Підручник з Історії України 7 клас Власов 2015 - '(Генеза) 2015'

§ 11. ХРИСТИЯНСЬКА РЕЛІГІЯ і ЦЕРКВА В ЖИТТІ ДАВНЬОРУСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА.

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 2

«Віра благодатна по всій землі поширилась...»

988 р. - запровадження на Русі християнства як державної релігії.

989-996 рр. - будівництво Десятинної церкви в Києві.

1017-1037 рр. - спорудження Софійського собору в Києві.

1051 р. - призначення київським митрополитом Іларіона. Заснування Печерського монастиря.

Пограйте в гру «Впізнай мене!». По черзі, говорячи від імені історичного діяча, але не називаючи його, розповідайте про його вчинки або міркування. Наприклад, «Я був ініціатором укладення першого збірника законів “Руська правда"...» або «Про мене сучасники казали: “Ти, княже, чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив...”». Представники іншої команди мають визначити, про кого йдеться. Після цього поміняйтеся ролями. Виграє та команда, яка точніше характеризувала постаті і яка безпомилково їх угадувала.

1. Як літописець розповідає про наслідки запровадження християнства як державної релігії?

А. «І поставив Володимир церкву святого Василія на пагорбі, де ото стояли кумири Перун та інші і де жертви приносили князь і люди. І почав він ставити по городах церкви і священиків наставляти, і людей на хрещення приводити по всіх городах і селах. І, пославши мужів своїх, став він у знатних людей дітей забирати і оддавати їх на учення книжне».

Б. «Заложив Ярослав город - великий Київ, а в города сього ворота є Золоті. Заложив він також церкву Святої Софії, премудрості Божої, митрополію, а потім церкву на Золотих воротах, кам’яну, Благовіщення святої Богородиці... І інші церкви ставив він по городах і по містах, настановляючи священиків, і даючи їм частку майна свого, і велячи їм повчати людей і приходити часто до церков.

І при нім стала віра християнська плодитися в Русі і розширятися, і чорноризці стали множитися, і монастирі почали з’являтися...

І зібрав він писців многих, і перекладали вони з гречизни на слов’янську мову і письмо святе, і списали багато книг. І придбав він книги, що ними поучаються віруючі люди і втішаються вченням божественного слова. Велика бо користь буває людині од учення книжного. Книги ж учать і наставляють нас на путь покаяння, і мудрість бо, і стриманість здобуваємо ми із словес книжних, бо се є ріки, що напоюють всесвіт увесь. Се є джерела мудрості, бо є в книгах незмірна глибина».

Про що йдеться в уривках джерел? Чому в наведених у літописі фактах історики вбачають наслідки запровадження християнства як державної релігії?

Скориставшись поданими уривками, поясніть слова літописця «Отець бо його Володимир землю зорав і розм’якшив... а сей великий князь Ярослав, син Володимирів, засіяв книжними словами серця віруючих людей, а ми пожинаєм, учення приймаючи книжнеє».

2. Що довідуємося з літопису про заснування Києво-Печерського монастиря?

Сторінка з літопису, присвячена подіям розбудови Печерського монастиря в Києві.

• Які події, пов'язані з розбудовою монастиря, втілено в мініатюрах?

В. «Поставив Ярослав русича Іларіона митрополитом Русі у Святій Софії, зібравши єпископів... А не по багатьох днях знайшовся один чоловік. із города Любеча. І вложив йому Бог у серце намір у землю Грецьку йти і монастирі, що є там, подивитися. Він і подався йти на Святу Гору (Афон у Греції), і побачив тутешні монастирі, і возлюбив чернецтво. І прийшов він у один монастир із сущих тут монастирів, і вмолив ігумена його, щоб возложив він на нього сан чернечий. І він тоді, послухавши його, постриг його і нарік його ім’ям Антоній. І, напутивши його і научивши його чернецтва, сказав він йому: “Тож іди назад в Русь, і хай буде на тобі благословення од Святої Гори, бо многі од тебе чорноризцями стануть”. І благословив він його, і відпустив його, сказавши йому: “Іди з миром”.

