Трудове навчання (обслуговуючі види праці). 9 клас. Терещук

§ 24. Проектування майбутньої професійної діяльності

Поговоримо...

  • Коли, на вашу думку, треба починати готуватися до вибору професії?
  • Що впливає на рішення про вибір професії?
  • До кого ви прислухаєтеся, коли йдеться про вашу майбутню професійну діяльність?

Щодня ви приймаєте чимало різних рішень: що одягати, з ким спілкуватися, що робити після школи... Деякі з них можуть визначити ваше подальше життя. Ось чому так важливо навчитися правильно це робити.

Вам може здатися, що ви ще занадто юні, щоб перейматися майбутньою кар'єрою. Однак важливо почати думати про своє життя після закінчення школи вже сьогодні - тоді у вас є шанс зробити більше для професійного успіху. Серед таких заходів - вибір потрібної школи, гуртків і курсів, волонтерська робота, участь у різноманітних навчальних програмах і конкурсах тощо. Звісно, це не означає, що ваші вподобання не зміняться, але ніхто й не вимагає від вас негайного остаточного рішення.

Чимало важливих чинників впливають на вибір майбутньої професії. Ви маєте визначити галузь, у якій хотіли б працювати; з'ясувати, чи хочете здобувати середню освіту в школі чи завершити її у технікумі/коледжі; ознайомитися із сучасним ринком праці та прогнозами щодо його змін у майбутньому. Здається, що й цього вже дуже багато - а це лише верхівка айсберга, іще одне підтвердження того, що не варто відкладати підготовку до вибору професії «на потім».

Науковці довели, що людина, яка все життя займається улюбленою справою, живе значно довше. Тому довгожителями є саме ті люди, які обрали професію, що дає їм задоволення.

Пропонуємо визначити ваш рівень професійної орієнтованості. Поміркуйте і дайте відповідь, чи згодні ви з цими твердженнями.

1. Професію обирають раз і назавжди.

2. Вибір професії залежить від товщини гаманця.

3. Потрібно знайти професію, в якій ви будете найкращими.

4. Професія призначена людині від народження.

5. За назвою вищого навчального закладу можна судити про те, кого він готує.

6. Професію можна обрати, спираючись на знання друзів і батьків.

7. Професію варто обирати в дорослому віці.

8. Щоб здобути гарну освіту, потрібно вступати до престижного ВНЗ.

9. Якщо в тебе є гроші, то профорієнтація не потрібна.

10. Психолог - не помічник у виборі професії.

Полічіть, зі скількома твердженнями ви погодилися.

1-2. Ви чудово впораєтеся з вибором професії, ваш рівень поінформованості про світ професій та їхній вибір дуже високий.

3-5. Вам не вистачає інформації та впевненості в тому, як обрати професію.

7 і більше. Спробуйте чесно відповісти на запитання: «Чому так важко взяти відповідальність на себе?» Можливо, відповівши на нього, ви зрозумієте, як стати більш самостійними.

Як ви зрозуміли, насправді всі твердження були хибними.

Вибір професії - складний і відповідальний крок у житті людини. Він має бути свідомим і самостійним. Зробити правильний професійний вибір - означає знайти власне місце в житті, визначити свою долю.

Про споріднену працю як запоруку людського щастя писав український філософ Григорій Сковорода. Він говорив, що, коли займаєшся улюбленою працею, результативність діяльності відчутно зростає, і саме суспільство стало б кращим, якби всі робили свою справу творчо, професійно і з задоволенням.

Григорій Сковорода (1722-1794)

Яку професію обрати

Процес адаптації людини до професії має велике значення для розбудови економіки нашої держави. А формула правильного вибору досить проста: хочу, можу, треба.

Крок 1. «Хочу»

Це виявлення ваших інтересів, здібностей, нахилів.

Порівняйте, як вас оцінюють батьки, товариші, вчителі, з тим, як ви самі себе оцінюєте. Адекватна самооцінка, почуття власної гідності - важливий чинник майбутнього щастя.

