Трудове навчання (обслуговуючі види праці). 9 клас. Пелагейченко

§ 4. Елементи в’язання спицями

Пригадай, що тобі вже відомо про...

  • інструменти, матеріали та пристосування для в’язання;
  • різновиди спиць;
  • добір спиць відповідно до пряжі;
  • підготовку пряжі для в’язання.

А чи знаєш ти...

  • Як розпочати процес в’язання спицями?
  • Як тримати в руках спиці та пряжу?
  • Чи потрібне в’язальниці графічне зображення майбутнього виробу і яке саме?

Будова петлі. В’язане полотно утворюється з окремих петель. Кожна петля складається з передньої стінки, розташованої перед спицею, і задньої, розташованої за спицею. Також визначають поняття «петельний крок» — це відстань між дугами петель, та поняття «протяжка».

В’язання та здоров’я

  • Учені встановили, що процес в’язання заспокоює нервову систему людини, покращує настрій. Першим почав з успіхом застосовувати «спицетерапію» американський невропатолог Брун. Причому більшість його пацієнтів — чоловіки.
  • Лікарі рекомендують освоїти в’язання спицями людям, схильним до гіпертонії, нервових розладів, серцевих захворювань, атеросклерозу, хвороб нирок, порушення обміну речовин і багатьох інших недуг.
  • Позитивний ефект від в’язання спицями пояснюється просто: коли людина зайнята улюбленою справою, вона ні на що не відволікається. Нерви заспокоюються, організм приходить у гармонію, усі системи працюють ритмічно, їхні функції відновлюються. В’язання допомагає знижувати кров’яний тиск і запобігає появі або розвитку багатьох хвороб.

Англійський учений-психолог Емілі Холмс після проведених досліджень зробила висновок, що в’язання вберігає людину від стресів.

За правильного підходу в’язання допомагає досягти душевної рівноваги. Утім, воно не шкодить і тим, хто спокійний і так.

Елізабет Циммерман, американська в’язальниця, телеведуча, авторка книг про в’язання

Мал. 4.1. Схема будови петлі

Види петель. В’язання — це процес створення однією безперервною ниткою ряду петель за допомогою спиць для формування цілісного полотна. Кожна нова петля утворюється внаслідок протягування робочою спицею нитки крізь попередню петлю на іншій спиці. Горизонтально розташовані петлі утворюють ряд під час пров’язування петель з однієї спиці на іншу.

Основними видами петель є лицьові та виворітні.

Умовні позначення основних петель на схемах. Важливим поняттям у в’язанні є схеми. їх використовують, щоб спростити опис того чи іншого візерунка. Деякі візерунки бувають настільки складними, що для їх опису знадобилося б кілька сторінок. У таких випадках набагато зручніше представити візерунок у вигляді схеми, що складається з умовних позначень петель.

Умовні позначення петель — це символи, які позначають ті чи інші петлі або прийоми в’язання. На жаль, єдиної системи умовних позначень для в’язання не існує.

Схема в’язання являє собою розкреслений на клітинки чотирикутник. Позначення клітинок на схемах відповідає петлям під час в’язання.

Якщо ти знаєш, як позначають кожен вид петель, то зможеш прочитати схему для в’язання. Зверни увагу, що існують різні позначення лицьових та виворітних петель. Слід запам’ятати, що схеми читають знизу вгору.

Умовні позначення петель на схемах

Мал. 4.2. Схема для в’язання

Прийоми в’язання спицями. Перш ніж набирати петлі, необхідно навчитися тримати спиці та робочу нитку. Положення рук під час в’язання дуже індивідуальне. Наприклад, комусь легше і зручніше в’язати на кінчиках спиць, а деякі умільці надають перевагу розташуванню петель по всій довжині спиці. Для натягування робочої нитки можна використовувати один палець, а можна оповити нею кілька пальців — будь-який спосіб правильний, якщо нитка натягнута рівномірно.

Під час англійського способу (стилю, методу) в’язання правою рукою тримають спицю, як олівець, і цією ж рукою подають нитку від клубка (робочу), при цьому вив’язуваний фрагмент проходить між великим і вказівним пальцями лівої руки.

Також існує континентальний (європейський, німецький) спосіб (стиль, метод) в’язання — коли робоча нитка розміщується в лівій руці. Більшість в’язальниць вважає цей спосіб швидшим та ефективнішим.

Тримання робочої нитки. Існує кілька способів намотування робочої нитки на пальці для контролю її натягу і рівномірного в’язання. Радимо ознайомитися з усіма ними і вибрати найзручніший.

