Вступ до історії. 5 клас. Щупак - Нова програма

ГРА-ЛОТО «У СВІТІ ІСТОРІЇ»

КАРТКА 1

КАРТКА 2

КАРТКА 3

КАРТКА 4

Дорогі діти!

Вітаємо вас — ви розпочинаєте вивчати історію! Вашим першим помічником в осягненні історії України та світу буде цей підручник. Зазвичай на кожному уроці ви будете вивчати один його параграф. Він містить навчальний текст, ілюстрації, пояснення основних понять.

Зорієнтуватись у підручнику допоможуть рубрики.

Пізнавально й цікаво

Пофантазуймо!

Поміркуймо!

Варто запам’ятати!

Діємо: практичні завдання

Багато цікавої історичної інформації нині можна знайти в мережі Інтернет. Дізнатися більше, виконати цікаві тренувальні вправи ви зможете, скориставшись своїми гаджетами за допомогою QR-кодів та інтернет-посилань, що супроводжують текст підручника.

Автори запропонували цікаві завдання й запитання, які дозволять вам навчитися розмірковувати, порівнювати та пояснювати певну історичну інформацію.

Перевірити, як добре ви зрозуміли навчальний матеріал, допоможуть запитання й завдання наприкінці параграфів. Вони поділяються на такі підрубрики: «Знаю нове», «Обговорюємо в групі», «Мислю творчо».

Зверніть увагу на поради, які допоможуть вам працювати з підручником.

Пам’ятка для роботи з підручником

1. Опрацьовувати матеріал параграфа потрібно осмислено, уникаючи механічного запам’ятовування.

2. Якщо ви опрацьовуєте параграф як домашнє завдання, — намагайтеся це зробити того самого дня, коли відбувся урок і ще свіжа пам’ять про розглянутий на уроці матеріал.

3. Уважно прочитайте назву параграфа, а також запитання на початку тексту — це допоможе вам зрозуміти, про що йтиме мова.

4. Протягом читання звертайте увагу на виділені поняття, дати, імена, а також ілюстративний матеріал. ВАЖЛИВО: не намагайтеся дослівно завчити поняття — спробуйте їх зрозуміти, усвідомити.

5. Якщо під час читання вам трапилися незрозумілі поняття, назви, — зверніться до додаткових джерел інформації або до дорослих.

6. Для того щоб краще засвоїти матеріал, виконайте завдання після тексту. Разом ми вирушаємо в захопливий світ історії.

Бажаємо вам успіхів! У вас усе вийде добре!

§ 1 Що вивчає історія

Подумайте, коли ми в розмовах вживаємо слово «історія».

1. ЩО ТАКЕ ІСТОРІЯ І ЧОМУ ІСТОРІЯ ВАЖЛИВА

Поява на Землі динозаврів і давньоєгипетських пірамід, відкриття нових земель і жорстокі війни, перший політ людини на Місяць і навіть ваше навчання в четвертому класі — усе це історія, усе це відбувалося колись.

Ви чули, як кажуть:

«Я розповім тобі історію...»;

«Зі мною трапилась така історія...»;

«А колись було так...».

З давніх-давен слово «історія» означає звістку, розповідь про минуле (далеке і близьке) людини, родини, народу. Людство завжди цікавилося минулим. З тих часів, коли люди оволоділи мовою, вони почали передавати перекази про минуле з вуст в уста.

Іноді оповідачі фантазували у своїх розповідях, і тоді народжувались легенди та міфи. Дехто намагався передати свої відчуття щодо подій минулого — і тоді з’являлися вірші та пісні.

Пізнавально й цікаво

Міф — це витвір фантазії людей, їхнє уявлення про явища природи або події минулого. сили природи в міфах мають вигляд живих істот, або навпаки: живі істоти наділені силою явищ природи. Міфи та легенди розповідають про богів і героїв.

Міфічна істота Кентавр

У наступному, 6 класі, ви будете вивчати захопливі легенди й міфи стародавньої Греції.