Дайте відповіді на запитання (для себе, але краще письмово: так ви чіткіше сформулюєте думку, а потім зможете проаналізувати):

• що ви любите робити; які ваші улюблені шкільні предмети; яке заняття вас найбільше захоплює (спробуйте записати 10 пунктів);

• що ви категорично не хочете робити;

• що ви вмієте робити; у чому ви досягли найбільших успіхів;

• що ви хочете робити; яким ви себе уявляєте через 10 років; яке становище у суспільстві ви хочете займати: працювати у державній установі чи на приватному підприємстві, бути керівником чи виконавцем;

• які знання й уміння вам потрібні, щоб досягти того, що ви хочете;

• яким ви себе бачите (запишіть 10 найважливіших, на вашу думку, своїх якостей);

• яким бачать вас батьки, товариші, вчителі.

Головне - почати робити хоч щось

Знайдіть щось, що вам справді подобається, починайте це робити й дізнавайтеся дедалі більше - аж поки не досягнете можливої досконалості. У майбутньому обов'язково знайдеться місце, де потребуватимуть вашого досвіду. Не виправдовуйтесь і не вигадуйте відмовок. Вас нічого не стримує. Доступ до інформації майже безмежний: книжки, журнали, гуртки, клуби, сайти, новинні групи, інтернет-форуми, де збираються люди, яких цікавить те саме, що й вас. Ви хочете бути дизайнером одягу - почніть шити для себе і для інших; хочете створювати комп'ютерні ігри - опановуйте мови програмування; хочете бути лікарем - попрацюйте волонтером у лікарні, хочете бути тренером - почніть тренувати дітей у своєму дворі тощо. Може статися, що ви, заглибившись у щось і навіть досягши певних успіхів, побачите, що це зовсім не те, що ви собі уявляли. Це теж добре. Спробуйте інше. Головне - починайте робити хоч щось.

Після того, як ви з'ясували, що вам подобається робити і що ви робите добре, можете вивчати професії, які належать до кола ваших інтересів і які ви здатні опанувати. Для цього необхідно:

• читати (дізнаватися з інших джерел) про обрану професію; при цьому треба зважати, що деякі професії стають менш затребуваними і навіть зникають, з'являються нові, тому варто визначити кілька варіантів або ж узагалі на цьому етапі має йтися про сферу діяльності;

• вибирати навчальні предмети й заняття, корисні для майбутньої професії та досягнення професійного успіху;

• набувати навичок, необхідних для обраної професії;

• отримати досвід роботи, зокрема волонтерської, в обраній сфері діяльності;

• познайомитися з представниками обраної професії;

• дізнатися, які навчальні заклади готують спеціалістів обраної професії, скільки коштує навчання.

Крок 2. «Можу»

Підлітковий вік відіграє важливу роль у житті людини: у цей період формуються світогляд, система цінностей і характер, відбувається розвиток критичного мислення, пам'яті, уваги, які впливають на вибір майбутньої професії.

Взаємозв'язок психологічних особливостей і професії показують різноманітні тести. Наприклад, психологічне дослідження типу темпераменту визначає особливості нервової системи, що значною мірою впливає на вибір майбутньої професії.

ЗАЛЕЖНІСТЬ ПРОФЕСІЇ ВІД ТЕМПЕРАМЕНТУ ЛЮДИНИ

Холерик

Рекомендовані професії: диспетчер, водій, тренер, менеджер, будівельник, режисер, кухар, слідчий, геолог, електрик, телерепортер, телеведучий, артист, товарознавець, дипломат, журналіст, логіст, підприємець, хірург, льотчик та інші

Протипоказані: квітникар, бібліотекар, бухгалтер

Сангвінік

Рекомендовані професії: менеджер, учитель, лікар, психолог, вихователь, організатор, продавець, офіціант, інженер-технолог, водій, сапер, інженер та інші

Протипоказані: ткаля, діловод, бухгалтер, майстер-годинникар, радіомонтажник, бібліограф, архівіст, реставратор

