Всесвітня історія: підручник для 7 класу "Подаляк 2015" - Нова програма

§ 21. АРХІТЕКТУРА І МИСТЕЦТВО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

Пригадайте найвизначніші храмові споруди періоду Київської Русі.

1. Біля витоків середньовічної культури. Упродовж переходу Західної Європи до доби Середньовіччя відбулося поєднання високих досягнень Античності з духовним життям варварського світу - народилася середньовічна культура. Рушійною силою, що здійснювала це злиття, стало християнство.

На межі V—VI ст. перший центр культурного піднесення виник в Остготському королівстві. Найяскравішим діячем «Остготського відродження» був напрочуд освічений для свого часу філософ, письменник, перекладач грецьких авторів Северин Боецій. Його підручники з музики та математики в європейських школах використовували майже тисячу років.

Потім культурне життя надовго майже завмерло. Воно жевріло переважно в монастирях з їхніми прекрасними бібліотеками та скрипторіями. Середньовічна книжка була не лише скарбницею знань, а й витвором мистецтва. Її прикрашали кольоровими великими літерами, коштовним камінням та металом, барвистими мініатюрами.

Новий культурний підйом визрів у державі Карла Великого й отримав назву «Каролінгське відродження». По суті, це був перший плід взаємодії трьох традицій - християнської, античної та варварської. Залишаючись істинним християнином, франкський правитель разом з тим цінував античний спадок і не відмовлявся від свого германського коріння. Карл намагався зробити освіту доступною для значної частини населення, тому із цією метою відкривав багато шкіл. На справжній центр освіти перетворилася придворна Академія в Аахені, до якої Карл запросив найосвіченіших людей з усієї Європи.

2. Романський стиль. Архітектуру будь-якої епохи прийнято вважати її обличчям.

У ХІ-ХІІІ ст. по всій Західній Європі розгорнулося грандіозне будівництво. Один за одним виростали величні палаци й суворі замки, здіймалися міські ратуші, споруджувалося звичайне житло. Провідна роль відводилася церковній архітектурі.

XI ст. З праці «П’ять книг історії свого часу» монаха Рауля Глабера

З приходом третього року, що настав за тисячним, майже всі землі, особливо Італія та Галлія, стали свідками перебудови церковних споруд. Світ немовби струшував із себе дрантя і повсюди вдягався в нові білі шати церков. Тоді майже всі присвячені різним святим єпископальні й монастирські церкви, навіть маленькі сільські каплички, були перебудовані віруючими і стали ще кращими.

Особлива увага до храмів виникла не випадково. Клюнійський рух, боротьба з імператорами та початок Хрестових походів значно піднесли авторитет церкви і посилили її вплив на віруючих. Водночас у руках церкви зосередилися величезні багатства. Наближаючись до вершини своєї могутності, церква витрачала значні кошти на спорудження та оздоблення храмів. Небачена велич соборів мусила підкреслити могутність оновленої церкви.

Такий собор змінював почуття людей, що входили до нього. На противагу похмурим романським соборам, велична, масивна споруда готичного храму не принижувала віруючого. Витягнуті лінії готичного собору, високі арки, башти з гостроконечними шпилями, численні статуї, осяяні сонцем зображення Христа і святих на вітражах - усе це спрямовувало погляд і думки віруючих угору - до Бога.

Одним з найкрасивіших у Європі вважається готичний собор у французькому місті Шартрі. Присвячений Богоматері, храм мав особливе заступництво Людовіка IX. Король подарував собору велике вікно-троянду, а міські ремісники пожертвували вітражі. У будівництві собору брало участь дуже багато людей, оскільки вважалося, що всім їм простяться гріхи і буде забезпечено спасіння на небесах.

Для середньовічних людей, які часто не вміли читати, твори мистецтва набували особливого значення. Цілі цехи майстрів створювали дивовижні вітражі, фрески, мозаїки, скульптури. Основні теми їх творчості - біблейські сюжети, зв’язок людини з Богом. Внутрішнє оздоблення та розкішно прикрашені фасади соборів збереглися й донині, дають змогу доторкнутися до загадкового світу Середньовіччя.

У європейському мистецтві Х-ХІІ ст. панував романський (римський) стиль. Таку назву він отримав тому, що тогочасні архітектори використовували деякі прийоми давньоримського будівництва. Провідну роль у ньому відігравала архітектура. Матеріалом для будівництва дедалі частіше ставала цегла або камінь.

На зміну дерев’яним перекриттям (стелям) прийшли кам’яні склепіння, які підтримувалися товстими колонами по обидва боки, до самого вівтаря. Романські храми мали масивні стіни, великі опори, безліч напівкруглих арок. Щоб стіни були міцними, вікна робили невеликими й вузькими, на кшталт бійниць. Недостатність світла створювала у храмах напівморок, а важкі двері та могутні кутові вежі перетворювали їх на справжні фортеці. У небезпечні моменти романські храми надавали надійний прихисток. Вежі та хрести соборів було видно здалеку і вражали мандрівників своєю могутністю та красою.

Усередині церкву прикрашав розпис. Фарби наносили на свіжу, ще вологу штукатурку, через що цей вид живопису отримав назву фреска (свіжа). У романський період у Західній Європі вперше виникла монументальна скульптура у вигляді рельєфів. Зазвичай рельєфи розмальовували, що робило їх особливо виразними. Віруючі потрапляли до храму через масивні бронзові ворота, прикрашені рельєфами з біблійними сценами. Часто в парафіянина перехоплювало подих від зображень Страшного суду над самими дверима до собору.

Видатним зразком романського мистецтва стали скульптури - Діви Марії, розп’ятого Христа, апостолів.

У романському соборі знайшло своє відображення те, яким бачили Господа середньовічні люди. Фігура Бога-Вседержителя була центральною в композиції храму - творця всього сущого, переможця над злом та судді грішників. У скульптурному оздобленні романських храмів втілилися не тільки глибокі релігійні почуття середньовічної людини, але й її віра у фантастичне та надзвичайне. Досить часто тут проявлялася народна культура і фантазія - у зображеннях казкових істот, стародавніх германців та кельтів.

3. Культура готичної доби. У XII ст. в Північній Франції зародився новий стиль середньовічного мистецтва — готичний (від назви племені готів), який панував в усій Європі до кінця Середньовіччя. На противагу римському він вважався варварським.

На відміну від масивної і приземкуватої романської церкви, готичний собор був легкий і піднесений угору. Якщо в романській церкві важке склепіння підтримували товсті стіни, то в готичному соборі воно спиралося на витягнуті (стрілчасті) арки, а ті - на стовпи. Це давало змогу зменшити товщину стін і збільшити внутрішній простір будови, а також зробити безліч вікон і наповнити соборне приміщення світлом. Численні вікна залишали обмаль рівної стінної поверхні, тому замість розпису почали робити особливі зображення - вітражі. їх складали із скріплених між собою кольорових скелець і розміщували в прорізах вікон. Величезні сяючі вітражі наповнювали храми грайливим, немовби чарівним, світлом.

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ

1. Що можна вважати витоками середньовічної культури Західної Європи? Яку роль у народженні цієї культури відіграла церква?

2. Якими культурними досягненнями відзначене «Каролінгське відродження»? У чому полягало його значення?

3. Чому в ХІ-ХІІІ ст. по всій Європі відбувалася перебудова церковних споруд? Хто фінансував це будівництво?

4. Яким чином будівництво нових храмів було пов’язане з паломництвом?

5. Розгляньте малюнок. Які інструменти використовували під час будівництва собору?

6. Пригадайте, у яких православних церквах ви бачили фрески? Із чого, на вашу думку, було зроблено фарби, які не потьмяніли за століття?

7. Що привело до появи та поширення по всій Європі спочатку специфічного романського, а пізніше — готичного стилю?

8. Подумайте і запишіть, чим внутрішнє убранство католицького храму відрізняється від православного?

9. Яким чином зміни в суспільстві позначилися на стилі в церковній архітектурі?

ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ

1. На контурній карті різними кольорами позначте місця, де розташовано визначні храми, збудовані в романському та готичному стилях. По можливості використайте джерела з Інтернету.

2. Прочитавши текст і роздивившись ілюстрації, відзначте характерні риси романського та готичного храмів. Запишіть їх у вигляді таблиці з двох колонок. В одну колонку запишіть характерні ознаки романського, а в іншу - готичного стилів.

ТВОРЧО ПОПРАЦЮЙМО

Вивчаючи історію західноєвропейського Середньовіччя, ви змогли переконатися, що релігія відіграла визначальну роль у житті людини. Розгляньте ілюстрації, поміркуйте, яке почуття віруючих втілилися в архітектурі та внутрішньому оздобленні соборів.

1. Чи може, на вашу думку, зміна стилів у мистецтві свідчити про зміну в сприйнятті середньовічною людиною Бога, навколишнього середовища та свого місця в ньому?

2. Підбийте підсумки та презентуйте перед класом своє бачення ролі християнських храмів у житті середньовічних європейців.