Вступ до історії. 5 клас. Власов - Нова програма

§ 19 КРИЛАТИМ ҐРУНТУ НЕ ТРЕБА, або ПРО ЩО І ПРО КОГО РОЗПОВІДАЄ ІСТОРІЯ РІДНОГО КРАЮ

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 5

Роздивіться зображені на фотографіях пам’ятники. Усі вони присвячені відомим вам подіям або історичним діячам, про яких ішлося на сторінках підручника. Пригадайте ці події та історичних діячів. Сформулюйте 2—3 твердження, які доводять, чому ці події чи історичні діячі гідні увічнення.

Виконайте завдання своєї групи і повідомте результати роботи. Дайте відповіді на запитання, які виникли під час обговорення.

Група 1. Готуючись до уроку, ви мали довідатися, чи є у вашому рідному місті (селі) пам’ятники, пам’ятні місця чи споруди, пов’язані з іменами історичних діячів. Підготуйте розповідь про такого діяча за планом:

1) Ким був історичний діяч, якому споруджено пам’ятник?

2) Коли він жив?

3) У яких подіях брав участь або з якими подіями пов’язаний?

4) Чи вшановують цього діяча в інших місцях? Чому?

Група 2. Чи є у вашому рідному місті, селі пам’ятники, пам’ятні місця чи споруди, пов’язані з історичними подіями? Підготуйте розповідь про ці події за планом:

1) Чим була зумовлена, коли та за яких обставин відбулася подія, якій присвячено пам’ятник? (Якої події стосується пам’ятне місце або споруда, коли відбулася подія, пов’язана з нею, чим вона була спричинена?)

2) Якими були результати та наслідки цієї події для вашого краю?

3) Хто брав участь у цій події з місцевих мешканців? Що відомо про цих людей?

4) Чи вшановують цю подію в інших місцях? Чому?

Група 3. Які легенди, перекази бережуть історичну пам’ять про ваших видатних земляків? Перекажіть одну з легенд однокласникам.

Проаналізуйте її за планом:

1) Яким історичним подіям чи постатям присвячено цю легенду?

2) Як утілено в легенді ставлення до події/постаті?

3) Навіщо було створено цю легенду?

Засобом збереження пам’яті про історичні події чи видатних постатей є меморіальні дошки. Слово «меморіальний» походить від латинського слова пам’ятний. Так називають металеві, мармурові, гранітні плити з написом (інколи із зображенням), які встановлюють на стінах будівель, де жила або працювала знаменита особа або в яких чи біля яких відбулася важлива подія.

Проведіть у парах гру «Пазли». Для цього підготуйте вдома кольорове зображення пам'ятника подіям чи постатям історії рідного краю, розріжте його на фрагменти-пазли. Обміняйтеся в парах деталями й позмагайтеся, хто швидше відновить зображення. Складіть коротке повідомлення про пам'ятник, із зображенням якого працювали.

ОЦІНІТЬ СЕБЕ

Поставте собі оцінку за урок, зарахувавши за різні етапи роботи відповідні бали: за участь у дискусії на початку уроку — максимально 2 бали, виконання завдання в групі — 6 балів, участь в обговоренні завдань інших груп та в історичній грі — максимально ще по 2 бали (максимальна оцінка за урок — 12 балів).

Чи цікаво було працювати на уроці? Що найбільше сподобалося? Про що хотіли б дізнатися докладніше?

Підготуйтеся до гри «Історична абетка».

Для цього, погортавши сторінки розділу, пригадайте нові слова, імена історичних діячів, події, про які довідалися. У гру можете пограти на уроці або й на перерві. Для цього на дошці великими літерами напишіть українську абетку. Оберіть ведучого. Попросіть його із заплющеними (зав’язаними) очима вказати на літеру, з якою будете грати. Коли літеру «визначено», упродовж трьох хвилин записуйте слова розділу (імена, назви подій), які зможете пригадати. Наприклад, ось які слова з розділу починаються на літеру к: Київ, Київська Русь, князь, кочовики, козацтво, конституція, колгоспники.

Виграє той, хто запише найбільше слів, пов’язаних з історією. Якщо випадає літера, на яку нових слів небагато або й узагалі немає, попросіть ведучого «вибрати» іншу.