Флегматик

Рекомендовані професії: економіст, бухгалтер, діловод, терапевт, механік, електрик, інженер, агроном, водій, науковець - ботанік, астроном, фізик, математик та інші

Протипоказані: хірург, менеджер, поет

Меланхолік

Рекомендовані професії: педагог, діяч мистецтв, художник, модельєр, маляр, композитор, письменник, ветеринарний лікар, геолог, агроном, зоотехнік, бухгалтер, слюсар, токар, радіомеханік та інші

Протипоказані: водій громадського транспорту, монтажник-верхолаз, лікар (особливо хірург), рятувальник, льотчик, диспетчер

ЗАЛЕЖНІСТЬ ПРОФЕСІЇ ВІД ПРЕДМЕТА ПРАЦІ (типи професій)

Професії класифікують відповідно до предмета, мети, засобів та умов праці.

1. Класифікація професій за предметом праці (типи професій)

За предметом праці всі професії поділяють на п'ять типів.

Людина - техніка (Л — Т)

Праця людей цієї групи професій пов'язана з:

• виготовленням деталей, машин, механізмів уручну, на верстатах і автоматичних лініях; слюсарними, монтажними й електромонтажними, будівельно-оздоблювальними роботами; роботами з видобутку та переробки промислової сировини; виготовленням харчових продуктів;

• обслуговуванням технічних об'єктів (налагодження та обслуговування устаткування, управління верстатами, машинами, механізмами, транспортними засобами та будівельними машинами);

• відновленням і ремонтом технічного устаткування, виробів;

• контролем та аналізом якості виробів і механізмів, випробуванням якості виробів.

Людина - техніка (Л — Т)

Предметом праці є машини, апарати й установки, технічні системи, матеріали й енергія.

Людина - людина (Л — Л)

Праця людей цієї групи професій пов'язана з:

• вихованням, навчанням, тренуванням інших людей (вихователь дитсадків, дитячих будинків, учитель у школах, викладач в інших навчальних закладах, майстер виробничого навчання, спортивний тренер);

• медичним обслуговуванням людей та доглядом за ними (лікар, зубний технік, медична сестра);

• правовою допомогою (суддя, адвокат, юрисконсульт, працівник поліції);

• організацією людей, керівництвом та управлінням ними (адміністратор, менеджер);

• вивченням, описом, дослідженням інших людей (соціолог, психолог, журналіст, слідчий).

Людина - людина (Л — Л)

Предметом праці є самі люди, групи людей чи колективи.

Людина - знакова система (Л — З)

Праця людей цієї групи професій пов'язана з:

• перетворенням, розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, працівник пошти);

• шифруванням, дешифруванням, розпізнаванням символів (радист, лінгвіст, філолог, історик, математик, бібліотекар);

• управлінням рухом (диспетчер, інспектор дорожнього руху);

• складанням і збереженням документації (нотаріус, архіваріус, діловод);

• усуненням помилок (коректор, редактор).

Людина - знакова система (Л - З)

Предметом праці є схеми, цифри, умовні знаки, формули, слова, шифри, коди, таблиці.

Людина - природа (Л — П)

Праця людей цієї групи професій пов'язана із:

• перетворенням, переробкою (садівник, технолог харчової промисловості);

• обслуговуванням, охороною флори і фауни (працівник лісового господарства, квітникар, тваринник, птахівник);

• заготівлею продуктів, експлуатацією природних ресурсів (риболов, лісоруб, агроном, зоотехнік, мисливець);

• відновленням, лікуванням (ветеринар, еколог, лісник);

• вивченням, описом, розвідуванням (генетик, геолог, ботанік, зоолог, метролог).

Людина - природа (Л — П)

Предметом праці є живі організми, рослинний і тваринний світ, біологічні процеси, земля, вода.

Людина - художній образ (Л — Х)

Праця людей цієї групи професій пов'язана з:

• перетворенням, створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер, композитор);

• виконанням, виготовленням виробів/творів за зразком в одиничному екземплярі (диригент, музикант, вокаліст, актор, ювелір, реставратор);

• відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів (маляр, майстер художнього розпису).

