Біологія. 8 клас. Страшко

§ 33. Значення фізичних вправ для організму людини. Домедична допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: фізкультура, спорт, фізичний самоконтроль, травма, переломи, вивихи, удар м’яких тканин, розтягнення зв’язок, струс мозку.

Фізична культура і спорт. Фізична культура об’єднує певні заходи, основним елементом яких є спеціально підібрані вправи та їх комплекси, спрямовані на загальне зміцнення організму, його фізичний розвиток, засвоєння потрібних для життя рухових навичок, відновлення здоров’я у хворих та ослаблених людей. Це ранкова та лікувальна гімнастики, загартовування організму, рухливі спортивні ігри (волейбол, теніс, футбол тощо).

Спорт — це система фізичних вправ і постійних тренувань. Йому властивий змагальний характер, боротьба за перемогу, спортивні досягнення. Спорт не тільки загартовує тіло, а й розвиває вольові якості — сміливість, витримку, почуття колективізму, надзвичайну дисциплінованість. Спортивні заняття потребують від людини значного фізичного та психічного навантаження, які можуть зашкодити нетренованому організму. Тому перед тим як розпочати займатися спортом, обов’язково пройдіть спеціальне медичне обстеження.

Фізичний самоконтроль — це регулярне спостереження за станом свого здоров’я. Він дає змогу людині, яка займається фізкультурою чи спортом, оцінювати ефективність фізичних вправ або спортивних тренувань, дотримуватися правил особистої гігієни.

Для здійснення самоконтролю треба вести щоденник. Результати тренувань, записані в ньому, допоможуть виявити відхилення в стані здоров’я й вирішити, збільшити чи зменшити фізичне навантаження. Перевтома може спричинити безсоння чи сонливість. Тому в щоденнику варто записувати тривалість сну та його характер (міцний, переривчастий, неспокійний).

Часто після перших занять, особливо в нетренованої людини, виникає біль у м’язах через накопичення в них молочної кислоти, який триває кілька днів. Продовження занять, масаж, теплий душ сприяють його зникненню. У деяких людей під час виконання фізичних вправ або після них може виникати біль у правому або лівому підребер’ї. За таких обставин необхідно знизити інтенсивність рухів і глибоко подихати. Якщо біль триватиме, треба звернутися до лікаря.

Про успішність занять фізкультурою або спортом свідчить частота пульсу. У спокійному стані частота пульсу дорослої людини становить 60-85 ударів за хвилину. Залежно від темпу виконання спортивних вправ він може прискорюватися до 120-180 ударів. Нормальна частота пульсу має відновитися через 5-10 хв при помірному навантаженні та через 15-30 хв — після інтенсивних тренувань.

Зміну м’язової сили під дією фізичних вправ або тренувань можна визначити за показниками сили м’язів кисті, які вимірюються ручним динамометром.

Поняття про травму. Травмою називають порушення цілісності та функцій тканин (органів) унаслідок зовнішнього впливу.

Травми на виробництві виникають тоді, коли людина нехтує правилами техніки безпеки або через професійну необізнаність. Водії, пасажири, пішоходи (здебільшого діти) зазнають травм, коли порушують Правила дорожнього руху. Побутові травми виникають унаслідок неправильного користування домашньою технікою. У дітей травми часто трапляються під час проведення спортивних ігор, через пустощі, агресивні вчинки.

Травми бувають закритими та відкритими. Закриті травми не супроводжуються порушенням цілісності зовнішніх покривів тіла. До них належать закриті переломи, вивихи, удар м’яких тканин, розтягнення зв’язок. При відкритих травмах порушується цілісність зовнішніх покривів тіла, виникає кровотеча.

Переломи кісток і надання домедичної допомоги. Переломи кісток бувають закритими та відкритими. При відкритому переломі пошкоджуються ще й м’які тканини та шкірні покриви, виникає кровотеча; зламані кістки видно з-під шкіри. Будь-який перелом кістки небезпечний своїми ускладненнями. Уламки кісток можуть пошкодити кровоносні судини, нерви та внутрішні органи. При переломі виникає сильний біль, який може спричинити непритомність травмованого, тяжкі порушення в серцево-судинній системі аж до больового шоку та зупинки серця.

