Підручник з Основ здоров’я. 7 клас. Тагліна - Нова програма

Тема 6

ПОЖЕЖНА БЕЗПЕКА У ГРОМАДСЬКИХ ПРИМІЩЕННЯХ

§ 9. Правила пожежної безпеки у школі. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні

Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Віта почула, що в школі почалася пожежа, і дуже злякалася. Вона сховалася в кутку класу за шафою і не стала виходити разом з усіма. До яких наслідків може призвести така поведінка?

Пожежна безпека у громадських приміщеннях

Пожежа — небезпечний ворог. Вона виникає завжди раптово. Під час пожежі вогонь поширюється швидко, і ми не можемо його контролювати.

Основними причинами виникнення пожеж є необережне поводження з вогнем, порушення правил експлуатації електричного обладнання, пустощі дітей з вогнем і підпали.

Особливо небезпечною стає пожежа в громадських приміщеннях, де збирається велика кількість людей, — школах, супермаркетах, вокзалах, театрах.

Як поводитися в ситуації, коли в громадському приміщенні виникла пожежа? Можливо, ви вже помічали, що в громадських місцях, наприклад у школі, театрі, музеї, на стіні обов’язково висить план евакуації людей під час пожежі.

У разі пожежі користуйтеся планом евакуації та спеціальними знаками

План-схема евакуації — це креслення будинку, на якому позначено найбезпечніші шляхи виходу з приміщення в разі пожежі. Суцільні зелені стрілки показують основні рекомендовані евакуаційні шляхи, а пунктирні стрілки позначають резервні (другорядні). На планах евакуації умовними знаками показано розміщення вогнегасників, пожежних кранів, гідрантів, телефонів. План евакуації допомагає людям швидко покинути приміщення, охоплене вогнем.

У разі виникнення пожежі в громадському місці треба не метушитися, шукаючи вихід, а розібратися, хто з присутніх знає план евакуації, й рухатися разом з усіма згідно із цим планом.

Окрім плану евакуації, існують також знаки пожежної безпеки, які підкажуть вам шляхи до порятунку або попередять про небезпеку.

Правила пожежної безпеки у школі. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні.

Кожен учень повинен знати і виконувати правила пожежної безпеки у школі. Ці правила передбачають, що у приміщеннях та на території школи забороняється палити і розкидати запалені сірники, застосовувати відкритий вогонь (наприклад факели), спалювати сміття.

На початковому етапі розвитку пожежі її можна ліквідувати за допомогою вогнегасника чи невеликої кількості води. Кожен з вас, хто виявив пожежу або її ознаки, наприклад задимлення або запах горіння, зобов’язаний негайно повідомити про це дорослим і за телефоном 101.

Евакуаційні знаки пожежної безпеки

Уважно погляньте на зелені стрілки. Що вони позначають?

Обов’язково слід вчасно повідомити присутніх про загрозу. Евакуацію треба проводити з усієї школи, навіть коли пожежу виявлено тільки в якійсь її частині. Оповіщення про пожежу здійснюється або за допомогою звукових сигналів, або через трансляцію повідомлень про необхідність евакуації, шляхи евакуації та інші необхідні дії. Треба попереджувати паніку і скупчення людей в проходах.

Кожен з вас повинен чітко виконувати команди вчителя, не панікувати, не кричати, не метушитися, спокійно йти до запасних виходів. Не обганяйте один одного та не штовхайтесь. Не розмовляйте, щоб було добре чути розпорядження.

Нікому не можна повертатися в приміщення, наприклад по забутий одяг чи книги. Під час пожежі не можна ховатися в глухі кути, під парти, шафи, у коморі тощо.

Після евакуації треба зібратися в зазначеному місці і нікуди без дозволу вчителя не йти. У разі потреби дорослі організовують пошуки дітей, яких не виявили на місці збору.

Первинні засоби пожежогасіння

Якщо пожежа невелика, то її можна почати гасити за допомогою вогнегасників різних видів, води, піску, підручних засобів. Слід пам’ятати, що при спробі залити електричні прилади водою можливе ураження електричним струмом. Треба обов’язково вимкнути електричні прилади, перш ніж їх гасити.

Найбільш зручними засобами для гасіння пожеж є вогнегасники. Вони бувають кількох типів: вуглекислотний — для гасіння електричних приладів, пінний — для твердих предметів, а також горючих і легкозаймистих речовин, порошковий — для всіх видів пожеж.

Типи вогнегасників: пінний (ПХП або ПП), порошковий (П), вуглекислотний (В)

Розрізнити їх легко: у назвах обов’язково є буква В — вуглекислотний, ПП або ПХП — пінний, і тільки одна буква П — порошковий.

Вогнегасник має механізм для приведення його в дію. Це або кран, або поворотний важіль, або пусковий важіль. Після приведення в дію цих механізмів необхідно направити струмінь на вогонь. Треба знати, що будь-який вогнегасник не можна тримати горизонтально, а тільки вертикально.

Знайдіть необхідну інформацію і розв’яжіть проблему. Під час евакуації зі школи у зв’язку з пожежею Яна згадала, що вона забула в класі свою кофту і повернулася в клас за одягом, нікого не попередивши про це. Які проблеми можуть виникнути у зв’язку з такою поведінкою дівчинки?

Опорні точки. Основний метод боротьби з пожежею — не допустити її. Якщо пожежа все-таки виникла, треба діяти швидко, рішуче, уміло, рятуючи себе і людей. Важливо правильно поводитися під час пожежі в громадському приміщенні і вміти використовувати засоби для гасіння пожеж.

Запитання для повторення й обговорення

I-II рівні

1. Які основні причини виникнення пожеж?

2. Що ви знаєте про план-схему евакуації вашої школи при пожежі? Де її можна побачити?

3. Яким чином оповіщають про пожежу?

III рівень

4. Доведіть, що всі люди повинні знати, як поводитися під час пожежі.

5. Як поводитися в ситуації, коли в громадському приміщенні виникла пожежа?

6. Які ви знаєте евакуаційні знаки пожежної безпеки?

IV рівень

7. Доведіть, що особливо небезпечною стає пожежа в громадських приміщеннях.

8. Що передбачають правила пожежної безпеки у школі?

Перевірте свої знання з розділу «Здоров’я людини».

Вправа № 5

«Відпрацювання алгоритму дій під час пожежі в громадському приміщенні»

Мета: відпрацювати алгоритм дій у ситуації евакуації з класу та школи.

Матеріали: план-схема евакуації школи, евакуаційні знаки пожежної безпеки.

Хід роботи

1. Ознайомтеся з планом-схемою евакуації вашої школи. Зверніть увагу на:

• найбільш безпечні шляхи виходу з приміщення на випадок пожежі;

• основні рекомендовані шляхи евакуації;

• резервні (другорядні) шляхи евакуації;

• умовні знаки розміщення вогнегасників, пожежних кранів, гідрантів, телефонів.

2. Пригадайте знаки пожежної безпеки, які показують шляхи до порятунку або попереджають про небезпеку.

3. Пригадайте, який сигнал сповіщає вас про евакуацію.

4. Повторіть послідовність дій і правила поведінки при евакуації.

5. Користуючись планом-схемою школи і дотримуючись правил евакуації, вийдіть зі школи, звертаючи увагу на евакуаційні знаки пожежної безпеки. Запишіть, за який час ви залишили школу.

6. Зробіть висновки.