Людина - художній образ (Л — X)

Предметом праці є художні образи, їхня роль, елементи та особливості, засоби побудови.

2. Класифікація професій за метою праці (класи професій)

За метою праці виокремлюють три класи професій: гностичні (пізнавальні), перетворювальні, пошукові (винахідницькі).

Гностичний клас (Г) професій покликаний досліджувати, розпізнавати, відрізняти, визначати, перевіряти; розбиратись у складних явищах, оцінювати (робити висновки на основі різноманітних ознак об'єкта), перевіряти за наперед відомими ознаками, сортувати тощо: контролер технічного контролю (техніка), коректор (знакова система), критик (художній образ), санітарний лікар (людина), лаборант хіміко-біологічного аналізу (природа).

Перетворювальний клас (П) професій пов'язаний з активним перетворюванням предмета праці, його обробкою, переміщенням, упорядкуванням, обслуговуванням, здійсненням впливу на нього, організацією праці. Причому в одних випадках може відбуватися перетворення безпосередньо в процесі дії на об'єкт праці, а в інших - перетворювальна діяльність спрямовується на види енергії, інформацію, різні процеси: столяр (техніка), учитель (людина), рільник (природа), кресляр (знакова система), реставратор (художній образ).

Клас пошукових/винахідницьких (В) професій характеризують професії практичної праці, близькі до класу перетворювальних - винайти, придумати, знайти новий варіант, сконструювати: вчений, конструктор-модельєр одягу, конструктор меблів, дизайнер, аранжувальник тощо.

Є професії, які поєднують у собі ознаки кількох класів.

3. Класифікація професій за знаряддями праці (відділи професій)

Залежно від знарядь (засобів) праці професії поділяють на чотири відділи. Це професії, пов'язані з використанням:

ручних (Р) знарядь праці - викрутка, гайковий ключ, молоток, долото, електричний дриль, фарборозпилювач, пневматичний відбійний молоток і т. ін.: слюсар-складальник, монтажник радіоапаратури, столяр, тесляр, ювелір, гравіювальник, хірург, стоматолог, музикант тощо;

машин (М) з ручним керуванням (професії машинно-ручної праці): токар, фрезерувальник, машиніст баштового крана, машиніст тепловоза, тракторист-машиніст та ін.;

автоматизованих і автоматичних (А) систем, машин, апаратів, роботів: оператор прокатного стану, диспетчер енергосистеми, апаратник хімічного виробництва, оператор автоматичних потокових ліній, сталевар, друкар, ткаля та ін.;

функціональних засобів (Ф), знарядь праці - роль знарядь праці тут виконують функціональні засоби поведінки та мови людини, жести, вимова звуків, слів, виразів, змістові й емоційні інтонації, міміка або окремі властивості організму: вчитель, вихователь, диктор, актор, диригент хору чи оркестру. Функціональним засобом може бути і організм людини (артист балету, спортивний тренер, співак, акробат).

4. Класифікація професій за умовами праці (групи професій)

За умовами праці всі професії поділяють на чотири групи:

побутові (П) - праця в умовах звичайного побутового мікроклімату: бухгалтер, економіст, бібліотекар, кресляр, учитель, конструктор та ін.;

• праця на відкритому повітрі (В) - будівельник, пожежник, рільник, лісник, агроном та ін.;

• праця в незвичайних (Н) умовах - на висоті, під землею, під водою, в повітрі, у космосі, в гарячих цехах тощо: шахтар, водолаз, монтажник сталевих конструкцій, космонавт, пілот тощо;

• праця з підвищеною моральною (М) відповідальністю за здоров'я і життя людей, матеріальні цінності: лікар, учитель, поліцейський, інженер з техніки безпеки, суддя, продавець, інкасатор, касир та ін.

