Підручник з Біології. 8 клас. Соболь - Нова програма

Кожний хоче жити довго, але ніхто не хоче старіти.

Д. Свіфт

§ 65. ПОСТЕМБРІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ЛЮДИНИ

Основні поняття й ключові терміни: ПІСЛЯЗАРОДКОВИЙ РОЗВИТОК. Вікові періоди людини. Репродуктивне здоров'я.

Пригадайте!

Що таке розвиток?

Поміркуйте!

Чому людина змінюється в процесі розвитку, якщо спадкова інформація, отримана від батьків, є тією самою на кожному з вікових періодів?

ЗМІСТ

Які особливості постембріонального розвитку?

Після народження дитини починається її постембріональний розвиток, що триває аж до кінця життя. Періодизація цього проміжку може здійснюватися за різними критеріями. За настанням статевої зрілості в постембріогенезі виокремлюють три періоди: дорепродуктивний, репродуктивний та післярепродуктивний.

Дорепродуктивний період - це період життя організму від народження до настання статевої зрілості. У дівчат цей період триває від народження до 16 років, у хлопців - до 18 років. Характеризується продовженням розвитку органів та збільшенням маси й росту організму. Маса тіла людини порівняно з масою новонароджених збільшується в 20-25 разів. Посилений ріст дитини спостерігається у віці 1-3 років, у віці 5-7 років і в підлітковому віці. У людини післярепродуктивний період відрізняється відносно більшою тривалістю, оскільки відбувається фізіологічний, фізичний і психічний розвиток.

Репродуктивний період - це період статевої зрілості організму, що характеризується здатністю людини до розмноження. У цьому проміжку організм людини функціонує як стійка саморегулівна система, здатна підтримувати сталість внутрішнього середовища в змінних умовах середовища. Характеризується період зрівноваженістю процесів утворення та загибелі клітин і збереженням маси й розмірів тіла. У цей період маса наростає, в основному, за рахунок жирової тканини, хоча при спортивних тренуваннях вона може збільшуватися й за рахунок м’язової маси.

Післярепродуктивний період - це період, що характеризується втратою організму здатності до розмноження. В організмі людини зменшуються вміст води, інтенсивність обміну речовин, послаблюються життєві функції, спостерігається зменшення маси тіла та його розмірів. На цьому етапі відбувається старіння організму. Старіння людини - процес закономірного виникнення вікових змін, які поступово призводять до скорочення пристосувальних можливостей організму. Наука про закономірності старіння - геронтологія. Ознаки старіння проявляються на всіх рівнях організації живого організму. Так, у клітинах знижується активність ферментів, порушуються процеси самовідновлення білків, нуклеїнових кислот. Особливу роль у старінні відіграє втрата нейронів ЦНС.

Отже, постембріональний розвиток - це розвиток від народження до смерті організму, основними подіями якого є статеве дозрівання, ріст і старіння.

Які вікові періоди постембріонального розвитку людини?

Вікові періоди - це періоди життя людини, що відрізняються особливостями росту й розвитку. Відповідно до вікових особливостей розвитку життєвий цикл людини поділяють на періоди.

Період новонародженості (перші 10 днів). У немовляти спостерігається непропорційна будова тіла, кістки черепа й тазові кістки незрослі, у черепі є тім’ячка, хребет без вигинів. Починають функціонувати органи дихання, мале коло кровообігу, механізми терморегуляції, активізується імунна система, виявляються харчові рефлекси.

Грудний вік (до 1 року). У дитини збільшується ріст - у середньому на 23-25 см, формуються вигини хребта, з’являються молочні зуби. Формуються м’язи й з’являється потреба ходити, утворюються харчові умовні рефлекси.

Раннє дитинство — період ясельного віку (1-3 роки). У дитини заростають тім’ячка, змінюються пропорції тіла, уповільнюється ріст (8-11 см на рік), розвивається мозок, з’являються перші зуби. Відбувається поступовий перехід на спільне харчування, швидко розвиваються мова і мислення, виражені емоції.

Перше дитинство — це період дошкільного віку (3-7 років). У дошкільнят відбувається заміна молочних зубів на постійні, діти виростають на 5-7 см за рік. У рухах виявляється стійка узгодженість, мова пов’язується з мисленням, формуються умовні рефлекси писання, розвивається фантазія, провідною діяльністю є ігрова.

Друге дитинство - це молодший шкільний вік (7-10 років). Спостерігаються уповільнення темпів росту, розвиток опорно-м’язової системи, після 10 років зростаються кістки таза, секреція статевих гормонів сприяє появі вторинних статевих ознак. Провідна діяльність - навчання, що зумовлює розвиток розумових здібностей.

Підлітковий період - період середнього шкільного віку (11-14 років). У цей складний період здійснюються бурхливий розвиток всіх систем, інтенсивне статеве дозрівання, формуються вторинні статеві ознаки. Спостерігається розвиток абстрактного мислення, емоцій та виявляється психічна неврівноваженість.

Юнацький період - період старшого шкільного віку (15-17 років). Завершуються ріст, формування організму і статеве дозрівання.

Зрілий вік настає у віці 21 року. Перший період зрілого віку (до 35 років) є найпродуктивнішим періодом у житті людини. Другий період зрілого віку (від 35 до 60 років) є періодом реалізації людиною своїх можливостей.

