Підручник з Основ здоров’я. 7 клас. Тагліна - Нова програма

§ 24. Клініки, дружні до молоді. Вплив засобів масової інформації на здоров’я

Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Катя посварилася з батьками, бо вважала, що вони її не розуміють. Вона наважилася втекти з дому, щоб самостійно все вирішувати. Але потім злякалася, що залишиться зовсім сама. їй дуже хотілося з кимось поговорити, але вона не знала з ким. Ні з подругами, ні з батьками їй говорити не хотілося. Катя сиділа й плакала. Запропонуйте їй вихід із ситуації.

Клініки, дружні до молоді

У підлітків виникає безліч різноманітних проблем, з якими буває важко впоратися самостійно. Але треба знати, що навколо є люди, які готові допомогти і зроблять це професійно. Наприклад, в Україні є клініки, дружні до молоді. їхні фахівці можуть надавати допомогу підліткам і молоді через спільний пошук шляхів подолання їхніх проблем.

У клініці, дружній до молоді, ви можете отримати консультації з різних питань, зробити діагностику захворювань, провести їх лікування, отримати соціальну допомогу. Вам нададуть не тільки соціальну, медичну і психологічну допомогу, у клініці також є юристи, які допоможуть вирішити ваші юридичні проблеми.

Дуже важливо, що такі клініки працюють за принципами добровільності, безкоштовності, безвідмовності, доброзичливості, конфіденційності, анонімності.

Добровільність означає, що ви можете звернутися в клініку самі, вас ніхто до цього не примушує. Ви можете прийти самі або з другом, з близькою людиною — з ким вам зручніше. Ви самі можете вибрати необхідного фахівця і проконсультуватися в нього.

Безкоштовність і безвідмовність означає, що з вас не будуть брати грошей і за жодних обставин вам не відмовлять у послугах.

Доброзичливість означає, що вас зустрінуть з розумінням, не будуть читати нотацій і обов’язково допоможуть розібратися в ситуації і розв’язати її.

У клініці, дружній до молоді, вам нададуть необхідну допомогу

Конфіденційність означає, що все, що ви розповісте в клініці, не підлягає розголосу, є секретним.

Анонімність означає, що вам не обов’язково мати при собі документи, що засвідчують вашу особу.

У клініці, дружній до молоді, як правило, немає черг, лікарі приймають за записом — це убезпечує від зайвих поглядів та заощаджує час. Такі клініки можуть мати навчальні центри, у яких проводять тренінги, семінари, лекції, курси для підлітків і молоді.

Вплив засобів масової інформації на здоров’я

Сучасний медіа-простір заповнений найрізноманітнішими засобами масової інформації: газетами, журналами, телебаченням, вебсайтами, блогами тощо. Вони можуть впливати на здоров’я підлітків як позитивно, так і негативно.

Наприклад, підліток регулярно сидить за комп’ютером по декілька годин на день. Саме на цей час зменшується його фізична активність. Це негативно впливає на здоров’я. Але в цей час можна отримувати корисну інформацію. Інтернет дає можливість залишатися на зв’язку з рідними та друзями, навчатися, обмінюватися фотографіями та ідеями. Є якісні інформаційні ресурси з різних тем, цікавих для підлітків. Проте брак життєвого досвіду може привести підлітків до ненадійних інформаційних ресурсів, що може бути небезпечним.

Основні ризики пов’язані з поширенням хибної, непристойної чи несприятливої інформації, «кіберпереслідуванням», що призводить до депресій, неспокою та інших захворювань. Крім того, існують ризики недотримання конфіденційності, які створюють небезпеку для приватного життя. Підлітки можуть надсилати недоречні повідомлення, фото й відео, оскільки не розуміють, що «те, що потрапляє в Інтернет, залишається в Інтернеті». Потім ця інформація може нашкодити їм, їхньому соціальному і психічному здоров’ю.

Постійний перегляд телевізійних програм може призвести до ожиріння підлітків, оскільки вони довго перебувають у сидячому положенні та часто при цьому перехоплюють щось смачненьке і не дуже корисне.

Підлітки, які проводять багато часу перед телеекраном, мають високий рівень стресу, що призводить до таких захворювань, як розлади настрою, цукровий діабет, серцево-судинні хвороби, бронхіальна астма.