ПРОТИПОКАЗАННЯ ТА ПРОФЕСІЙНІ ХВОРОБИ

Обираючи професії, треба передовсім враховувати фізичний стан людини, стан її здоров'я. Скажімо, не бажано обирати будівельні професії, якщо організм схильний до застудних захворювань і реакцій алергічного характеру. Тим, хто має дефекти зору, не рекомендовані професії водія автотранспорту й електронника (доводиться працювати з дрібними деталями), кравчині і закрійника, в'язальниці та гаптувальниці. Людям зі слабким вестибулярним апаратом (здатність організму протистояти закачуванню), недоречно обирати професії, пов'язані з мореплавством та керуванням літаком.

Працюючи за обраною професією, людина в результаті своєї діяльності може набувати професійних хвороб. На це також необхідно звертати увагу.

Професійне захворювання - це захворювання, спричинене впливом на людину шкідливого виробничого фактора, що призводить до зниження працездатності й відхилення у стані здоров'я. Розрізняють гострі та хронічні професійні захворювання. До гострих належать ті, які виникли раптово після одноразового впливу шкідливого фактора. Хронічними називають ті, що розвинулися в результаті тривалої та багаторазової дії шкідливих факторів виробничого середовища. Частий вид професійних захворювань - професійне отруєння, яке розвивається під впливом на організм хімічних речовин.

Справді, обираючи професію, треба врахувати не лише власні здібності, а й відсутність медичних і психологічних протипоказань. Усе це розкриває суть слова «можу» у формулі вибору майбутньої професії.

Крок 3. «Треба»

Ви належите до першої в історії генерації людей, котрі живуть у добу стрімких змін у технологіях і потребах суспільства, коли ледь не щодня виникають нові професії і зникають старі. Тому, обираючи майбутній фах, слід зважати на сучасну потребу в цій професії та якомога точніше оцінити її перспективи на ринку праці.

Не припиняйте вчитися. Нові професії потребують нових знань і навичок, яких вам не дасть жоден навчальний заклад, тому:

• не обмежуйтеся предметами шкільної програми - відвідуйте гуртки, тренінги, курси;

• не чіпляйте на себе ярликів на кшталт «я гуманітарій, мені математика не потрібна» тощо - дедалі більше нових професій потребують знань з різних сфер;

• проходьте різноманітні тестування, які допоможуть вам перевірити свій рівень знань;

• опановуйте нові сфери - робіть не тільки те, що вам найкраще вдається; розкривайте свої можливості.

Якісно, безкоштовно, не виходячи з дому. Сьогодні завдяки Інтернету доступні сотні безкоштовних навчальних програм. Багато провідних навчальних закладів надають доступ до своїх курсів - це, крім іншого, також шанс підвищити рівень знань з іноземної мови. Є ресурси, призначені саме для школярів (зверніть увагу на такі ресурси, як «Академія Хана» (Khan Academy), Coursera). Безкоштовні курси від викладачів провідних українських ВНЗ пропонує, наприклад, проект Prometheus; безкоштовні курси, розроблені досвідченими викладачами й експертами, - проект EdEra (Educational Era). Онлайн-навчання має низку переваг: навчання в індивідуальному темпі, свобода і гнучкість, доступність. І сервісів, які допомагають отримувати нові знання дистанційно, з'являється дедалі більше.

Навички та вміння, потрібні у ХХІ ст.

• Системне мислення (уміння визначати складні системи і працювати з ними).

• Навички міжгалузевої комунікації (розуміння технологій, процесів і ринкової ситуації в суміжних і несуміжних галузях).

• Уміння управляти проектами і процесами.

• Програмування / Управління складними автоматизованими комплексами / Робота зі штучним інтелектом.

• Клієнтозорієнтованість, уміння працювати із запитами споживача.

• Мультикультурність і багатомовність (вільне володіння іноземними мовами, розуміння національного і культурного контексту країн-партнерів, розуміння специфіки роботи у галузях в інших країнах).

• Уміння працювати з колективами, групами й однією особою.

