Підручник з Історії України. 10 клас. Пометун - Нова програма

ПЕРЕВІРТЕ СВОЇ ЗНАННЯ З РОЗДІЛУ III

РОЗГОРТАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ. БОРОТЬБА ЗА ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОСТІ

Назвіть хронологічні рамки таких явищ, як гетьманат, «воєнний комунізм», червоний терор.

Покажіть на карті території УНР, Української Держави, ЗУНР; держави із центрами української політичної еміграції.

Поясніть терміни й поняття: гетьманат, Директорія, денікінський режим, отаманщина, Чортківська офензива, націонал-комунізм, терор, «воєнний комунізм», реквізиція, політична і трудова еміграція, лінія Керзона.

Схарактеризуйте: форми та основні ознаки національної державності часів Української революції: УНР за Центральної Ради, Українська Держава, УНР за Директорії, ЗУНР; ставлення різних груп населення до революційних процесів; специфіку розвитку громадського й релігійного життя, мистецтва, освіти й науки за часів УНР, Української Держави та ЗУНР; державно-політичну діяльність Павла Скоропадського, Євгена Петрушевича та Симона Петлюри; особливості розвитку української культури та повсякденного життя людей у 1914-1921 рр.

Визначте: значення Акта злуки УНР і ЗУНР як вияву волі українців до консолідації етнічних земель та свідчення національної самоідентифікації населення України; особливості розбудови Армії УНР та Української Галицької армії; відмінності державотворчих процесів в УНР, Українській Державі, ЗУНР; причини політичної еміграції українців, її центри та ідейні течії; напрямки й наслідки трудової еміграції в 1914-1921 рр.; послідовність і синхронність подій Української революції (на національному, регіональному й локальному рівнях).

Поясніть: вплив рішень Паризької мирної конференції та Варшавської угоди на перебіг боротьби за українську державність, визвольних змагань і державотворчих процесів в Україні на розвиток української культури; значущість творчого доробку українських митців для національної та світової культури.

Висловте судження про результати Української революції 1917-1921 рр.; щодо ролі в Українській революції Марка Безручка, Нестора Махна, Михайла Омеляновича-Павленка, Олександра Удовиченка.

Жива історія. Проведіть дослідження: яка подія з тих, що вивчали в цьому розділі, мала вплив на життя вашої родини?

Напишіть історичне есе за однією з тем:

• Без соборності немає незалежності;

• Здобутки Української революції;

• Зовнішній ворог чи внутрішній розбрат. Хто більше загрожує суверенітетові держави?

Поясніть ідею титульної сторінки розділу (с. 83), розробіть свій варіант оформлення.

НАВЧАЛЬНІ ПРОЕКТИ: ДОСЛІДЖУЄМО ІСТОРІЮ - ПРИСЛУХАЄМОСЯ ДО ДІАЛОГУ ЕПОХ

ВИКОНАЙТЕ КОЛЕКТИВНИЙ ПРОЕКТ

Повсякденність революції

Доберіть репродукції творів мистецтва та світлини відповідного періоду. За їхньою допомогою спробуйте відтворити життя звичайних людей у вирі революційних подій.

Демонстрація у Києві в березні 1918 року на підтримку української державності та Берестейського миру (фото, зроблене німецьким кореспондентом, із колекції Імперського воєнного музею Лондона)