Підручник з Громадянської освіти. 10 клас. Вербицька - Нова програма

Тема 3.3. КОНФЛІКТИ У НАШОМУ ЖИТТІ Й ЧОМУ ЇХ ПОТРІБНО ВИРІШУВАТИ

Досліджуємо поняття конфлікту та його види; вчимося розпізнавати стадії конфлікту.

Розуміємо складну сутність конфлікту за допомогою «Карти конфлікту».

Діємо, аналізуючи ситуації, які стосуються стадій розгортання конфлікту.

Модуль 1

Що таке конфлікт і які його види існують

Конфлікт (від латин. conflictus - зіткнення, сутичка) - зіткнення протилежних інтересів, думок, потреб, інтересів, ціннісних орієнтацій.

Найкращі моменти свого життя ми пов’язуємо із ситуаціями, коли є злагода між людьми, мир і взаєморозуміння. Однак взаємини між людьми бувають різними і часто непорозуміння стають причиною образ, ворожості та ненависті. Такі негативні ситуації називають конфліктами. Люди, що беруть участь у конфлікті, рідко залишаються стриманими та розсудливими, їхньою поведінкою керують негативні емоції: гнів, лють тощо. Це подеколи залежить від обставин, але найчастіше - від самих індивідів, їхнього уміння та бажання позитивно взаємодіяти.

Досліджуємо та обговорюємо

Ознайомтеся з таблицею, у якій представлені причини зародження конфліктів і конфліктних ситуацій. Визначте, якими причинами зумовлені конфлікти, що описані нижче.

• Молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, а старшому доводиться прибирати за ним.

• Ви із сусідом/сусідкою по парті отримали один підручник для занять на уроці.

• Ви хочете піти ввечері з друзями в кіно, а ваша молодша сестричка просить відвести її на ковзанку.

• Компанія молодих людей надто голосно поводиться у громадському транспорті та заважає іншим.

• Ваші сусіди розкидають сміття біля будинку.

Причини зародження конфліктів

Розподіл ресурсів

Невдоволення певної особи чи групи своєю часткою ресурсів

Взаємозалежність

Одна людина є залежною від іншої чи є декілька завдань, одночасне виконання яких неможливе

Різна мета

Люди беруть участь у спільній справі зі спільною метою. Проте деякі з них дбають лише про особисті інтереси

Відмінності в уявленнях і цінностях

Люди по-різному сприймають і розуміють світ, мають різні ціннісні орієнтири

Відмінності в манері поведінки

Різні темпераменти, характери, потреби людей

Незадовільні комунікації

Неповний або неточний виклад інформації. Різний стиль спілкування

Отже, конфлікти виникають тоді, коли:

• є дві або більше сторін, які залежать одна від одної;

• сторони наполегливо намагаються реалізувати саме свої переконання, ідеї, побажання;

• вони відчувають неприязне чи вороже ставлення одна до одної.

Оскільки конфлікти повністю викорінити неможливо, потрібно навчитися розпізнавати їх. Тривалі чи епізодичні, великі чи малі - усі вони є не дуже приємними ситуаціями, але становлять невіддільну частину нашого життя.

Утім, конфлікти мають і позитивні наслідки. Адже вони вказують на замовчувані проблеми, стають причинами змін, спонукають до нових рішень і дій. Також, обстоюючи свою позицію, захищаючи слабших, домагаючись справедливості, ми отримуємо неоціненний життєвий досвід, учимося вирішувати різні проблеми.

Громадянська реклама

П’ять позитивних нотаток про конфлікт

• Конфлікти потрібні для нашого життя, на них необхідно звертати увагу та ефективно вирішувати.

• Конфлікти не лише вказують на різницю думок, інтересів, а й загострюють її.

• У конфліктних ситуаціях вчимося переконувати інших.

• Із конфліктних ситуацій можна отримати цінну інформацію.

• Розв’язання конфліктів приносить задоволення, відчуття зробленого доброго вчинку.

Досліджуємо та обговорюємо

Карта конфлікту

Люди, що вирушають у подорож, користуються картами, адже це суттєво полегшує орієнтацію у просторі, заощаджує час та зусилля. Так само можна діяти й у конфліктних ситуаціях.

Об’єднайтеся у групи. За допомогою «Карти конфлікту» спробуйте проаналізувати один із конфліктів, що трапився у вашому житті, житті класу, школи, за таким алгоритмом:

1. Суть проблеми (наприклад бійка на перерві).

2. Які сторони беруть участь у конфлікті? Хто виступає від імені кожної зі сторін?

3. У чому полягають відкриті та приховані інтереси кожної сторони? У чому полягають побоювання учасників конфлікту?

4. Інтереси яких ще сторін зачіпає конфлікт? Чи представлена (або прагне бути представленою) третя сторона у конфлікті?

Застосування «Карти конфлікту» у конфліктних ситуаціях допоможе усвідомити суть проблеми, визначити, які явні та приховані потреби ховаються за вимогами людей, побачити можливі перспективи розвитку конфліктної ситуації.