• Робота в режимі високої невизначеності і стрімкої зміни умов завдань (уміння швидко приймати рішення, реагувати на зміну умов роботи, вміння розподіляти ресурси й управляти своїм часом).

Спілкуйтесь і «копайте глибше». Коли запитати в дитини, ким вона хоче бути, обов'язково почуємо «лікарем», «учителем», «водієм» тощо. Діти називають професію, яка, так би мовити, на поверхні. Ніхто не скаже, що хоче бути «бортоператором з перевірки магістральних трубопроводів» чи «аудитором систем харчової безпеки». На жаль, уявлення про професії не надто поглиблюються і в учнів середніх класів. Як дізнатися більше? Один зі шляхів - спілкування з дорослими, які задоволені своєю роботою (запитуйте, що саме вони роблять, чому їм це подобається, з чого вони починали, скільки й де навчалися).

Ще один спосіб - «копати глибше» самим. Спробуйте уявити, які професії ховаються за лаштунками. Наприклад, за кожним спорудженим будинком стоять архітектор, інженер-будівельник, виконроб, слюсар, сантехнік, електрик, муляр, штукатур, водій, бухгалтер та ін. Щоб з'явилося телевізійне шоу, потрібні продюсер, режисер, сценарист, редактор, інженер-технолог, оператор, керівник рекламного відділу та багато інших. Щоб ви отримали цей підручник, працювали автор, фаховий редактор, літературний редактор, технічний редактор, коректор, дизайнер, художник, верстальник, фахівці поліграфічної та целюлозно-паперової галузей... Міркуючи таким чином, ви знайдете не одну професію, яка вас привабить.

Знайдіть інформацію про професії, що з'являться до 2020 р. Які з них вас зацікавили найбільше? Чому?

Практична робота

ПРОЕКТУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Визначте свої особистісні характеристики (інтереси, цінності, переконання, особливості, вміння й навички, переваги).

2. Визначте свої професійні характеристики. У разі потреби скористайтеся тестами з інформаційних джерел.

3. Порівняйте результати пунктів 1 і 2. Складіть список варіантів професійного вибору, які найбільше вам підходять.

4. З'ясуйте, які професійні вимоги висувають до обраних професій. Дослідіть ринок праці. Дізнайтеся про рівень заробітної плати. Складіть/знайдіть професіограми обраних професій.

Професіограма - повний опис особливостей певної професії, що розкриває зміст професійної праці, а також вимог, які вона ставить перед людиною.

Таблиця 1. Професіограма бухгалтера (Приклад професіограми)

Компоненти професіограми

Зміст

1. Зміст праці

Бухгалтер виконує бухгалтерський облік коштів підприємства, ревізію і фінансовий контроль, перевіряє правильність отриманої інформації, контролює дотримання законності при витрачанні коштів

2. Професійно важливі якості

2.1. Психофізичні параметри

Стійкість і концентрація уваги; висока працездатність і стійкість до монотонної роботи; хороші показники короткочасної пам'яті

2.2. Особистісні якості

Інтраверсія, організованість, сумлінність, серйозність, консерватизм, здатність брати на себе відповідальність, обережність, пильність

2.3. Інтелектуальні якості

Логічне мислення, вербальний інтелект, здатність до обчислень

3. Знання, вміння навички

Бухгалтер має знати статистику, фінанси, кредит, технологію конкретної галузі організації, методику складання звітності, нормативні документи. Повинен уміти швидко і правильно рахувати усно (для контролю можливих помилок калькулятора)

4. Умови роботи

У приміщенні; соціальні контакти обмежені; сидяча робота; робота на комп'ютері; найчастіше робота в одну зміну, але можлива понаднормова робота; робота жорстко регламентована інструкціями і має індивідуальний характер

5. Медичні протипоказання

Поганий зір; захворювання вегетативної нервової системи (судинна дистонія, гіпертонія, мігрень, головні болі іншої природи); межові порушення психіки (надмірна недовірливість, тривожність)