Але засоби масової інформації впливають не тільки на фізичне здоров’я. Вони можуть порушувати соціальне, психічне та духовне здоров’я підлітків. Негативно впливають реклама сигарет і алкоголю, пропаганда жорстокості, насильства, хибних цінностей.

Треба обов’язково думати, для чого ви дивитеся той чи інший фільм, передачу, оцінювати їхній зміст з точки зору впливу на ваше здоров’я і робити правильний вибір.

Вправа № 15

«Складання списку телефонів медичних закладів, психологічних та соціальних служб для молоді, кабінетів довіри»

Мета: отримати інформацію щодо телефонів медичних закладів, психологічних та соціальних служб для молоді, кабінетів довіри і навчитися користуватися ними.

Хід роботи

1. Дайте відповіді на запитання:

— Чи є в мене і моїх знайомих підлітків проблеми, для вирішення яких треба звернутися у медичні заклади, психологічні та соціальні служби для молоді або кабінети довіри?

— Чи знаю я які-небудь телефони, за якими можна зателефонувати в такі заклади?

— У яких джерелах інформації я можу знайти ці телефони?

2. Знайдіть у відповідних джерелах інформації телефони медичних закладів для молоді у вашому місті або селищі. Запишіть їх на окремому аркуші. Подзвоніть за цими номерами і дізнайтеся режим роботи цих медичних закладів, запишіть його.

3. Знайдіть у відповідних джерелах інформації телефони психологічної та соціальної служби для молоді у вашому місті або селищі. Додайте ці номери телефонів до попередніх, що вже є на окремому аркуші. Подзвоніть за цими номерами і дізнайтеся про режим їх роботи, запишіть його.

4. Знайдіть у відповідних джерелах інформації телефони кабінетів довіри для молоді. Додайте ці номери телефонів до попередніх. Подзвоніть за цими номерами і дізнайтеся про режим їх роботи, запишіть його.

5. Зробіть висновки.

Вправа № 16

«Складання рейтингу телепередач»*

Мета: отримати навички складання рейтингу телепередач.

Хід роботи

1. Запропонуйте своїм батькам виконати цю практичну роботу разом з вами. Виберіть час і обговоріть телевізійні передачі, які ви дивитеся. Обговорення ведіть за таким планом:

1. Запишіть список телепередач, які ви дивитеся.

II. Дайте відповіді на запитання:

— З якою метою ми дивимося цю передачу?

— Що нам подобається в цій передачі?

— Що нам не подобається в цій передачі?

— Наскільки ця передача відповідає нашим інтересам?

— Чи можемо ми відмовитися від цієї передачі?

— Якби ми не дивилися цю передачу, то на що можна було б витратити час, що звільнився?

2. Проаналізуйте свої відповіді й побудуйте рейтинг телепередач, починаючи з тих, які вам дуже подобаються і від яких ви не хочете відмовлятися, і до тих, які можна було б не дивитися.

3. Запишіть рейтинг на окремому аркуші.

4. Прийміть рішення, які телепередачі ви залишаєте для перегляду, а від яких відмовитеся.

5. Зробіть висновок.

Опорні точки. В Україні є клініки, дружні до молоді, які надають соціальну, медичну, психологічну і юридичну допомогу підліткам і молоді. Ці клініки працюють за принципами добровільності, безкоштовності, безвідмовності, доброзичливості, конфіденційності, анонімності.

Засоби масової інформації можуть впливати на здоров’я підлітків як позитивно, так і негативно. Це треба враховувати й обирати таку інформацію, яка не завдасть вам шкоди.

Запитання для повторення й обговорення

І-ІІ рівні

1. Які консультації ви можете отримати в клініці, дружній до молоді?

2. На яких принципах працюють клініки, дружні до молоді?

III рівень

3. У чому полягає принцип анонімності в роботі клініки, дружньої до молоді?

4. Наведіть приклади позитивного і негативного впливу засобів масової інформації на здоров’я.

IV рівень

5. Наведіть приклади якісних інформаційних ресурсів, якими ви користуєтеся.

6. Які інформаційні ресурси можуть бути небезпечними?

7. Де можна отримати інформацію щодо телефонів медичних закладів, психологічних та соціальних служб для молоді?