Модуль 2

Які бувають стадії конфлікту

Конфліктні ситуації виникають всюди й завжди. Навіть якщо міжособистісна взаємодія вибудовується гармонійно і ґрунтується на взаєморозумінні, малі чи великі зіткнення неминучі. Щоб протистояння не призводило до негативних наслідків, необхідно знати основні стадії розвитку конфлікту. Це допоможе запобігти неконтрольованому розгортанню конфлікту і спрогнозувати розвиток подій.

Стадії конфлікту

Обговорюємо

Вітчизна

Ознайомтеся з фрагментом тексту пісні «Вітчизна» (автори: Дмитро Шуров, Катерина Галенко). Прослухайте цей твір на каналі YouTube чи на сайті citizen.in.ua.

Тобі знайоме почуття спустошення,

Коли ідуть бої без оголошення,

Коли Вітчизну ділять, не спитавши дозволу,

Та у душі тепло замінюють морозами...

І ніби ти спортсмен, вже котрий рік не в формі,

Прийшов до тями, опинившись на платформі,

Пульсує в грудях серце посеред самотності,

І вже ось-ось почнеться відлік незворотності...

1. Про які події, на вашу думку, йдеться? Чим вони зумовлені?

2. Зробіть аналіз збройного протистояння на сході України з допомогою «Карти конфлікту».

3. Визначте усі сторони цього конфлікту, їхні явні та приховані інтереси.

4. Яким, на ваш погляд, є вихід із конфліктної ситуації, що склалася на сході України?

Модуль 3

Конфлікти у школі. Булінг

Цькування, булінг (від англ. bully - залякувати) - агресивна, ворожа поведінка однієї дитини або колективу щодо іншої. Це постійний фізичний і психологічний тиск, вияви агресії з подальшим залякуванням особистості.

Об’єднайтеся в групи і проаналізуйте причини виникнення, сторони та фази перебігу конфліктних ситуацій у вашій школі. Наприклад:

• бійка між однокласниками;

• відбирання особистих речей;

• демонстративне нав’язування іншим своєї думки, тиск авторитетом, застосування морального впливу, фізичної сили;

• прізвиська, глузування, образи;

• суперечки і непорозуміння на перерві, в їдальні;

• порушення дисципліни на уроках;

• відмова від чергування у класі, школі;

• псування або втрата майна.

Які з них можна назвати булінгом, або цькуванням?

Веб-активність

Прочитайте уривок із пісні Анастасії Приходько «Крила». На каналі YouTube подивіться кліп на цю пісню.

[...] Мене оточили порожні надії,

В обіймах безчестя пручається віра,

Я чую, як плачуть осміяні мрії

І голосно знову співає сатира.

Заздрість навколо всіх охопила,

Серця заблукали у сірій безодні,

І добре, що поки у мене є крила

І я не віддам їх, ні!

1. Поміркуйте, про які ситуації у шкільних відносинах ідеться.

2. Чому режисер використовує у кліпі дві реальності - жорстокість дорослого світу та світу дітей?

3. Як ви вважаєте, чи можуть ситуації, відтворені у пісні, трапитися у вашому житті (у школі чи на вулиці)?

Соціальна реклама

Не мовчи, дій - інакше зацькують

Веб-активність

«Сідай з нами» (Sit With Us)

Школярка Наталі Гемптон, прийшовши у новий колектив, сподівалася знайти там багато друзів. Проте однокласники або ігнорували її, або насміхалися з неї, а врешті ще й побили дівчину.

Наталі була змушена перевестися до іншої школи, в якій у перший же день до неї підійшов хлопчик і запропонував допомогу. Це її вразило й надихнуло. Відтоді, побачивши якогось самітника у шкільній їдальні, вона запрошувала його за свій стіл. Згодом ця ідея підштовхнула її до створення мобільного додатка Sit With Us («Сідай з нами»). За словами юної розробниці, він покликаний допомогти підліткам знайти компанію й не почуватися вигнанцями.

(джерело: Gene Blevins/LA Daily News)

Як розпізнати, що ви під прицілом булера:

• Ніхто не поспішає подружитися з вами чи просто спілкуватися. Особливо, якщо вас різко почали уникати навіть ті, хто йшов хоч на якийсь контакт.

• Привселюдні запитання провокаційного характеру. Наприклад: «А у вас в родині нормальні теж є?».

• Колючі коментарі щодо зовнішності, поведінки, успішності.

• Смішки, перешіптування за спиною.

• Публічні злі жарти на вашу адресу.

• Коли ви шукаєте підтримки в інших учнів, у відповідь - ухильні фрази чи ігнорування.

Застосуйте набуті знання та досвід

1. Чи спостерігали ви ситуації булінгу у вашій школі? У якій ролі вам доводилося виступати - жертви, кривдника чи спостерігача?

2. Спробуйте увійти в інші ролі та встановити мотиви поведінки особистості у кожній із них.

3. Яка з наведених ролей, на вашу думку, є найбільш небезпечною?

4. Визначте, хто з ваших однокласників, друзів чи знайомих на цей час є жертвою булінгу. Організуйте акцію підтримки жертв шкільного булінгу. Наприклад, запропонуйте свою допомогу; подружіться; залучіть до спільної діяльності; оберігайте від кривдників по дорозі до школи.