6. Вимоги до професійної підготовки

Хороша підготовка з математики. Навчання і кваліфікаційні вимоги: фінансово-економічні й торговельні технікуми, коледжі та ВНЗ, економічні факультети ВНЗ, курси бухгалтерів

7. Сегмент на ринку праці

7.1. Споріднені професії

Податковий інспектор, економіст, фінансист, аудитор, викладач цих спеціальностей у навчальному закладі

7.2. Діапазон посад

Бухгалтер - керівник підрозділу - головний бухгалтер

7.3. Можливість підприємницької та індивідуальної трудової діяльності

Бухгалтер може виконувати функцію аудитора в аудиторській фірмі або працювати з комерційними структурами за договором для складання звітів і балансів

7.4. Затребуваність на ринку праці

Затребуваність висока, але в основному потрібні головні бухгалтери та фахівці з досвідом роботи

5. Виконайте аналіз професій (професії) за планом.

Таблиця 2. План аналізу професій

1

Предмет праці

2

Цілі праці

3

Засоби праці

4

Умови праці

5

Характер спілкування у праці

6

Відповідальність у праці

7

Особливості праці

8

Типові труднощі

9

Мінімальний рівень освіти

6. З'ясуйте, які навчальні заклади готують до обраної професії, вартість навчання тощо.

7. Укажіть ваші короткотермінові й довготермінові цілі досягнення поставленої мети (як саме ви можете готуватися до обраної професії). Ваш план має бути детальним і конкретним (нижче - один із варіантів).

1. Моя мета

Запишіть мету, над досягненням якої ви плануєте працювати

2. Чому я хочу досягти цієї мети

Запишіть якомога більше причин. Ці причини мають відповідати вашим цінностям і переконанням

3. Кроки до досягнення мети

Перелічіть, що саме ви плануєте зробити і коли

4. Малюнок мети

Візуалізуйте (можна символічно) свою мету - намалюйте, виріжте з журналу і наклейте чи зробіть колаж

5. Що я втрачу, якщо відмовлюся

Запишіть, про що ви маєте пам'ятати, якщо надумаєте відмовитися від досягнення мети

6. Проміжні успіхи

Послідовно записуйте, чого ви досягаєте у процесі роботи

7. Мети досягнуто

Запишіть, що дало вам досягнення поставленої мети, хто вам допомагав, чи були якісь зміни у вашому плані і чому

Повісьте цей план у зручному місці, щоб ви могли фіксувати його виконання.

8. Презентуйте результати роботи над проектом (у довільній формі).

Ви самі приймаєте рішення, у якому напрямі рухатися. Ви ставите мету, плануєте шляхи досягнення, працюєте і контролюєте себе самі. І за кілька років ви можете стати успішним і фінансово незалежним. Ви також можете пливти за течією, перекладати відповідальність на інших - й у підсумку працювати на осоружній роботі, за яку мало платять, і дивуватися, чому все не так, як вам хотілося б.

Сподіваємося, ви зрозуміли, що до вибору майбутньої професії необхідно поставитися з максимальною відповідальністю і не дати закоренілим стереотипам чи думці сторонніх повернути вас із правильного шляху.

Пам'ятайте, що лише комплексний підхід з урахуванням усіх зазначених критеріїв допоможе у правильному виборі професії, кар'єри, а отже, стане запорукою майбутнього життєвого і професійного успіху. Прислухайтеся до себе, оберіть ту професію, яка даруватиме вам задоволення та відчуття внутрішньої гармонії. Щиросердно бажаємо вам успіхів у самовизначенні!

Запитання та завдання для повторення

  • 1. Чому необхідно готуватися до майбутньої професійної діяльності вже сьогодні?
  • 2. Які умови є визначальними для оптимального вибору професії?
  • 3. Що потрібно робити в межах планування майбутньої професійної кар'єри?
  • 4. Поясніть, для чого потрібно визначати короткотермінові й довготермінові цілі у підготовці до майбутньої професійної кар'єри.
  • 5. За якими принципами виконують поділ професій? Наведіть приклади.