Однак реальні події минулого часто не менш цікаві, ніж вигадані й дофантазовані. Ми згадуємо події та людей, які брали в них участь. І ця пам’ять допомагає нам зрозуміти, звідки людина родом, чому так розуміє навколишній світ. Часто в історіях народів і країн люди шукають підказку, як діяти в майбутньому, аби уникнути помилок.

2. ЯК МИ ДІЗНАЄМОСЬ ПРО МИНУЛЕ

Здавна люди переповідали історію життя. Згодом історії з минулого почали записувати. Поступово знання про минулі часи накопичувалися, оскільки до раніших розповідей додавалися оповіді про пізніші події. Так утворювався ланцюг знань про минулі часи. Однак цей ланцюг іноді уривався, бо часто зникали безслідно і згадки про минуле, і давні записи.

Багато пам’яток минулого заховані під товщами ґрунту, в густих джунглях. Недарма колись давно стародавні греки розуміли історію як розслідування, пізнавання.

Історичні знахідки

З пригодницьких книжок і фільмів ми знаємо, що розслідуванням займаються слідчі. За знайденими речами вони встановлюють, які події відбувалися. Так само й історики теж шукають стародавні речі, писемні згадки, за допомогою яких установлюють події, що колись трапилися.

Поміркуймо!

Як називають дослідників минулого?

Фотографії як джерело історичних відомостей

Розгляньте три шкільні світлини. Як ви думаєте, яка з них найдавніша, а яка — найновіша? Чому ви так вважаєте? З фотоальбому вашої родини доберіть світлини, що ілюструють події різних років.

3. ІСТОРІЯ КОЖНОЇ РОДИНИ — ЦЕ ЧАСТИНА ІСТОРІЇ КРАЇНИ

У кожного з нас є своя історія. Є історія наших родин, наших рідних. Є історія в кожного міста й села. Є історія народів і країн. Історія кожної людини, кожної родини — це частина історії країни. Історія нашої України є невід’ємною складовою всесвітньої історії, адже це — частина спільної історії народів нашої планети.

Історія людства дуже різноманітна. Часто-густо навіть одну й ту саму подію описують по-різному. Це пов’язано з тим, що історію пишуть люди, які мають власні переконання й уявлення про те, що таке добре і погано; що важливо, а що — ні.

Діємо: практичні завдання

Дізнайтеся, учасниками яких подій в історії нашої держави були члени вашої родини.

Поміркуймо!

Свідчення 1.

З універсалу коронного гетьмана Й. Потоцького (серпень 1742 р.)

Мій обов’язок — довести до відома вельможних їх милості панів... про селянина Довбуша, який відомий в цілім Покутськім і Підгірськім краю своєю злістю і зухвалістю, що він вже три роки нападає з ватагою зібраних опришків на містечка і села: грабує, вбиває і нищить.

Свідчення 2.

Із сучасного інтернет-ресурсу

Перші відомості про героїчну боротьбу Олекси Довбуша проти гнобителів містяться в документах, датованих 1738 роком. Опришки діяли на території Прикарпаття, Закарпаття та Буковини. Вони здійснювали набіги на панські маєтки, садиби лихварів, торговців, заможних селян. Захоплене майно віддавали бідним селянам, серед яких вони мали велику підтримку.

1. Про кого розповідається в уривках?

2. Чим різняться судження авторів уривків про Олексу Довбуша?

3. Подумайте, чому ставлення авторів документів до Олекси Довбуша є різним.

4. ІСТОРИЧНИЙ ФАКТ, ЧАС, ПРОСТІР, ІСТОРИЧНІ ПОДІЇ ТА ЯВИЩА

Усе, що колись дійсно відбувалося, — це історичні факти. Дата вашого народження — це теж історичний факт, який належить до минулого.

Дата народження — це початок вашої історії. День, місяць і рік народження — це час, а місце вашого народження — це простір.

Історія людства подібна до життя людини. Вона складається з історичних подій, які колись відбулися. Вони так вплинули на життя суспільства, що люди прагнули їх запам’ятати й розповісти про них нащадкам.

Певні події, особливості життя людей час від часу повторюються, мають спільні ознаки (наприклад, культура, повстання, релігія). Їх називають історичними явищами.

