Підручник з Історії України 7 клас Власов 2015 - '(Генеза) 2015'

§ 6. КНЯЗЬ СВЯТОСЛАВ ТА ЙОГО ПОХОДИ ЗА ІСТОРИЧНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ.

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 1

«БАГАТО ВОЄН ВІН ЧИНИВ...»

964-972 рр. - князювання Святослава.

967-968 рр. - перший Балканський похід князя Святослава.

969-971 рр. - другий похід Святослава на Дунайську Болгарію. Війна з Візантією.

Виконайте вправу «Знайдіть спільне та відмінне» серед назв, пов'язаних з походами Святослава: Аркадіополь, Доростол, Переяславець, Семендер, Саркел, Ітіль. Поясніть відповідь.

Роздивіться карту на с. 29. Визначте напрямки воєнних походів князя Святослава, установіть їх перебіг. Якими були результати та наслідки цих походів? Чому князь був зацікавлений у підкоренні саме цих земель?

1. Що відомо з історичних джерел про зовнішність і характер князя Святослава?

Про які риси вдачі руського князя свідчить поданий фрагмент з літопису? Роздивіться літописні малюнки та порівняйте їх зі свідченням літописця. Як на малюнку втілено події, про які йдеться в тексті? Де на малюнках зображено Святослава?

Розповідаючи про похід князя Святослава на Балкани 967 р., літописець наводить переказ про те, як візантійський імператор з’ясовував Святославову вдачу: «Коли прийшли грецькі посланці до нього і піднесли дари, він і не глянув на них, а повелів сховати їх... І мовив один: “Спитай його ще один раз. Пошли ще йому оружжя”. І принесли йому меч, і він, узявши, став любуватися ним, і хвалити, і дякувати цесареві”. І прийшли послані назад до цесаря, і повідали все, що було. І сказали: “Лютим буде сей муж, бо майном нехтує, а оружжя бере. Згоджуйся на данину”...»

Порівняйте реконструкцію портрета і словесний опис зовнішності князя Святослава.

Літописець так оповідав про Святослава: «Сам був хоробрий і легкий. Ходячи, яко пардус, багато воєн він чинив. Возів же за собою він не возив, ні казана не брав, ні м’яса не варив, але, потонку нарізавши конину, або звірину, або воловину і на вуглях спікши, це він їв. Навіть шатра він не мав, а пітник слав і сідло клав у головах. Такими ж і всі інші вої його були. І посилав він до інших земель послів, кажучи: “Хочу на вас іти”».

Цікаві свідчення про Святослава бережуть і чужоземні джерела. Приміром, візантійський історик Лев Диякон, який бачив руського князя, залишив його словесний портрет: «Імператор згодився на переговори в позолоченій зброї, на коні приїхав до берега Дунаю в супроводі великого загону вершників, що виблискували зброєю. Святослав переїздив через ріку в човні і, сидячи за веслом, гріб разом з іншими без ніякої різниці. На вигляд він був такий: середній на зріст, не дуже високий, не дуже низький, з густими бровами, з блакитними очима, з плоским носом, з голеною бородою і з густими вусами. Голова в нього була зовсім гола, а тільки з одного боку її висіло пасмо волосся, що означало знатність роду; шия кремезна, міцна, плечі широкі і весь стан досить стрункий. Він здавався похмурим і диким. В одному вусі стриміла в нього золота сережка, прикрашена двома перлинами, з рубіном, посеред них установленим. Одяг на ньому був білий, нічим, крім чистоти, від інших не відмінний».

Про які риси характеру Святослава довідуємося з джерел? Як автори джерел ставляться до Святослава? Чому саме так? У чому цінність джерел?

1. Сторінка з літопису, на якій розповідається про події походу Святослава на Балкани.

2. Реконструкція портрета князя Святослава. Художниця З. Васіна.

Працюймо самостійно. Завдання 1.

Роздивіться художню реконструкцію зовнішності Святослава. Доберіть слова з тексту, які б підтверджували достовірність художньої реконструкції.

2. Про які подробиці походів князя святослава довідуємося з літописних джерел?

А. Сказав Святослав матері своїй і боярам своїм: «Не любо мені є в Києві жити. Хочу жити я в Переяславці на Дунаї, бо то є середина землі моєї. Адже там усі добра сходяться: із Греків - паволоки, золото, вино й овочі різні, а з Чехів і з Угрів - срібло й коні, із Русі ж - хутро, і віск, і мед, і челядь».

Б. І рушив Святослав на греків, і вийшли вони супроти Русі. І коли побачили це руси, то убоялися вельми множества воїв. І мовив Святослав: «Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею доведеться стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми, - то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, і я перед вами піду. Якщо моя голова ляже, - тоді самі подумайте про себе». І сказали вої: «Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо».

В. Рушив Святослав на Дунай на Болгар, і в битві одолів Святослав болгар. І взяв він вісімдесят городів по Дунаю, і сів, князюючи, тут, у городі Переяславці, і беручи данину з греків.

Г. І послали кияни гінця до Святослава, говорячи: «Ти, княже, чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив. Нас же мало не взяли печеніги, і матір твою, і дітей твоїх. Якщо ти не прийдеш, не оборониш нас, - то таки нас візьмуть. Чи тобі не жаль отчини своєї, і матері, що стала старою, і дітей своїх?». Це почувши, Святослав швидко сів на коней з дружиною своєю, і прибув до Києва, і цілував матір свою, і дітей своїх, і журився тим, що сталося од печенігів.

1. У якому з уривків викладено зовнішньополітичну програму Святослава? У чому була її суть? 2. Зробіть висновок про те, як ставиться автор уривків до князя святослава.

Працюймо самостійно. Завдання 2.

1. Визначте, про які епізоди походів Святослава йдеться, розташуйте уривки в хронологічній послідовності й стисло сформулюйте, про що йдеться в кожному з них.

2. Намалюйте лінію часу й розставте події в хронологічній послідовності.

3. Оберіть один з уривків та проаналізуйте його відповідно до відомих вам правил роботи з історичними джерелами.

Працюймо самостійно. Завдання 3. Зробіть висновок, про які позитивні та негативні риси характеру Святослава свідчать уривки з джерел (прокоментуйте не менше ніж 3 риси).

За оцінками сучасників князь Святослав був (який?), про що свідчить його характеристика літописцем: ... .

Чому діяльність великого київського князя Святослава історики оцінюють по-різному - одні схвалюють, інші засуджують? А як ставитеся до постаті Святослава ви?

Поставте собі оцінку за урок, зарахувавши за різні етапи роботи відповідні бали: за кожне із завдань (завдання 1-3) - від 1 до 3 балів; так само від 1 до 3 балів оцініть свою участь в обговоренні в парах (максимальна оцінка за урок - 12 балів).