Трудове навчання (обслуговуючі види праці). 9 клас. Пелагейченко

§ 6. В’язання візерунків

Пригадай, що тобі вже відомо про...

  • основні етапи в’язання полотна прямокутної форми;
  • особливості виконання лицьових, виворітних, пружкових петель.

А чи знаєш ти...

  • Як зробити в’язаний виріб більш оригінальним?
  • Як виконувати різноманітні в’язані візерунки?
  • Як отримати в’язані вироби різної форми?

Утворення візерунків із лицьових і виворітних петель. В’язані візерунки бувають однобічні та двобічні. Кожен вид має свої переваги та недоліки.

Візерунки — це рисунки, що утворюються внаслідок чергування різних елементів.

Мал. 6.1. Різновиди в’язаних візерунків та їх характеристики

Читання схем. Схеми є необхідною частиною інструкцій для в’язання великої групи візерунків. Тобі вже відомо, як позначають лицьові та виворітні петлі. Ознайомся з іншими позначеннями та особливостями читання схем.

Найпоширеніші умовні позначення прийомів в’язання на схемах

Цифри поряд зі схемою слугують для позначення рядів: праворуч від схеми позначають лицьові ряди, ліворуч — виворітні.

Умовні позначення петель спицями зазвичай інтуїтивно зрозумілі. Буває, що вони швидко запам’ятовуються, і тоді більше не потрібно звертатися до них.

Правила читання схем візерунків

  • 1. Схематичний запис візерунка читають знизу вгору — так, як і в’яжуть вироби.
  • 2. Усі непарні ряди (1, 3, 5-й тощо) — це лицьовий бік візерунка, читати і в’язати їх потрібно справа наліво.
  • 3. Усі парні ряди (2, 4, 6-й тощо) позначають виворітний бік візерунка, а тому їх читають і в’яжуть зліва направо.
  • 4. Крайні (пружкові) петлі на схемі не позначають.
  • 5. У деяких схемах візерунків запис парних рядів відсутній, але є вказівка «в’язати за малюнком» або «як дивляться петлі». Це означає, що над лицьовими петлями потрібно в’язати лицьові, а над виворітними — виворітні.

Основні візерунки, які можна в’язати лицьовими та виворітними петлями

Назва візерунка

Особливості використання петель

Вид візерунка

Хустковий

Виконують або лише лицьовими, або лише виворітними петлями

Двобічний

Панчішний

Виконують чергуванням лицьових (непарних) і виворітних (парних) рядів

Однобічний

Резинки

Виконують чергуванням лицьових і виворітних петель

Двобічний

Назва «хустковий» походить від виробу, який раніше в’язали цим візерунком, — хустки. Однаковість обох боків полотна дає змогу носити виріб як на один, так і на інший бік, що подовжує термін його використання. Цей візерунок використовують для в’язання шарфів, шапок, для оздоблення жакетів і джемперів.

Панчішний візерунок використовують для в’язання будь-яких трикотажних виробів. Його лицьовий бік називають лицьовою гладдю, а виворітний — виворітною. Полотно панчішної в’язки має властивість скручуватися, тому нижній край виробу бажано починати з будь-якого двобічного візерунка.

Резинки — еластичні візерунки, якими можна в’язати весь виріб або лише його частину (манжети рукавичок, шкарпеток, шапочок, светрів тощо). Візерунок резинки полягає в чергуванні певної кількості лицьових і виворітних петель: 1x1, 2x2, 1x2, 3x1 тощо. У цифровому позначенні резинок перша цифра означає кількість лицьових петель, а друга — кількість виворітних петель на лицьовому боці роботи.

Схеми та зображення візерунків із лицьових і виворітних петель

«І» — лицьова петля; «—» — виворітна петля

Візерунок «Хустковий»

Візерунок «Панчішний»

Візерунок «Резинка 1x1»

Візерунок «Резинка 2x2»

Візерунок «Французька резинка»

Візерунок «Бамбукова резинка»

Візерунок «Плутанка 1x1» («пісочок», «рис», «дрібне букле»)

Візерунок «Плутанка 1х2»

Візерунок «Шаховий 4х4»

Візерунок «Рельєфний»

Візерунок «Плетінка»

Візерунок «Діагональ»

Стівен Вест: спиці та пряжа в руках чоловіка

В'язальникам усього світу сьогодні добре відомий Стівен Вест — молодий чоловік із США, який навчився в'язати спицями і захопився цим видом рукоділля так, що почав створювати моделі за власними сміливими задумами. Стівен не лише в'яже, а й подорожує Європою і США, де проводить навчальні семінари з традиційних технік ручного в'язання. Під егідою творчого проекту Westknits Fun Squad він зібрав групу однодумців — хореографів і танцюристів, разом з якими влаштовує в’язально-танцювальні перформанси в усіх куточках світу.

