Підручник з Громадянської освіти. 10 клас. Вербицька - Нова програма

Тема 5.10. ЦИФРОВА ІДЕНТИЧНІСТЬ В ІНТЕРНЕТІ

Досліджуємо характер нашої поведінки офлайн та онлайн.

Розуміємо поняття цифрової ідентичності та особливості формування соціальної та цифрової ідентичності.

Діємо, ідентифікуючи онлайн-інструменти громадянської участі.

Цифрова ідентичність і соціальні мережі

Онлайн-спільноти стали посередником нашого спілкування в різних соціальних колах. Комунікація, опосередкована комп’ютером, відбувається анонімно. Спілкуючись в інтернеті, можна створювати будь-який образ, тут не існує обмежень, характерних для матеріального світу.

Соцмедіа - це інструменти, які впливають на те, як ми живемо. Facebook заохочує часте оновлення статусів. Фізична відсутність учасників взаємодії призводить до того, що справжні почуття можна приховати або спотворити.

Порівнюємо та обмінюємося думками

Моделі поведінки офлайн та онлайн

Об'єднайтеся у групи по чотири особи. Позначте і/або додайте правильні відповіді у власній анкеті.

Що ви робите коли

Офлайн

Онлайн

у вашого друга день народження

придбаєте щось оригінальне для себе

наближається Новий рік

вам вдалося вибороти нагороду

відчуваєте злість чи агресію

бачите знайомого на вулиці

Модуль 1

Поміркуйте

1. Які спільні та відмінні риси ви помітили у відповідях стосовно офлайнової та онлайнової поведінки? Чим вони зумовлені?

2. Чи є щось, що здивувало вас у ваших відповідях?

3. Простіше поспілкуватися з кимось офлайн чи онлайн? Чому? Обговоріть ці запитання у групах.

Громадянська активність

Онлайн-флешмоби - це лише один із засобів, які дають змогу висловити свою громадянську позицію, підтримку через онлайн-інструменти.

До третьої річниці арешту українського режисера Олега Сенцова та інших фігурантів «справи кримських терористів», ув’язнених у Росії, громадянська ініціатива «ЄвромайданSOS» запустила онлайн-флешмоб на їхню підтримку. Про це організатори повідомили на сторінці кампанії LetMyPeopleGo у Facebook.

(джерело: ua.krymr.com/a/news/28479700.html) Оберіть особистість, яку ви хотіли б підтримати через інструменти онлайн-флешмобу.

Модуль 2

Що таке цифрова ідентичність

Чи не щодня ви заходите в інтернет, відкриваєте акаунти, створюєте паролі тощо. Все це залишається в пам’яті мережі й називається цифровим слідом.

Цифрова ідентичність - це добірки інформації, отриманої в результаті онлайн-діяльності особи. До неї належать: імена користувачів і паролі, операції пошуку в інтернеті, дата народження, соціальне забезпечення та історія покупок. Цифрова ідентичність є версією соціальної ідентичності людини. Інша назва - ідентифікація в інтернеті.

Пошук Google запам’ятовує історію запитів. Цю інформацію часто використовують власники веб-сайтів і рекламодавці для ідентифікації та відстеження користувачів задля надання їм цілеспрямованої інформації та реклами.

Цифрова ідентичність (або ідентичність онлайн) - сукупність інформації, дані, які унікально описують особу, організацію або електронне обладнання, що існує в інтернеті.

Досліджуємо та аналізуємо

1. Проаналізуйте характер реклами, яка потрапляє до вас під час інтернет-переглядів.

2. Чи можете ви вловити закономірність/близькість між темами ваших зацікавлень в інтернеті та змістом реклами, яку ви отримуєте?

3. З чим це пов'язано і як це функціонує, на вашу думку? Наведіть приклади.

4. Подумайте, як можна запобігти таким впливам.

Модуль 3

Приватність і конфіденційність у віртуальному світі

Завдяки інтернету ми здійснюємо банківські перекази й організовуємо соціальні кампанії, навчаємося і спілкуємося. Коли ми робимо щось важливе, то хочемо, щоб неавторизовані люди не мали доступу до певної інформації. Кожен із нас потребує конфіденційності. І кожен сам визначає її межі. Захистити конфіденційність в інтернеті непросто: наші особисті дані через цифровий слід часто продають з маркетинговою метою. А отже, особливу увагу слід звертати на спілкування в мережі з незнайомцями і компаніями. Тут варто послуговуватися принципом обмеженої довіри.

Застосуйте набуті знання та досвід

1. Що ми можемо дізнатися про інших, переглядаючи їхні профілі в соцмережах?

2. Вибрані відповіді запишіть на дошці.

Допоміжні питання

• Чи люди, які публікують інформацію про себе, справді хочуть, щоб ми так багато знали про них?

• Чи має вся інформація бути доступною будь-якому користувачеві сайту?

• Які з цих даних є приватними?

• Чи хотіли б ви поділитися такою кількістю інформації про себе? Яку інформацію ви повинні особливо захистити?

3. Укладіть п'ять порад для молодших учнів - «Моя поведінка в соцмережах». Поділіться з учнями вашої школи.