Біологія. 8 клас. Страшко

§ 32. Гіподинамія. Порушення функцій скелета та їх профілактика

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: гіподинамія, постава, сутулість, викривлення хребта, сколіоз, кіфоз, лордоз, плоскостопість.

Гіподинамія (з грецьк. під, нижче та сила) — обмеження рухової активності, спричинене особливостями способу життя, професійної діяльності, тривалим постільним режимом, перебуванням людини в стані невагомості. Її можна ще назвати малорухливим способом життя.

Розвиток техніки та пов’язане з ним полегшення умов праці й побуту значно скоротили навантаження на м’язи людини. Гіподинамія може наставати в шкільному віці через неправильний розпорядок дня учнів, нехтування уроками фізичної культури, недостатнє перебування на свіжому повітрі. Вона є небезпечним станом для організму людини.

Чим небезпечна гіподинамія. Вам уже відомо, що основна маса тіла людини — це посмугована скелетна мускулатура, яка має велику мережу периферичних і соматичних нервів і кровоносних судин. Завдяки цьому вона впливає на кістки, суглоби, кровообіг, дихання, обмін речовин, залози внутрішньої секреції, на діяльність усіх відділів нервової та інших систем. Тому достатній рівень рухової активності сприяє гармонійному анатомічному та функціональному розвиткові організму, підсиленню його опірності несприятливим умовам довкілля. І навпаки, малорухливий спосіб життя дуже шкідливий для організму, особливо дитячого.

У добровольців, які протягом 70 діб перебували в стані повної нерухомості (так званого рухового голодування), знижувався обмін речовин та енергії; погіршувалися постачання тканин поживними речовинами й киснем; виникало кисневе голодування головного мозку, серця та інших життєво важливих органів; погіршувалася робота дихальної та серцево-судинної систем; збільшувалася кількість жирової тканини в організмі; відбувалося відкладення холестерину в кровоносних судинах, що порушувало кровообіг, тощо. Загалом можна вважати, що в організмі досліджуваних виникав хворобливий стан.

Рис. 95. Види постави: 1 — сколіоз; 2 — поперековий лордоз; 3 — грудний кіфоз (сутулість); 4 — нормальна постава

Постава — це звичне положення тіла людини в стані спокою та під час руху (рис. 95). Правильна постава робить фігуру людини гарною, забезпечує нормальну діяльність внутрішніх органів.

За наявності порушення постави, особливо в дитячому віці, можуть сформуватися стійкі деформації скелета, погіршується діяльність органів дихання (виникає схильність до застудних хвороб), порушується кровообіг, виникають проблеми з травленням, настає розлад нервової діяльності (погіршується пам’ять, сон, виникає підвищена втомлюваність, головний біль), погіршується зір.

Ознаки правильної постави: природні вигини хребта виражені помірно; спина рівна; лопатки розміщені симетрично, не випинаються; плечі — на одному рівні; живіт утягнутий; ноги прямі; хода нормальна.

Якщо людина не виконує фізичні вправи, м’язи спини та живота в неї стають млявими, і виникає сутулість: спина стає «круглою», голова нахилена вперед, грудна клітка сплющена, плечі зведені, ноги постійно зігнуті в колінах. До сутулої постави, окрім малорухливого способу життя, можуть призводити неправильно підібрані меблі (рис. 96), спання на надто м’якому ліжку, неправильне носіння портфеля чи рюкзака (рис. 97).

Рис. 96. Схематичне зображення постави за столом: 1-3 — неправильне сидіння, що призводить до виникнення сутулості (1 — надто низьке сидіння; 2 — надто високе сидіння; 3 — надто високий стіл); 4 — правильне положення; 5 — при неправильному сидінні за партою виникає сколіоз

Рис. 97. Схематичне зображення постави школяра при неправильному (1, 2) і правильному (3) носінні важких предметів: 1 — важкий портфель у руці (тулуб викривлюється в бік портфеля); 2 — портфель під пахвою (тулуб викривлюється в протилежний бік); 3 — носіння рюкзака на спині

Запобігти порушенню постави легше, аніж виправити цей недолік. Важливе значення для цього має повноцінне харчування, прогулянки на свіжому повітрі, рухливі ігри, гімнастика, плавання, загартовувальні процедури, правильно підібрані меблі. Одяг має бути вільним, щоб не заважав рухам. Треба звертати увагу на освітлення, оскільки за його недостатності діти починають сутулитися.

