Підручник з Історії України (Вступ до історії) 5 клас "Пометун 2013" - Шкільна програма

§ 14. Як українське козацтво прославилось у битвах і походах

1. Хто такі українські козаки.

2. За що воювали козаки у XVI—XVII століттях.

3. Як ми вшановуємо пам’ять про українське козацтво.

Що для вас означає словосполучення «козацька Україна»?

Як ви розумієте вислів «Ми — козацького роду»?

1. ХТО ТАКІ УКРАЇНСЬКІ КОЗАКИ

Читаючи текст, визначте, хто такі козаки та чим вони займалися.

У ХV-ХVІ століттях значну частину українських земель складали степи, що сягали від Чорного та Азовського морів до Середнього Подніпров’я. Південні й східні окраїни України не були обжиті. Два дні подорожі верхи (саме в такий спосіб у ті часи вимірювали відстань) з Києва на Південь — і вас зустрічає майже незаселений степ, або Дике поле. На цих землях мешкали поряд татари та українці. Ці два народи і воювали між собою, і торгували, і об’єднувалися для спільних походів проти ворогів. Саме тоді українська мова поповнилася такими словами, як шабля, барабан, табір, майдан та іншими. У XV столітті на землях Північного Причорномор’я та Криму татари створили власну державу — Кримське ханство. Невдовзі настав час тривалих спустошливих набігів татар на українські землі.

Українці, які оселялися на порубіжжі зі степом, мусили бути воїнами, захисниками окраїнних земель. Їх називали козаками. Слово «козак» зустрічається у різних мовах і зазвичай означає «вільна, озброєна людина». Крім військової справи, козаки займалися мисливством, рибальством, хліборобством, вправно їздили верхи та долали водні перепони на човнах — «чайках».

Знайдіть на карті українських земель першої половини XVI століття Дике поле і зробіть припущення, чому воно так називається. Хто проживав тоді у причорноморських степах? Які міста розташовані найпівденніше на степовій території?

Прочитайте опис сучасного українського історика Наталії Яковенко про місцевість, де мешкали козаки. Чому, на думку науковця, там, де проживали козаки, був рай, створений лише для сміливців?

Наталія Яковенко про козацьку місцевість

Старезні дубові гаї в гирлах дніпровських допливів, незаймані бджолині рої, безмірні запаси риби й дичини, дика, по-південному розкішна краса витворювали з цих місць райську оазу1. Її створив Бог для сміливців, які зможуть дістатися сюди, подолавши степ і пороги. Саме з цим закутком обітованої землі, висунутої вглиб Поля, пов’язане утвердження на історичній арені козаків.

Що зображено на картині Опанаса Сластіона? Який настрій у героїв картини? Що у тексті Н. Яковенко та в карті зі с. 93 допомогло вам зробити такі висновки?

Опанас Сластіон. Проводи на Січ

Козаків, які збирались у ватаги за порогами2 Дніпра, називають запорожцями. Для боротьби з татарами на Запорожжі козаки почали будувати козацькі фортеці — Січі. Кожна Січ була укріпленням, усередині якого стояли церква, господарські будівлі та житлові приміщення — курені.

Історики налічують вісім Січей, що у різні часи розташовувалися в різних місцях України і проіснували упродовж майже двох з половиною століть.

1 Оаза, оазис — частина пустелі, напівпустелі, де є вода і, відповідно, рослинність.

2 Каміння та скелі, що перетинають ріку, називаються порогами. У середній течії Дніпра було дев’ять порогів, що становили велику небезпеку для кожного, хто плив на кораблі річкою.

За переказами, першу Запорозьку Січ побудував князь Дмитро Вишневецький у 1550-х роках на острові Мала Хортиця.

Як козаки намагалися зробити Січ неприступною? Яке значення мали для козаків кораблі?

Макет Запорозької Січі в Музеї історії запорозького козацтва в м. Запоріжжі

Козацька чайка (сучасна реконструкція). Музей історії запорозького козацтва в м. Запоріжжі

2. ЗА ЩО ВОЮВАЛИ КОЗАКИ У ХVІ-ХVІІ СТОЛІТТЯХ

З ким воювали козаки у XVI столітті? Чому розпочалися козацькі повстання? Якою була мета визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького?

Визначте напрямки походів козаків за картою на с. 93.

Козаки мужньо і хоробро воювали з Туреччиною, що називалась тоді Османською імперією, із Кримським ханством та Польщею. Вміння козаків воювати вражало Європу, і чимало монархів запрошували запорожців у своє військо під час війни.

Особливу славу козацьке військо здобуло за гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного.

Гетьман (з німецької — «старший, головний») — керівник козацького війська, котрого обирали на козацькій раді.

Досвідчений воїн і очільник козаків, Сагайдачний став справжнім захисником православної церкви. Відомий гетьман і своїми доброчинними справами: він давав кошти на школи, лікарні і притулки.