Але особливо цікавими є їхні спільні онлайн проекти-авантюри (Online KAL's): будь-який користувач Інтернету може подати заявку для участі й отримати список рекомендованих для проекту матеріалів (пряжа, спиці). Далі учаснику періодично надсилають інструкції та фотографії, але кінцевий результат йому невідомий. Таким чином, людина наче збирає пазл, під час якого навчається чогось нового — це як дуже захоплива навчальна гра.

Усі моделі Стівена призначені для представників обох статей і базуються на поєднанні простих візерунків (хусткова в'язка, виворітна й лицьова гладь, накиди) та пряжі кількох кольорів (він особливо любить пряжу секційного фарбування, і європейські та американські виробники пряжі випускають спеціальні лінії своєї продукції під його ім'ям і надають її Стівену Весту для творчості).

Мал. 6.2. Стівен Вест і його в’язані вироби

Найпопулярніші українські онлайн-клуби і спільноти, які об’єднують любителів рукоділля:

  • sweaterok.com.ua — ресурс про в’язання та рукоділля, де можна знайти актуальні моделі, техніки і схеми в'язання та шиття;
  • knitting.com.ua — авторський сайт про в’язання, де можна подивитися на роботи, отримати докладні інструкції зі створення різних виробів і поспілкуватися з однодумцями.

Накиди. Особливістю накиду є те, що він не зв’язується з петлею нижнього ряду, тому в полотні після його виконання утворюється новий стовпчик петель, основою якого може бути дірочка або схрещена петля.

Накид буває прямим і зворотним.

Накид — повітряна петля, яка утворюється, коли робочу нитку накидають на праву спицю або підхоплюють нею.

Мал. 6.3. Утворення прямого накиду

Мал. 6.4. Утворення зворотного накиду

Мал. 6.5. Утворення подвійного накиду

Прямий накид. Робочу нитку, розміщену за спицею, накидають на спицю рухом на себе, далі в’яжуть петлі, як завжди.

Зворотний накид. Робочу нитку, розміщену за спицею, накидають на спицю рухом від себе.

Для утворення подвійного накиду потрібно захопити правою спицею нитку двічі. У наступному ряду один накид пров’язують, а другий скидають зі спиці, через що у в’язаному полотні утворюється більший отвір. У деяких візерунках подвійний накид з виворітної сторони не скидають, а в’яжуть: перший — лицьовою петлею, а другий — виворітною.

Зняті петлі. Знятою (витягнутою) петлею називають непров’язану петлю, зняту з лівої спиці на праву. Витягати петлі можна на висоту двох, трьох і більше рядів. Петлю, витягнуту на висоту двох рядів, називають подвійною витягнутою петлею, на висоту трьох рядів — потрійною витягнутою петлею і т. д.

Знята петля — петля, знята на робочу спицю без пров’язування.

Частини ниток, укладені між пров’язаними петлями, утворюють візерунок. Поєднуючи лицьові та виворітні петлі з цими нитками, отримують різні візерунки. Петлі знімають однаково з лицьової та виворітної сторін в’язаного полотна. Для цього вводять праву спицю справа наліво в першу петлю, що розміщується на лівій спиці, захоплюють її і легким рухом управо знімають зі спиці, розташовуючи робочу нитку перед спицею або за нею (як потребує візерунок).

Мал. 6.6. Зняття петлі не пров’язуючи (нитка за петлею)

Мал. 6.7. Зняття петлі не пров’язуючи (нитка перед петлею)

В’язання — така дивовижна річ, як загадка, яку потрібно розгадати.

Кейт Джейкобс, американська письменниця

Схеми візерунків зі знятими петлями

«І» — лицьова петля, «—» — виворітна петля, «/» — знята петля (нитка перед петлею), «\» — знята петля (нитка за петлею)

Візерунок зі знятими петлями

Рельєфний візерунок зі знятими петлями

Збільшення і зменшення кількості петель. Виріб чи його окрема деталь не завжди має форму прямокутника. В’язаному полотну можна надати форми трикутника, кола, квадрата, ромба або більш складної геометричної фігури. Для цього використовують такий прийом в’язання, як зміна кількості петель в’язаного полотна. Кількість петель можна збільшувати (додавати) і зменшувати.

Мал. 6.8. Накидання повітряних петель

Існує кілька способів збільшення кількості петель в’язаного виробу:

  • 1) накид;
  • 2) вив’язування додаткової петлі з петлі попереднього ряду;
  • 3) вив’язування з однієї петлі кількох;
  • 4) накидання повітряних петель.

Найпростіший і найпоширеніший спосіб рівномірного зменшення петель в’язаного полотна — пров’язування двох петель разом.

Пров’язування двох (або кількох) петель разом. Пров’язування двох петель разом лицьовою або виворітною петлею можна виконувати по-різному — з нахилом вправо або вліво.

Мал. 6.9. Пров’язування двох петель разом лицьовою за передні стінки (класичною петлею)

Мал. 6.10. Пров’язування двох петель разом лицьовою за задні стінки («бабусиною» петлею)

Ажурні візерунки. У світі в’язання особливе місце посідають ажурні візерунки. За красою і технікою виконання вони не можуть зрівнятися з жодними іншими. Вишукане переплетення ниток, накиди, ажурні елементи і багато іншого дає підстави назвати ажурні візерунки вершиною майстерності. Уміло використовуючи в роботі прийоми ажурного в’язання, можна виготовити дивовижно красиві речі, які привернуть увагу своєю оригінальністю й витонченістю.

Схеми ажурних візерунків

Візерунок «Простий ажурний»

Візерунок «Ажурна доріжка»

Візерунок «Ажурні зигзаги»

Візерунок «Дрібні ажурні ромби

Візерунок «Ажурні ромби»

В’язання гігантськими спицями з товстої пряжі

Нещодавно з’явився і швидко здобув популярність новий вид в’язання, для якого необхідні величезні спиці та дуже товста пряжа. За розміром такі спиці можна порівняти з ручками від швабри. Однак краще використовувати не важкі дерев’яні, а легкі пластикові спиці (альтернативою їм деколи слугують довгі ручки від совків або щіток). Матеріал для такого в’язання не просто знайти. Найпростіший варіант — поєднати 5-10 ниток товстої пряжі. Якщо взяти різнокольорові клубки, виріб буде яскравим і незвичайним.

Мал. 6.11. Процес та результат в’язання гігантськими спицями

Практична робота

В’язання зразків візерунків

Мета роботи: зв’язати зразки візерунків за схемами.

Матеріали, інструменти: спиці, пряжа.

Послідовність виконання роботи

1. Підготуй робоче місце для в’язання.

2. Вивчи схеми отримання візерунків.

3. Виконай зразки різних візерунків.

4. Проаналізуй отримані результати.

5. Проведи самооцінку роботи.

Практична робота

Зміна кількості петель в’язаного полотна

Мета роботи: навчитися виконувати в’язане полотно.

Матеріали, інструменти: спиці, пряжа.

Послідовність виконання роботи

1. Набери десять петель.

2. 1-й ряд. Після пружкових пров’яжи 2 лицьовими, потім праву спицю введи під протяжку між 2 і 3 петлями і надягни її на ліву спицю. Пров’яжи протяжку лицьовою за задню стінку. Повтори додавання через 2 петлі ряду.

3. 2-й ряд. Виворітні петлі.

4. 3-й ряд. Через кожні дві петлі роби накид до себе, усі петлі — лицьові.

5. 4-й ряд. Виворітні петлі.

6. 5-й ряд. Зроби накиди після пружкової на початку ряду і перед пружковою в кінці ряду, інші петлі в’яжи лицьовими.

7. 6-й, 8-й, 10-й, 12-й ряди. В’яжи, як 4 ряд.

8. 7-й, 9-й, 11-й ряди. В’яжи, як 5 ряд.

9. 13-16-й ряди. В’яжи, «як дивляться петлі».

10. 17-й ряд. Після пружкової на початку ряду і перед пружковою наприкінці ряду пров’яжи 2 петлі разом лицевою.

Ключові поняття: утворення візерунка, збільшення петель, зменшення петель, накид, знята петля, ажурні візерунки.

  • 1. Які візерунки можна створити з лицьових і виворітних петель?
  • 2. Для чого використовують накиди?
  • 3. Яку петлю називають знятою?
  • 4. Для чого використовують такий прийом в’язання, як зміна кількості петель в’язаного полотна?
  • 5. Які існують способи збільшення петель в’язаного виробу?
  • 6. Які основні позначення елементів креслення необхідно знати для читання схем?
  • 7. У чому полягають особливості ажурних візерунків?

Теми пошукових, дослідницьких та інформаційних проектів:

«Які візерунки найчастіше використовують у сучасних в’язаних виробах? »

«Візерунки моєї бабусі». (Досліди візерунки, які використовували твої бабусі для виготовлення в’язаних виробів).

«Історія перших візерунків в’язаних виробів».

«Мій візерунок». (Придумай оригінальний візерунок, дай йому назву).

Гра «Відгадай візерунок». У парах почергово характеризуйте візерунки для в’язання. Інші учасники гри мають відгадати їхні назви. Потім поміняйтеся ролями.

У кожній групі проаналізуйте схему візерунка; разом обговоріть особливості його естетичного сприйняття та запропонуйте вироби, у яких він буде найбільш доречним.

  • 1. Склади особистий каталог зображень візерунків, утворених із лицьових і виворітних петель.
  • 2. Виготов зразки різних візерунків, опиши та сфотографуй їх, виклади інформацію в мережу Інтернет.
  • 3. Знайди схеми в’язання в спеціалізованих журналах. Перевір свої вміння щодо читання та розуміння схем.