Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Волощук
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
Повторення та узагальнення вивченого
Теоретична розминка
- 1. Що таке діалог культур і яку роль у ньому відіграють читачі?
- 2. У чому полягає своєрідність німецького Просвітництва?
- 3. Що вам відомо про жанр трагедії? Чи можна твір Й. В. Ґете, який ви прочитали, однозначно назвати трагедією?
- 4. Розкажіть про ключові постаті та твори модерністської літератури.
- 5. Які засоби комічного ви знаєте?
- 6. Який твір і чому називають «романом у романі»?
- 7. Назвіть основні ознаки авангардистського мистецтва.
- 8. Охарактеризуйте основні течії в модерністській та авангардистській ліриці.
- 9. Який період у російській літературі називають Срібною добою і чому?
- 10. Сформулюйте теоретичні засади епічного театру.
- 11. Що властиво антиутопійній поетиці?
- 12. Твори яких письменників ХХ століття відобразили трагедію Другої світової війни?
- 13. Назвіть провідні тенденції та представників прози другої половини ХХ ст.
- 14. Які жанрові новації з'явилися в драматургії 1950-1960-х рр.?
- 15. Порівняйте модернізм та постмодернізм як художні напрями.
- 16. Яке враження про сучасну художню літературу у вас склалося після прочитання творів письменників — представників постмодерної доби?
Практикум
1. Упізнайте персонажів і вкажіть, з яких вони творів. Цей герой...
- дописав фінал улюбленої книжки своєї дівчини;
- працював над проектом повітряного млина;
- викрав нічну сорочку в крамниці;
- випав за межі людського світу й більше не міг працювати, аби утримувати батьків та сестру;
- прагнув опанувати секрет рибальського ремесла;
- жив у курнику та потерпав від людської безцеремонності;
- пожертвував життям заради збереження полкової каси;
- захоплювався темношкірим спринтером-чемпіоном;
- вірив у добру людську природу й пожертвував життям заради морального закону, який проповідував;
- працював над перекладом Євангелія від Івана;
- тяжко скалічений війною, потрапив у стіни рідної гімназії;
- жорстоко знущався над в'язнями концтабору й водночас писав зворушливі любовні листи;
- пережив втрату дружини і приголомшив землю своїм співом.
Ця героїня...
- навчилася читати за посібником гробаря;
- загинула, аби врятувати мешканців незнайомого міста;
- крала різні дрібнички й підкидала їх незнайомцям;
- перетворилася на відьму, аби повернути кохану людину;
- з 13 років хворіла на рак;
- утратила всі земні почуття й забула про коханого;
- відмовилася тікати з в'язниці й рятувати власне життя.
2. Упізнайте митців.
Цей (ця) письменник (письменниця)...
- був завзятим мисливцем і рибалкою;
- проголосив, що він письменник уже дві сотні років;
- уперше вжив термін «холодна війна»;
- не виправдав сподівань батька й не став комерсантом;
- написав низку поезій під впливом вражень від подорожей Україною;
- написав книжку, яка народилася із сімейної історії і присвятив її батькам;
- отримав Нобелівську премію «За романи та оповідання, у яких фантазія та реальність, поєднуючись, зображують життя й конфлікти всього континенту»;
- навчаючись у гімназії, відмовився вступати до гітлер'юґенду;
- здійснила свої перші творчі кроки в річищі акмеїзму;
- п'ятнадцять років проживав в еміграції, оскільки виступав проти нацизму на батьківщині;
- зненацька покинув усі справи й поїхав у подорож Італією;
- пізнав життя в чернівецькому гето і примусову роботу в румунському трудовому таборі;
- разом зі своїм братом запустив серію відеоблоґів;
- захоплювався кубістським живописом і застосовував його окремі принципи в поезії;
- народився та навчався в Києві.
3. Упізнайте твір за цитатою. Назвіть його автора.
- «Як завжди, коли почувалась самотньою, вона відразу здогадалася, що треба зробити. Насамперед поглянула на річки».
- «То її ця ліра / оплакала за плакальниць усіх / аж світ на плач суцільний обернувся...»
- «Потім усі троє вийшли з помешкання, чого не робили вже місяцями, і поїхали електричкою на природу, за місто. Вони сиділи самі на весь вагон, заллятий сонцем».
- «Батьки — мої найближчі друзі. Третій друг — письменник, який гадки не має про моє існування».
- «Людина — єдина істота, що не виробляє, а споживає».
- «Аж нарешті він побачив довгий жовтий берег і першого лева, що сходив на пісок у ранніх сутінках, а за ним ішли інші».
- «Сонце вже знижувалося над Лисою Горою, і гору цю було взято в подвійне оточення».
- «Хай б'є годинник ніч настає / Минають дні а я ще є».
- «Люди помічають колір дня лише на світанку і при заході сонця, а я добре знаю, що кожної секунди день пронизують міріади відтінків та інтонацій».
- «У такому горі никнуть гори. / Кам'яніє тікищем ріка. / Незворушні лиш в'язниць затвори...»
- «Я ні в кого не питаю, як його прізвище і чи не поганської він віри. Коли він платить, значить він не поганин».
- «Маляр не зумів як слід добрати барви, і хрест знову виступив, буруватий і чіткий на рожевому тлі стіни».
- «Постій, хвилино, гарна ти! / Ніяка вічність не поглине / Мої діла, мої труди!»
- «Він гукає глибше рийте землю ви перші ви другі співайте і грайте».
- «Дощ не вщухав уже третю добу, і з напівзатопленого подвір'я краби весь час повзли до будинку».
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України