Вступ до історії. 5 клас. Щупак - Нова програма

§ 14 Як і де зберігають історичні джерела

Пригадайте, коли востаннє ви відвідували музей. Що нового дізналися? У якому ще музеї хотіли б побувати?

1. ЧИМ МУЗЕЇ ЦІКАВЛЯТЬ ЛЮБИТЕЛІВ ІСТОРІЇ

З давніх-давен люди прагнули зберігати свою історичну спадщину, тому придумали цілу низку спеціальних установ для зберігання й дослідження історичних джерел.

Установи, у яких історичні джерела не лише зберігають і вивчають, а й виставляють для огляду, називають музеями (від грецького — дім Муз).

Пізнавально й цікаво

Музи — богині-покровительки поезії, мистецтва і наук у давньогрецькій міфології.

Експонат — предмет, який виставляють для огляду в музеї.

Експозиція — розміщення музейних експонатів у певному порядку.

Національний музей історії України (м. Київ)

Музей АТО (м. Дніпро)

Історико-культурний комплекс «Запорозька січ» на о. Хортиця (м. Запоріжжя)

1. Користуючись назвами зображених музеїв та додатковими джерелами інформації, з’ясуйте, які існують види музеїв.

2. Спробуйте пояснити, збереженням яких історичних джерел займається кожна з установ.

3. Користуючись мережею Інтернет, підготуйте невеличку уявну екскурсію одним з музеїв.

4. З’ясуйте, чи є музеї у вашому рідному краї, до яких видів вони належать.

Пізнавально й цікаво

В Україні є дуже незвичні музеї: музей у катакомбах під Одесою, музей лісу на Закарпатті, музей однієї вулиці в Києві. «Найсолодшими» можна назвати музей цукру на Вінниччині та музей бджільництва на Полтавщині.

2. ДЕ ЗБЕРІГАЮТЬ І ЯК ДОСЛІДЖУЮТЬ ІСТОРИЧНІ ДОКУМЕНТИ

Не менш важливу роль у справі збереження історичної пам’яті відіграють архіви (від грецького — давній). В архівах зберігають, реставрують, упорядковують, вивчають різноманітні письмові документи.

Варто запам’ятати!

Реставрація — заходи, які здійснюються з метою рятування, відновлення та збереження цінних речей, документів, творів мистецтва тощо.

Реставратори за роботою

Уявіть майстерню реставратора писемних джерел. Які інструменти необхідні для здійснення реставрації?

Справа зберігання документів зародилася в сиву давнину. У стародавніх народів документи зберігали в бібліотеках, палацах правителів при храмах. У наш час збереження та впорядкування документів є невід’ємною складовою діяльності органів влади, різних установ, підприємств, шкіл. У багатьох сім’ях є архіви, де ретельно зберігають цінні документи з родинного життя.

Поміркуймо!

Поцікавтеся у старших, чи є у вашій родині сімейний архів. Які документи там зберігають? Хто в родині є хранителем родинних реліквій?

Як ви думаєте, чому архівній справі надають великого значення в суспільстві?

В Україні традиції збереження документів почали формуватися з появою писемності в давньоруській державі. Першим відомим архівом на українських землях була легендарна бібліотека Ярослава Мудрого при Софійському соборі. У пізніші часи (XVI—XVIII ст.) великі архівні зібрання формували при дворах заможних людей — шляхти й магнатів. За часів існування козацької держави Гетьманщини державний архів був при Генеральній військовій канцелярії, ним відав генеральний писар. Тут зберігали державницькі документи, листування гетьманів, договори та інші важливі документи. Складні часи для збереження документів настали у зв’язку з іноземним поневоленням українських земель та їх розподілом між різними державами у XVIII—XIX ст. У наш час усі архівні документи України об’єднані в Національний архівний фонд (НАФ).

Співробітники архівів (архіваріуси) досліджують, готують до публікації, а також допомагають ученим-історикам знаходити необхідні для їхніх досліджень документи.

Архіваріуси за дослідженням

Пофантазуймо!

Чи потребують історичні документи особливих умов зберігання? Чому? Які ви запропонували б умови для зберігання писемних пам’яток?