Доповніть опис Петра Конашевича-Сагайдачного в мемуарах польського державного діяча Якуба Собеського (XVII століття).

Петро Конашевич-Сагайдачний (Київська гравюра, 1622 р.)

Цей Петро Конашевич — муж рідкісної мужності й зрілості у судженнях, винахідливий у словах і вчинках... в очах майбутнього потомства гідний стати поряд із найвизначнішими... людьми свого часу.

Річ Посполита — назва Польско-Литовської держави у XVI—XVIII століттях.

Проливаючи кров у далеких походах, козаки прагнули зберегти та примножити свої права. Чимало селян і міських жителів вирушали за дніпровські пороги, аби стати вільними козаками. Селянам також треба було відстоювати свої права. Саме у XVII столітті зросли утиски українського населення з боку Речі Посполитої, до складу якої входила тоді більша частина українських земель. Православні церкви і школи закривали, українців усували від участі в управлінні своїми територіями, селян змушували важко працювати на панів.

Наприкінці XVI — на початку XVII століття українські козаки і селяни неодноразово повставали проти польського панування, але їхнє становище так і не поліпшувалося. І тоді у 1648-1654 роках українське козацтво з іншими верствами населення на чолі з Богданом Хмельницьким піднялося для національно-визвольної війни.

Життя Богдана Хмельницького наповнене багатьма подіями. Він здобув гарну освіту, разом з батьком брав участь у військових походах, пережив турецький полон, і ще до війни очолив боротьбу козацтва та українського народу за власні права і свободи.

У роки війни Україна боролася за можливість побудувати власну незалежну державу. Частково їй це вдалося. Держава з назвою Військо Запорозьке мала кордони і владу. У козацькій державі селяни стали вільними, зміцнилося становище православної церкви та самого козацтва. Про Військо Запорозьке дізнались у багатьох країнах Європи.

3. ЯК МИ ВШАНОВУЄМО ПАМ’ЯТЬ ПРО УКРАЇНСЬКЕ КОЗАЦТВО

Скориставшись наведеними джерелами, розкажіть, як у народній пам’яті вшановується історія українського козацтва.

Пам’ятник козацькому кошовому отаману Антону Головатому в м. Одесі

Колекційна монета та грошова купюра із зображенням Богдана Хмельницького

Стела (пам’ятний знак) при в’їзді у м. Хмельницький

«Козацькі забави» на о. Хортиця, м. Запоріжжя

Поштова марка: серія «Гетьмани України

Богдан Ступка у ролі Богдана Хмельницького (кадр з фільму «Вогнем і мечем»)

НАШІ КОЗАЧЕНЬКИ — СЛАВНІ ЗАПОРОЖЦІ

Народна пісня

Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів.

Козацькому роду нема переводу,

Лине його слава з далечі віків.

Приспів:

Гей, співай, козаки,

Про любов, про землю святу,

Про землю.

Славте, гей, козаки,

Волю золоту.

Наші козаченьки — славні запорожці,

Вірними шаблями очищали світ.

Козацькому роду нема переводу,

Прапор малиновий кличе у похід.

Приспів.

Квітне наша доля, наче маки в полі.

І ранкове сонце виплива з дібров.

Козацькому роду нема переводу,

Козаки в колисках виростають знов.

Перевірте себе

1. На якій території виникло українське козацтво?

2. Чим займалися козаки?

3. У яких походах брало участь козацьке військо під керівництвом гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного?

4. Яку війну очолив Богдан Хмельницький? Коли вона відбувалася?

5. З чим пов’язане розташування козацьких фортець — Січей — саме нижче дніпровських порогів?

6. Чому і як ми сьогодні вшановуємо пам ’ять про козацтво?

1. На лінії часу позначте дати подій, про які ви дізналися з тексту параграфа.

2. Напишіть своєму уявному закордонному однолітку листа з розповіддю про українське козацтво та ваше ставлення до нього.

3. Відвідайте шкільну чи міську бібліотеку. З допомогою бібліотекаря знайдіть книжки про українське козацтво. Оберіть одну з них для домашнього читання. Найяскравіший епізод книжки перекажіть одноліткам.

Історична мозаїка

У багатьох запорожців був свій джура — так називали хлопчиків, яких козаки приводили на Січ. Більшість з них сиротіли після турецько-татарських набігів. Січ була для джури справжньою школою козацтва. Упродовж років вони вчилися володіти різною зброєю, зокрема влучно стріляти з лука, і доглядати за нею. Також вони опікувалися пораненими і куховарили. Водночас юні вихованці козаків здобували і звичайну освіту: вчилися читати, писати, опановували навіть хоровий спів та гру на музичних інструментах. Дорослі козаки загартовували джур, аби вони стали фізично сильними і витривалими. Джури долали чимало труднощів і випробувань, перш ніж стати справжніми козаками.