Антоній отож прийшов до Києва і думав: “Де жити?”. І прийшов він на пагорб, де ото Іларіон викопав був печеру, і возлюбив місце се, і вселився в неї, і став молитися Богові. І став він жити тут.

Коли ж згуртувалася братія, сказав їм Антоній: “Се Бог вас зібрав, братія. Живіте осібно. Я поставлю вам ігумена, а сам хочу в іншу гору сісти один, усамітнившись, як ото і раніш я був звик”.

Братія ж та ігумен жили в печері. А коли братії умножилося і не могли вони вміститися в печеру, то задумали вони поставити монастир зовні печери. І прийшов ігумен і братія до Антонія, і сказали вони йому: “Отче! Умножилося братії, і не можемо ми вміститися в печері. Коли б повелів Бог і твоя молитва, то поставили б ми церкву малу зовні печери”. І повелів їм Антоній.

...І почали називати монастир Печерським; тому що жили було ченці раніш у печері, то од того прозвався монастир Печерським. Постав же Печерський монастир по благословенню Святої Гори».

Знайдіть у фрагменті з літопису слова, пов'язані з християнською церквою. Скориставшись наведеними нижче визначеннями, доберіть до них відповідні терміни.

1. Другий після патріарха сан, який очолює митрополію.

2. Найвищий керівник церковного життя кожної церковної області-округи (єпархії) в більшості християнських церков.

3. Керівник-настоятель монастиря.

4. Віруючі, які зреклися звичайного світського (мирського) життя на користь служіння Богові. Здебільшого об'єднуються в громади.

5. Дім Божий - святе місце, призначене для християнських богослужінь та молитов.

6. Осередок церковного та культурно-освітнього життя, місце (комплекс споруд) для проживання ченців (черниць), відправлення ними релігійних обрядів, навчання тощо.

7. Усталений текст, який промовляють віруючі, звертаючись до Бога, Ісуса Христа, Святого Духа, Пресвятої Богородиці, святих. Спілкування людини з Богом.

Чому, на вашу думку, оповідь про заснування Печерського монастиря в Києві літописець розпочав згадкою про Святу Гору?

Працюймо самостійно. Завдання 1. Розташуйте подані слова в схемі відповідно до повноважень у діяльності церкви. • Єпископи, • ігумени монастирів, • київський митрополит, • ченці (монахи), • парафіяни - громада віруючих одного храму, • священики та диякони.

Працюймо самостійно. Завдання 2. 1. Визначте, про які події церковного життя Київської Русі доби розквіту йдеться в уривках, поданих у параграфі. 2. Коли відбувалися зазначені події? Намалюйте лінію часу й розставте події в хронологічній послідовності. 3. Оберіть один з уривків та проаналізуйте його відповідно до правил роботи з історичними джерелами.

3. Якою була роль християнської церкви в житті давньоруського суспільства?

На підставі зображених пам'яток зробіть висновок про значення християнської релігії і церкви в житті давньоруського суспільства.

Працюймо самостійно. Завдання 3. Використовуючи уривки із джерел, подані в параграфі, а також мистецькі пам'ятки, сформулюйте 5-6 речень про зміни в житті давньоруського суспільства у зв'язку із запровадженням християнства як державної релігії.

Поставте собі оцінку за урок, зарахувавши за різні етапи роботи відповідні бали: за кожне із завдань (завдання 1-3) - від 1 до 3 балів; так само від 1 до 3 балів оцініть свою участь в обговоренні в парах (максимальна оцінка за урок - 12 балів).

Як ви думаєте, чи мав Володимир Великий альтернативу запровадженню християнства? Навіщо літописець у своїй відповіді використав мотив «вибору віри»?