Викривлення хребта — це такі порушення, коли посилюються фізіологічні вигини хребта або з’являються нові, нефізіологічні. Вони бувають наслідками захворювання на рахіт, травм хребта, слабкості м’язів, неправильної постави.

Частіше трапляється бічне викривлення хребта — сколіоз (рис. 95, 98), коли під час занять дитина сидить неправильно й м’язи спини навантажені нерівномірно. У спині виникає ниючий біль, особливо під час сидіння; одне плече стає нижчим за інше; одна з лопаток випинається більше, аніж друга, спотворюється постава.

До інших порушень належить кіфоз — викривлення хребта назад і лордоз — викривлення хребта вперед (рис. 98).

Щоб запобігти викривленням хребта, треба:

  • постійно тренувати своє тіло, робити ранкову гімнастику; грати в рухливі ігри на свіжому повітрі, плавати в річці чи басейні, загартовуватися;
  • добре харчуватися;
  • спати на твердому ліжку, на різних боках, подушка має бути невисокою;
  • запобігати плоскостопості;
  • правильно сидіти за партою або за столом;
  • стежити за своєю поставою, не сутулитися.

Якщо у вас виник сколіоз або інші викривлення хребта, обов’язково зверніться до лікаря. Він запропонує спеціальну лікувальну фізкультуру, масаж.

Плоскостопість. Як ми знаємо, стопа людини має бути пружною, нагадувати склепіння. Якщо вона рівна, це ознака плоскостопості, яка буває вродженою або набутою внаслідок носіння надто тісного чи просторого взуття, на дуже високих підборах або без них (рис. 99). Причиною цього захворювання може стати нетренованість м’язів ніг чи велике навантаження на стопу в людей, які тривалий час перебувають на ногах (продавці, перукарі). Для плоскостопості характерні болі в ногах і хребті, підвищена втомлюваність ніг, спотворення постави й ходи. Щоб дізнатися, чи є у вас плоскостопість, уважно роздивіться свій слід на піску (рис. 100).

Рис. 98. Порушення постави: а) грудний кіфоз (1) і поперековий лордоз (2); б) сколіоз (1 — асиметрія пліч і лопаток; 2 — бокове викривлення хребта; 3 — асиметрія тазу); в) деформація грудної клітки при сколіозі

Рис. 99. Вплив носіння взуття на високих підборах на поставу та формування плоскостопості

Рис. 100. Сліди на піску нормальної стопи (а) і плоскої стопи (б)

Щоб запобігти плоскостопості, обов’язково треба стежити за поставою — тримати голову прямо, не розводити широко носки під час ходьби; ходити босоніж по нерівній поверхні, піску — це рефлекторно спричинить напруження м’язів, які підтримують склепіння стопи. Якщо плоскостопість уже є, треба звернутися до лікаря, який призначить спеціальне взуття й лікувальні фізичні вправи.

Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Поясніть походження терміна «гіподинамія». 2. Проаналізуйте причини виникнення гіподинамії. 3. Обґрунтуйте негативний вплив гіподинамії на опорно-рухову систему. 4. Обґрунтуйте порушення обміну речовин при гіподинамії. 5. Дайте визначення поняття «постава». Розгляньте рис. 95 і порівняйте види постав. 6. Назвіть ознаки правильної постави. 7. Поясніть причини виникнення сутулості. Назвіть її ознаки. 8. Поясніть причини викривлення хребта. 9. Розгляньте рис. 96. Поясніть, чому виникає сколіоз. 10. Які заходи профілактики сколіозу ви знаєте? 11. Поясніть причини виникнення плоскостопості. 12. Які порушення в організмі спричиняє неправильно підібране взуття?

Самостійна робота з підручником. 1. Користуючись текстом параграфа, складіть програму запобігання плоскостопості. 2. Поясніть, як правильно підібрати взуття.

Домашнє завдання. Поясніть причини виникнення сутулості та сколіозу й методи лікування цих захворювань.