Вступ до історії. 5 клас. Щупак - Нова програма

§ 31 Практична робота № 6. Українські міста і села в минулому і тепер (етнографічне дослідження)

Український народ має цікаву культуру. Звичаї і традиції нашого народу сягають сивої давнини ще дохристиянських часів. Яскравим прикладом багатства нашої культури є те, що до нашого часу збереглися і значно збагатилися давні українські промисли, ремесла, народна пісенна творчість.

Осередком формування української культури було село.

Це зумовлено тим, що з давніх-давен українці займалися землеробством. Їхнє життя було організоване згідно з річною зміною сільськогосподарських занять. Навесні сіяли, влітку збирали урожай, восени завершували заготівлю збіжжя на зиму, взимку займалися домашнім ремеслом: ткали полотно, шили одяг, оздоблювали його вишивкою. Завершення кожного етапу господарського року відзначалося відпочинком-святкуванням.

Однак із часом традиції українського суспільства змінювалися. Починаючи від часів індустріальної революції (ХІХ ст.) значно зросла роль міст у житті суспільства. У пошуках роботи і нових можливостей дедалі більша кількість українських селян перебиралася жити в місто. Міське життя було інтенсивнішим. Зв’язок із селянським середовищем та його традиціями втрачався, змінювалися й традиції жителів міста.

Цікаво, як змінилися традиції населення України? Отже, сьогодні ми дізнаємось, хто такі вчені-етнографи та як вони досліджують побут і звичаї українського народу.

Виготовлення Дідуха. Картина художниці Ольги Гуляєвої

Родина Алчевських (ХІХ ст.) Поєднання традицій і моди

Це фото можна також назвати «Зустріч двох епох». Поміркуйте чому.

Шкільний етнографічний музей «Українська хата» в с. Нерубайське (Одеська область) (матеріал див: https://goo.gl/ZVK2mQ

1. ГРА «ДОСЛІДНИЦЬКА ЛАБОРАТОРІЯ»

Уявімо себе ученими-етнографами й здійснімо міні-дослідження побуту та звичаїв українського народу.

Увага! Вітається залучення до підготовки проекту старших членів родини із цікавою інформацією про родинні звичаї та традиції.

Теми міні-проектів

1. Українська мода: від вишиванки до джинсів.

2. Українське меню: традиції та сучасні новинки.

3. Свята й дозвілля українців: від веснянок до Нового року.

4. Історія дитячої іграшки: від ляльки-мотанки до «Майнкрафт».

5. Побут і звичаї народів України.

6. Традиції та свята моєї родини.

Діємо: практичні завдання

Пам’ятка для проведення етнографічного дослідження

1. Здійсніть пошукову роботу: доберіть джерела (книжки, інтернет-ресурси, ілюстрації, відеоматеріали, фотодокументи).

2. Опрацюйте дібрані джерела — знайдіть необхідну для висвітлення теми дослідження інформацію.

3. Під час дослідження зверніть увагу на те, які звичаї і традиції збереглися до нашого часу, а які — зазнали змін чи втрачені.

4. Підготуйте представлення довільної форми (мультимедійна презентація, виставка фотографій, плакат) з теми дослідження.

2. «КОЛАЖ ІСТОРИЧНИХ ФОТОГРАФІЙ»

Пропонуємо вашій увазі давні та сучасні світлини різних епізодів життя України. Виконайте завдання до них.

Українське село (фото ХІХ ст.)

Українське село (фото ХХІ ст.)

1. Порівняйте світлини та визначте, як змінилося українське село за останні століття.

2. Що в сучасному селі залишилося незмінним від старих часів?

м. Черкаси (фото початку ХХ ст.)

Житлові райони сучасного Києва

1. Чим сучасні міста відрізняються від давніх?

2. Що, на вашу думку, вплинуло на зміни облаштування міст?

3. Яке місто із зображених, на вашу думку, є зручнішим для проживання людей?

Українські жінки (фото початку ХХ ст.)

Жителі України (сучасне фото)

1. Спробуйте назвати головні елементи одягу жінок на фотографіях.

2. Який одяг, на вашу думку, є зручнішим? Чому?

3. Чи зберігаються в наш час у гардеробі елементи давнього одягу? З новими деталями чи в незмінному вигляді?

Чумаки (фото початку ХХ ст.)

Сучасний потяг

1. Як змінився транспорт в Україні?

2. Чим відрізняються завдання транспорту сьогодні й колись? Для чого його використовують?

3. Дізнайтеся, коли в Україні з’явилися сучасні види транспорту: залізничний, автомобільний, авіаційний.

3. «МУЗЕЙ СУЧАСНОЇ ЕТНОГРАФІЇ»

У вашій школі є музейна кімната або музей, де зберігаються та експонуються предмети старовини. Уявіть, що ви отримали завдання поповнити колекцію музею предметами сучасного побуту.

1. Запропонуйте предмети для експозиції, які ви хотіли б зберегти для нащадків.

2. Підготуйте експозицію (виставку предметів) та обґрунтуйте, чому саме ці предмети ви хотіли б зберігати.