Похилий вік починається з 61 року в чоловіків і з 56 років - у жінок.

Старечий вік починається в 75 років. Люди з віком 100 і більше років - довгожителі.

Отже, постембріональний розвиток людини має умовно визначену періодизацію, засновану на біологічних й соціальних особливостях.

Як несприятливі чинники впливають на репродуктивне здоров'я людини?

Репродуктивне здоров’я - це стан благополуччя функцій і процесів репродуктивної системи, а також статевих стосунків на всіх стадіях життя. Іншими словами - це здатність людей до зачаття й народження дітей, можливість сексуальних стосунків без загрози захворювань, що передаються статевим шляхом, безпека вагітності та пологів, виживання дитини, благополуччя матері й можливість планування наступних вагітностей.

На репродуктивне здоров'я людини впливає безліч чинників, але найпоширенішими причинами порушень є аборти, хвороби статевих органів та шкідливі звички.

Аборт спричиняє гормональний стрес, призводить до різних порушень фізичного та психологічного стану. Не є секретом, що аборт може спричинити у майбутньому безпліддя. Ранній початок статевого життя і як наслідок цього - аборти - у багатьох жінок є причинами не лише безпліддя, а й розвитку багатьох захворювань організму.

Поширеною причиною виникнення захворювань статевих органів є інфекції, що передаються статевим шляхом (ІПСШ). Такі хвороби як сифіліс, гонорея, трихомоноз, хламідіоз, генітальний герпес руйнують статеві органи, призводять до безпліддя та інфікування майбутньої дитини. Такі захворювання, як СНІД, гепатити В і С можуть передаватися статевим шляхом і загрожувати не лише репродуктивному здоров’ю людини, а й її життю.

Алкоголізм, куріння і вживання наркотиків призводять до безпліддя, невиношування вагітності та народження важкохворих дітей. Наявність цих шкідливих звичок сприяє розвитку імпотенції, викликає затримку внутрішньоутробного розвитку плода, формування тяжких вад розвитку, виникнення наркотичної залежності в новонародженого, розумову відсталість та ін.

Планування та ретельна підготовка майбутніх батьків до вагітності, ведення здорового способу життя, відмова від шкідливих звичок сприяють нормальному перебігу вагітності та пологів, народженню здорових дітей.

Отже, репродуктивне здоров'я - це найважливіша складова загального здоров'я кожної людини, кожної родини й суспільства в цілому.

ДІЯЛЬНІСТЬ

Навчаємося пізнавати

Самостійна робота з таблицею

Застосуйте здобуті знання та обґрунтуйте основні рекомендації щодо збереження репродуктивного здоров’я жінок і чоловіків.

ОСНОВНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗБЕРЕЖЕННЯ РЕПРОДУКТИВНОГО ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ

Рекомендація

Обґрунтування

Категорична відмова від шкідливих звичок

При виявленні інфекцій, які передаються статевим шляхом, лікування потрібно розпочинати якомога раніше

Уникайте переохолоджень нижньої частини тіла, сильних ударів у ділянки статевих органів

Ведіть активний спосіб життя

Організуйте розумне збалансоване харчування з необхідним вмістом вітамінів та біоелементів

Уникайте небажаної вагітності та абортів, зокрема шляхом використання сучасних засобів контрацепції

Оптимальний вік для народження дитини - це 20-35 років

Біологія + Анатомія

У черепі новонародженого є тім'ячка - ділянки між кістками черепа, захищені м’якою сполучною тканиною. Малюк народжується з шістьма тім’ячками: чотири з них закриваються в перші дні життя, п’яте - приблизно на другому місяці, а шосте - найбільше, - закривається в період від трьох місяців до двох років. Це переднє (1) та заднє (2), два клиноподібні (3) та два соскоподібні (4). Застосуйте знання черепа й опишіть розташування тім’ячок, визначте їхнє біологічне значення.

Біологія+ Медицина

Простатит — найпоширеніша чоловіча хвороба, з якою знайомі не менш ніж половина чоловіків планети. Про поширеність різних видів простатиту свідчить досить відома в медичних колах формула, за якою 30 % чоловіків старші 30 років, 40 % чоловіків старші за 40 років, 50 % старші 50 років і так далі страждають на цю хворобу. До того ж в останні роки простатит значно «помолодшав», і симптоми простатиту все частіше трапляються в зовсім молодих чоловіків, особливо у великих містах. Спробуйте пояснити, чому. Яку роль має простата для збереження репродуктивного здоров’я чоловіків?

РЕЗУЛЬТАТ

Оцінка

Запитання для самоконтролю

1-6

1. Що таке постембріональний розвиток? 2. Назвіть три основні етапи постембріонального розвитку людини. 3. Що таке вікові періоди? 4. Чому виділяють вікові періоди людини? 5. Що таке репродуктивне здоров'я людини? 6. Назвіть несприятливі для репродуктивного здоров'я чинники середовища.

7-9

7. Назвіть особливості постембріонального розвитку. 8. Назвіть вікові періоди постембріогенезу людини. 9. Як несприятливі чинники впливають на репродуктивне здоров'я людини?

10-12

10. Назвіть та обгрунтуйте основні рекомендації щодо збереження репродуктивного здоров'я жінок й чоловіків.