Пізнавально й цікаво

Уся історія людства складається з ланцюга історичних подій і явищ, що є історичним процесом.

Варто запам’ятати!

Родинна реліквія — це будь-яка річ, що має особливе значення для членів сім’ї, що передається в родині від покоління до покоління.

Історики досліджують минуле й дізнаються про історичні події та факти.

Про історію родини можуть розповісти світлини, документи, речі, родинні реліквії.

Уявіть, що ви досліджуєте історію родини за поданими тут зображеннями. Що ви можете розповісти про історію цієї родини?

Запитайте у своїх рідних, які сімейні реліквії зберігаються у вашій родині.

5. МИ ВИВЧАЄМО ІСТОРІЮ

Поміркуймо!

Спробуйте продовжити речення: «Розкажу я вам цікаву історію, яка трапилась зі мною...»; «Сьогодні на уроці з історії ми...».

Чи в однаковому значенні у ваших реченнях вжито слово «історія»? Обґрунтуйте свою думку.

Історія — навчальний предмет, який ми з вами починаємо вивчати. Що, де й коли відбулося — головні запитання, з яких починають вивчати історію.

Проте відповідей на ці запитання недостатньо. Чому сталася подія, які вона мала наслідки? Вивчаючи історію, ми краще розуміємо, чому відбуваються ті чи інші події в нашому житті.

Водночас ми маємо розуміти, що історія як наука та історія як шкільний навчальний предмет суттєво відрізняються. Спробуймо розібратися, у чому тут відмінність.

Варто запам’ятати!

Історія — це наука про життя людей у минулому, про їхні заняття, думки та дії.

Наука історія ретельно досліджує, установлює історичні факти, описує історичний процес, намагається пояснити зв’язок між тими чи іншими подіями та явищами.

Під час уроків історії ви будете вивчати вже відомі, підтверджені історичні відомості. Хоча також діятимете, як дослідники. Будете опрацьовувати історичні документи, порівнювати їх, розмірковувати про важливі історичні явища. Як справжні учені, будете добирати джерела з історії рідного краю, досліджувати родовід.

Якщо запитати: «Навіщо вивчати історію в школі?» — то відповідь закодовано в мудрості наших предків:

Подивіться лишень добре,

Прочитайте знову

Тую славу. Та читайте

Од слова до слова,

Не минайте ані титли,

Ніже тії коми,

Все розберіть... та й спитайте

Тойді себе: що ми?..

Чиї сини? Яких батьків?

Тарас Шевченко

Тарас Шевченко

Поміркуймо!

Навіщо, на думку Тараса Шевченка, потрібно вивчати історію? Поцікавтеся, які історичні твори написав Т Г Шевченко. Про що в них розповідається?

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

1. Поясніть значення понять: «історичний факт», «історичний час», «історичний простір», «історичні події», «історичний процес», «історичні явища», «родинна реліквія».

2. Чому люди згадують події свого життя: зустрічі, переживання, враження?

3. Що вивчає наука історія?

4. навіщо вчені досліджують минуле людства?

5. Поясніть, чим відрізняється наука історія від навчального предмета історії.

6. Розгадайте онлайн-кросворд «Історичний словничок», перейшовши за посиланням: https://goo.gl/ENQjPD.

II. Обговорюємо в групі

1. Розшифруйте хмаринку слів і складіть крилатий вислів. Як ви розумієте його зміст?

2. Як ви думаєте, чому є запитання історії, на які людство не може знайти відповіді?

3. Уявіть, що ви прибули до іншої країни й маєте можливість відвідати урок історії в 5 класі. Про що, передусім, ви хотіли б дізнатися?

III. Мислю творчо

Започаткуйте спільно з дорослими (батьками, вчителем) створення лепбуку на одну з тем: «Історія моєї родини», «Шкільне життя». наприкінці навчального року представте свій проект у класі.

Пізнавально й цікаво

Лепбук (з англ. lapbook — наколінна книжка) — саморобна паперова книжечка з кишеньками, «дверцятами», «віконцями», рухливими деталями, які можна діставати, перекладати, складати на свій розсуд.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка