрізняє від фізичного часу та простору? Обґрунтуйте відповідь прикладами з вивчених літературних творів.

7. Чим новела відрізняється від оповідання? Назвіть різновиди новел за змістом.

8. Чим фентезі відрізняється від наукової фантастики? Поясніть відмінності між цими жанрами на прикладах прочитаних творів.

Практикум

1. У поданому переліку знайдіть твір, який НЕ належить до жанру балади.

• «Вересовий трунок» Р. Л. Стівенсона;

• «Рукавичка» Ф. Шиллера;

• «19 жовтня» (1825) О. Пушкіна.

2. У наведеному переліку знайдіть твір, який НЕ належить до новел.

«Останній листок» О. Генрі;

• «Павутинка» Р. Акутагави;

• «Світязь» А. Міцкевича;

• «Чарівна крамниця» Г. Уеллса.

3. У поданому переліку знайдіть твір, який НЕ належить до детективів.

• «Золотий жук» Е. А. По;

• «Останній дюйм» Дж. Олдріджа;

• «Пістрява стрічка» А. Конан Дойла;

• «Спілка рудих» А. Конан Дойла.

4. Назвіть твори, у яких:

• зображено Другу світову війну;

• змальовано картини з життя середньовічних лицарів;

• оспівано дружбу й кохання;

• опоетизовано історію Київської Русі;

• поєднано реальне і фантастичне;

• розслідується злочин; простежуються біблійні мотиви.

5. Упізнайте письменників.

Цей автор...

• багато років творив під маскою Великого Невідомого;

• попри тяжку хворобу багато подорожував, а наприкінці життя оселився на острові Самоа;

• захоплювався різноманітними видами спорту; став відомим письменником під час перебування у в’язниці;

• вважав Індію батьківщиною, хоча й не був індійцем за походженням;

• усю свою творчість присвятив темі Другої світової війни.

6. Продовжте речення й укажіть назви творів, у яких діють описані персонажі. Цей герой...

• зазнавши жорстокого нападу акул, вирішив...

• погодився обстоювати честь скривдженої дівчини на «Божому суді», який завершився...

• вийшов на арену із хижаками, щоб...

• усе життя мріяв створити шедевр, натомість намалював... штовхнув дівчину в урвище, щоб...

• не погодився відкрити таємницю неповторного напою своєї батьківщини, тому...

• знайшовши пергамент з намальованим черепом, розкрив...

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст