Підручник з Основ здоров’я. 7 клас. Тагліна - Нова програма

Тема 3

ПРИНЦИПИ БЕЗПЕЧНОЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

§ 5. Природні, техногенні та соціальні небезпеки. Види і джерела ризику. Рівні ризику

Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Оксана поспішала на шкільний вечір. Вона почала прасувати кофтинку, але раптом задзвонив телефон, і вона побігла знімати слухавку, забувши про праску. У результаті ледь не сталася пожежа, а на кофтинці залишилася дірка. Оксана плакала й скаржилася всім, що в неї був невдалий день. Що б ви їй порадили?

Принципи безпечної життєдіяльності

Людина живе в дуже складному світі. На жаль, цей світ приховує в собі небезпеки для життя й здоров’я людини. Тривалий час люди ставилися до небезпек, як до чогось неминучого, але потім почали розуміти, що багатьох із них можна уникнути. Сьогодні наголошують на тому, що існує потреба переходу до безпечного суспільства з безпечною системою стосунків. Сучасна людина повинна володіти культурою безпечної життєдіяльності.

Безпека — це стан захищеності життєво важливих інтересів особистості, суспільства й держави від внутрішніх і зовнішніх загроз.

Поясніть вислів відомого датського філософа Серена К’єркегора: «Безпечного часу немає».

Серен К'єркегор (1813 — 1855)

Безпека життєдіяльності будується на відповідних принципах і методах. Принцип — це ідея, основне положення, а метод є способом досягнення мети. Існує основна ідея — зробити життя максимально безпечним. Задля цього люди навчилися передбачати небезпеку, розробили різні методи і засоби забезпечення безпеки.

Звичайно, важко передбачити, де і в який час ситуація може виявитися небезпечною. Тому треба заздалегідь подбати, щоб небезпечні ситуації виникали якомога рідше. Недарма в народі кажуть, що береженого Бог береже. Кожна людина повинна освоювати культуру безпечної життєдіяльності.

В її основі лежать такі головні принципи:

по-перше, врахування не тільки своїх власних життєво важливих інтересів, а й інтересів інших людей, суспільства і держави;

по-друге, взаємна відповідальність окремих людей, колективів, суспільства і держави щодо забезпечення безпечної життєдіяльності.

Слід зважати ще й на те, що безпека може бути різною, наприклад: фізична безпека; екологічна безпека; безпека в надзвичайних ситуаціях; соціальна безпека (до неї належать морально-психологічна безпека, правова безпека).

У будь-якому разі, для того щоб убезпечити себе, слід знати, які саме небезпеки можуть вам загрожувати.

Природні, техногенні та соціальні небезпеки

Попри всі наукові й технічні досягнення людства люди, як і раніше, залежать від природних явищ і не завжди можуть впоратися з природною стихією.

Техногенна небезпека на залізниці

Крім природних небезпек, існують ще техногенні. Людина створила техносферу й використовує її для задоволення власних потреб. Але в деяких ситуаціях техносфера може стати небезпечною для людей.

До техногенних небезпек належать транспортні аварії, пожежі, вибухи, аварії з викидом хімічно небезпечних речовин, радіоактивних речовин, раптовий обвал будинків і споруд, аварії.

Крім природних і техногенних небезпек є ще соціальні. До них належить війна, тероризм, злочинність, наркоманія, алкоголізм, тютюнокуріння.

Про те, яким випробуванням природна стихія піддає людство, ви можете дізнатися на сайті, подивившись відео «Природні небезпеки».

Техногенна небезпека на дорозі

Види і джерела ризику. Рівні ризику

Ситуація ризику ґрунтується на виборі з двох альтернативних (тобто різних, протилежних) варіантів поведінки. Приймаючи рішення, треба оцінити його наслідки з точки зору ризику для здоров’я.

Вибір завжди присутній у вашому житті: прогуляти школу або прийти на уроки, взяти участь у святковому концерті або відмовитися, погуляти допізна або вчасно повернутися додому, взятися за уроки або подивитися телевізор. А там, де вибір, там завжди присутня частка ризику.

Існують різні види ризиків. Наприклад, ризики, пов’язані з фізичним, соціальним, психічним і духовним здоров’ям. Припустімо, ви мало рухаєтеся. Ви ризикуєте своїм фізичним здоров’ям. Фактором ризику для вашого соціального розвитку можуть стати небезпечні компанії. За рівнем є високі, середні і малі ризики.

Щоб фізичний, психічний, інтелектуальний і соціальний розвиток протікав нормально, треба навчитися уникати ризиків, попереджати їх, знижувати ступінь ризику. Треба вчитися правильно оцінювати ступінь ризику кожного свого рішення і способу, яким ви досягаєте своєї мети.

Найбільші збитки з усіх природних небезпек спричиняють повені

Для оцінювання ступеня ризику необхідно з’ясувати: де і які небезпеки існують; із чим пов’язана конкретна небезпека; які можливі наслідки небезпеки; які заходи потрібні для запобігання небезпеці.

Знайдіть необхідну інформацію і розв’яжіть проблему. Уявіть собі таку ситуацію: семикласник не любить читати, швидкість читання в нього низька. І як його не вмовляють поліпшити ситуацію, він не збирається брати до рук книги. Як ви вважаєте, чим він ризикує?

Опорні точки. Сучасна людина повинна володіти культурою безпеки життєдіяльності, знати її основні принципи. Існує фізична, екологічна, соціальна безпека й безпека в надзвичайних ситуаціях. Є природні, техногенні та соціальні небезпеки. Аби убезпечити себе, ви маєте знати, які саме небезпеки ховаються в тій чи іншій сфері. Ви повинні вміти розпізнавати джерела ризиків і оцінювати рівні ризику.

Запитання для повторення й обговорення

І-ІІ рівні

1. Що таке безпека?

2. Наведіть приклади соціальних небезпек.

III рівень

3. У двері подзвонив незнайомець і сказав, що мама попросила передати їй сумку, яку вона випадково залишила вдома. Як ви вчините?

4. Яку безпеку ви гарантуєте собі, спілкуючись із людьми згідно із загальноприйнятими нормами й правилами?

5. Яку безпеку ви гарантуєте собі, знаючи, як поводитися під час землетрусу?

IV рівень

6. Доведіть, що сучасна людина повинна володіти культурою безпечної життєдіяльності.

7. Доведіть, що треба дотримуватися норм і правил безпечної поведінки вдома, на вулиці, у школі, на природі.

8. Які переваги має людина, що вміє уникати ризиків, попереджати їх, знижувати ступінь ризику?