Пізнавально й цікаво

Наукова бібліотека Львівського університету ім. Івана Франка — одне з найбільших і найдавніших (була заснована в 1608 р.) книжкових зібрань України, у якому налічується понад 3 млн книг 200 тис. з них — унікальні стародруки й рукописи, а найстаріші пам’ятки цієї бібліотеки датовані XIIXІІI ст.

Книгозбірня Львівського університету ім. Івана Франка

3. МУЗЕЇ ПІД ВІДКРИТИМ НЕБОМ

Україна — країна з багатою історією. Пам’ятки про історичні події чи діяння героїв зберігають у музеях, архівах та інших установах, де їх досліджують учені. Однак є в нашій країні й такі експонати, які неможливо перенести до музею. Якщо ви з рідними чи друзями мандрували Україною, то, напевно, зауважили, що велику цікавість у мандрівників викликають міста з давньою архітектурою, старовинні замки, фортеці, храми. Найбільше таких споруд розташовано в західній частині нашої країни. Найвідомішими є: замок Любарта в Луцьку (XIV ст.), Олеський замок на Львівщині (XIV-XVI ст.) і Замок Паланок у Закарпатті (ХІІІ ст.).

В інших регіонах України також можна знайти давні будівлі, обрамлені в чудову українську природу. На Поділлі вражають могутністю й величчю Кам’янець-Подільська (XVIXVIII ст.) і Хотинська (XVXVI ст.) фортеці, на Чернігівщині — палаци Розумовського в Батурині (XVIII ст.) і Тарнавських у Качанівці (XVIII ст.), на Одещині — Білгород-Дністровська фортеця (XV ст.), у Криму — палац кримських ханів у Бахчисараї (XVI ст.).

Загалом на державному обліку перебуває близько 150 тис. пам’яток історії, архітектури та мистецтва. Сім з них внесено до списку Світової спадщини ЮНЕСКО. ЮНЕСКО — це міжнародна організація, яка сприяє розвиткові освіти, науки та культури, а також охороні пам’яток культури. До списку світової спадщини внесено видатні культурні та природні цінності, що вважаються надбанням усього людства.

1. Замок Любарта в м. Луцьк; 2. Палац кримських ханів у м. Бахчисарай (Автономна Республіка Крим); 3. Бердичівський історико-культурний заповідник (Житомирська область); 4. Шевченківський національний заповідник «Тарасова гора» в м. Канів (Черкаська область)

1. Визначте за ілюстраціями, які згадки про минуле зберігають зображені пам’ятки.

2. У чому, на вашу думку, полягає особливість збереження експонатів у музеях просто неба?

Діємо: практичні завдання

Дізнайтеся, чим займається міжнародна організація ЮНЕСКО. З’ясуйте (зокрема, за допомогою Інтернету), які сім пам’яток історії України ця організація включила до списку Світової спадщини. Створіть електронне портфоліо (добірку фотографій) цих пам’яток.

Віртуальну мандрівку до пам’яток ЮНЕСКО ви можете здійснити за посиланням: https://goo.gl/FMNjW8.

На жаль, значна частина стародавніх пам’яток перебуває в напівзруйнованому стані й потребує реставрації та спеціального догляду. Найбільш значущі пам’ятки історико-культурної спадщини держава для збереження бере під охорону. Їх перетворюють на заповідники. Це своєрідні музеї під відкритим небом: учені досліджують ці пам’ятки, а зацікавлені туристи відвідують, аби більше дізнатися про історію нашої країни.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

IЗнаю нове

З’ясуйте за картою, у яких містах розташовані позначені на ній об’єкти.

1 — Замок Любарта, 2 — Національний музей історії України, 3 — Антонієві печери, 4 — Могила тараса Шевченка, 5 — Музей АТО, 6 — Музей історії гірничої справи, 7 — Історико-культурний комплекс «Запорозька січ», 8 — Ханський палац, 9 — Білгород-Дністровська фортеця, 10 — Замок Паланок.

II. Обговорюємо в групі

Відвідайте музей історії вашої школи та з’ясуйте:

а) які види історичних джерел у ньому переважають;

б) які писемні джерела в ньому розміщено;

в) чи створено спеціальні умови для збереження експонатів.

III. Мислю творчо

Уявіть себе екскурсоводом. З’ясуйте, яким темам присвячені зображені експозиції. Проведіть невеличку екскурсію уявною музейною експозицією.

Музейні експозиції