Підручник по Всесвітній історії. 7 клас. Пометун - Нова програма
Вступ
Назустріч історії Середньовіччя
Що таке Середні віки? Насамперед — це гаряча віра, сильні почуття і, безумовно, дія, чин. Середні віки — це не просто замки, а й безкінечні війни, що за них точилися; не просто готичні собори — це постійна місійна проповідь Слова Божого, це — титанічна праця й відчайдушна боротьба, це — зруйновані поганські капища; врешті-решт, це — не золотий вік історії людства — це епоха заліза, це — світ постійного напруження волі.
Ігор Загребельний, сучасний український історик
§ 1. Цивілізаційна спадщина Стародавнього світу (повторення)
1. ЯКІ ПОДІЇ ТА ЯВИЩА ВИВЧАЄ ІСТОРІЯ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ
1) Пригадайте вивчений торік матеріал, вставте пропущені в тексті слова й запишіть текст у зошит.
Історія Стародавнього світу — частина ... історії, яка вивчає ... період у минулому людства. Вона охоплює період від ... первісних людей (2,5 млн років тому) до ... Римської імперії (476 рік). Це ... і... період в історії людства.
Підказка:
Найдовший, поява, найдавніший, падіння, всесвітня, перший.
2) Працюючи зі стрічкою часу:
• позначте хронологічні межі періоду історії Стародавнього світу;
• поясніть, як рахують роки до н.е.;
• порівняйте вислови «подія сталася 200 років тому» і «подія сталася за 200 років до н.е.»; поясніть, яка між ними різниця;
• назвіть і покажіть на лінії часу, у якому столітті й у якому тисячолітті занепала Римська імперія.
3) З історії Стародавнього світу ви, напевно, пам’ятаєте, що спочатку в Єгипті та Передній Азії, а потім і в інших країнах відбувся перехід до цивілізації. Слово «цивілізація» має кілька значень. Прочитайте та поясніть кожне з них на прикладах.
Цивілізація — це
• рівень розвитку матеріальної та духовної культури, досягнутий суспільством на певному історичному етапі;
• суспільство, яке протягом певного періоду й на певній території відрізняється особливими рисами в економіці, культурі та суспільному устрої (наприклад, цивілізації Давнього Єгипту, вавилонська, антична тощо).
4) Використовуючи ілюстрації, назвіть основні періоди й цивілізації, які вивчає історія Стародавнього світу.
2. ЩО НАЗИВАЄМО ЦИВІЛІЗАЦІЙНОЮ СПАДЩИНОЮ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ
Перевірте, чи добре ви пам’ятаєте історію Стародавнього світу, послідовно відповідаючи на запитання:
• Де виникли найдавніші на земній кулі держави?
• Що означає слово «демократія»? Яка країна є батьківщиною демократії?
• Пригадайте правителів, полководців Стародавнього світу. Чим запам’яталися вам діячі, зображені на ілюстраціях?
• З якими давніми законами ви ознайомилися? Про що в них ішла мова?
• Назвіть найважливіші винаходи й відкриття первісних людей.
• У яких країнах виникла писемність? Які були її особливості?
• У яких країнах було створено цифри, що ми ними користуємося?
• Якими винаходами китайців досі послуговуються народи світу?
• Пригадайте найвідоміші давні будівлі в Єгипті, Вавилоні, Китаї, Греції, Римі. У яких країнах створено пам’ятки, зображені на ілюстраціях?
• Які твори живопису та скульптури Стародавнього світу вам запам’ятались? Опишіть твори, подані нижче.
• Які міфи Стародавнього світу ви пам’ятаєте?
• Які релігії існували в різних країнах?
• У якій країні вперше виникла віра в одного Бога?
Культури окремих країн Стародавнього світу, як струмочки, зливалися в єдиний потік. Кожен народ — навіть найменший — зробив свій внесок у культуру всього людства, у його цивілізаційну спадщину.
Обговоріть, як ви розумієте вислів «цивілізаційна спадщина», й у чому полягає цивілізаційна спадщина Стародавнього світу.
Оберіть одне із пропонованих речень і закінчіть його: «Сьогоднішній урок сподобався (не сподобався) мені, тому що ...».
«Я люблю історію, тому що ...».
«Мені було цікаво (нецікаво) на уроці, тому що ...».
«Мені вдалося (не вдалося) пригадати (повторити)...».