Як розпізнати перелом і надати домедичну допомогу потерпілому. У ділянці перелому відчувається сильний біль, з’являється набряк, деформується ушкоджене місце. Якщо перелом відкритий, не можна видаляти уламки кісток або вправляти їх. Треба зупинити кровотечу, змастити шкіру навколо рани розчином йоду та накласти стерильну пов’язку, дати знеболювальні ліки.

Обов’язково потрібно іммобілізувати (з латин. нерухомий), тобто знерухомити місце перелому. Щоб не зміщувалися уламки кістки, застосовують стандартні шини або лижі, палиці, дошки, парасольки тощо. Шини накладають так, щоб захопити не тільки місце перелому, а й два суглоби, прилеглі до нього (рис. 101). Після надання домедичної допомоги треба доставити хворого в лікарню, викликавши «швидку допомогу», або використати для цього будь-які придатні для транспортування засоби: ноші, двері, стільці.

Вивих і надання домедичної допомоги. Під час вивиху зміщуються кістки, з яких складається суглоб, перерозтягуються м’язи, зв’язки, які часто рвуться, що спричиняє сильний біль. Рухи в суглобі обмежені й болісні. Його форма змінюється.

Домедична допомога полягає в тому, щоб забезпечити нерухомість суглоба: хвору руку необхідно підвісити на хустці, а на ногу накласти шину з допоміжних засобів. Для зменшення болю на травмований суглоб треба покласти міхур із льодом або холодний компрес. Після цього потерпілого необхідно доставити в лікувальну установу.

Рис. 101. Накладання шин при переломі кісток передпліччя (а) і плеча (б)

Це треба пам’ятати! Не можна самостійно управляти вивих, аби не завдати людині непоправної шкоди.

Домедична допомога при ударі м’яких тканин і розтягненні зв’язок. Удар м’яких тканин (шкіри, підшкірної основи, м’язів) часто є наслідком побутової травми. При ньому шкірні покриви залишаються непошкодженими, а в м’яких тканинах утворюється крововилив, виникає відчуття болю, набряк.

Щоб послабити біль і зменшити набряк, прикладіть до місця удару чисту серветку або рушник, змочені холодною водою. Після того як вони нагріються, міняйте їх на холодні. Можна застосовувати гумовий міхур або поліетиленовий пакет, наповнені льодом чи снігом. Зменшенню набряку й крововиливу також сприяє накладання стискувальної пов’язки.

Розтягнення зв’язок — травма, яка часто трапляється в ділянці гомілковостопних суглобів. Після неї виникають набряк, крововилив і біль. Відразу після травми треба трохи підняти ногу, забезпечити нерухомість суглоба, прикласти до нього міхур із льодом або змочений холодною водою рушник. Потім накласти стискувальну пов’язку. Якщо через кілька годин набряк не спаде, необхідно звернутися до лікаря.

Закрита черепно-мозкова травма дуже небезпечна у зв’язку з пошкодженням головного мозку. До найпоширеніших закритих черепно-мозкових травм належить струс мозку, який супроводжується непритомністю від декількох секунд до кількох хвилин. Може виникати головний біль, нудота, блювання, порушення пам’яті. При струсі мозку необхідно прикласти холодний компрес до голови та негайно доставити хворого в лікарню на ношах.

Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Охарактеризуйте механізми фізіологічної дії фізкультури та спорту на організм людини. 2. Чому в спортсменів розвинуті не тільки м’язи кінцівок, а й серця та грудної клітки? 3. Поясніть значення фізичного самоконтролю. 4. Назвіть показники фізичного самоконтролю. 5. Поясніть поняття «травма». 6. Які види травм вам відомі? 7. Назвіть ознаки перелому кісток. Обґрунтуйте заходи домедичної допомоги при переломах різних кісток. 8. Опишіть заходи надання домедичної допомоги при вивихах суглобів і розтягненні зв’язок. 9. Обґрунтуйте ознаки удару м’яких тканин і способи надання домедичної допомоги при ньому. 10. Поясніть, чому струс мозку — небезпечна травма.

Самостійна робота з підручником. Користуючись текстом параграфа, складіть «рекламу» й «антирекламу» малорухливого способу життя (гіподинамії).

Домашнє завдання. 1. Складіть «Щоденник здоров’я» на основі показників свого фізичного стану організму. 2. Складіть і запишіть у зошит пам’ятку «Домедична допомога при ушкодженнях скелета». 3. Користуючись підручником і додатковою літературою, розробіть проект на теми: «Гіподинамія — ворог сучасної людини» або «Рухова активність — основа фізичного здоров’я».