Тримаючи робочу нитку правою чи лівою рукою, обмотай нею пальці іншої руки, зробивши один виток навколо мізинця, а потім пропусти над підмізинним, під середнім і над вказівним пальцями. Вказівний палець подає нитку на спицю, а мізинець створює потрібний натяг.

Мал. 4.3. Способи тримання робочої нитки

Тримаючи робочу нитку в правій або лівій руці, пропусти її під мізинцем іншої руки, потім — над підмізинним, під середнім і, нарешті, над вказівним пальцями тієї ж руки. Вказівний палець подає робочу нитку на спицю, а злегка зігнутий мізинець контролює її натяг.

Набір петель початкового ряду. В’язання починається з набору петель. Існує кілька способів, як це зробити.

Спосіб 1. Простий набір петель

Першим розглянемо найпопулярніший спосіб набору петель. Він придатний для всіх видів візерунків і будь-яких виробів. Петлі набирають на дві спиці, складені разом, — щоб петлі початкового ряду легко розтягувалися і було легше пров’язувати петлі наступного ряду.

Мал. 4.4. Виконання простого набору петель

Відмотай від клубка нитку, яка забезпечить потрібну кількість петель, і накинь її на великий та вказівний пальці лівої руки. Нитку від клубка пригорни до долоні пальцями, нитку від вказівного пальця пригорни середнім.

Двома рівно складеними спицями захопи зверху горизонтальну нитку її підтягни до себе і вниз, а потім уведи спиці під перехрещену петлю біля великого пальця.

Захопивши нитку з боку вказівного пальця, протягни її крізь перехрещену петлю.

Зніми петлю з великого пальця і затягни 2 петлі на спиці розведенням вказівного, а також великого пальця, яким підхопи нитку з боку клубка.

Спосіб 2. Італійський набір (з допоміжною ниткою)

Мал. 4.5. Виконання італійського набору петель

Цей спосіб рекомендований для в’язання резинок. Виконують його спицями, на півномера меншими від тих, на яких потім вив’язують візерунок. Початкову петлю утворюють так само, як у разі простого набору петель. Надалі цю петлю розпускають, й у розрахункову кількість петель вона не входить.

Робочу нитку обведи навколо вказівного пальця лівої руки. Допоміжну нитку контрастного кольору (довжина допоміжної нитки дорівнює подвійній ширині деталі в готовому вигляді) проклади навколо великого пальця лівої руки. Кінці нитки притримуй пальцями правої руки. Спицю підведи під допоміжну нитку й у напрямку стрілки захопи нитку, що йде від вказівного пальця.

Нитку, що йде від вказівного пальця, проклади перед спицею, спицю підведи під допоміжну нитку й у напрямку стрілки захопи нитку, що йде від вказівного пальця.

У результаті кожного прийому на спиці утворюється по дві петлі. Потрібно стежити за тим, щоб петлі не утворювалися з допоміжної нитки. Разом із початковою петлею кількість петель має бути парною.

Спосіб 3. Хрестоподібний набір

Хрестоподібний набір петель спицями утворює рівний край з об’ємним переплетенням ниток. Цей спосіб доцільний для в’язання виробів, коли край повинен добре утримувати форму.

Мал. 4.6. Виконання хрестоподібного набору петель

Відмотай від клубка кінець нитки, удвічі довший, ніж потрібно для набору початкового ряду. Склади цей кінець удвічі і накинь на вказівний палець лівої руки кінцем, що йде від клубка. На великому пальці з подвійної нитки утвори петлю.

Для виконання першої та всіх непарних петель уведи спиці в петлю на великому пальці, захопи нитку, яка йде від вказівного пальця, виведи її з петлі, скинь петлю з великого пальця і затягни петлю на спиці подвійною ниткою.

Наступні петлі набирай однією ниткою, а їхній нижній край утвори з подвійної нитки. Для другої та всіх парних петель накинь нитку на великий палець, проведи спиці під зовнішньою частиною цієї нитки, захопи нитку, що йде від вказівного пальця, і виведи її з петлі. Скинь петлю з великого пальця і затягни петлю на спиці подвійною ниткою.

В’язання на пальцях

Мал. 4.7. Техніка в’язання на пальцях

Існує цікавий різновид рукоділля, у якому замість спиць або гачка використовують пальці людської руки — можна застосовувати для виготовлення простих речей (типу шарфа, снуда, шапки, ковдри або килимка), а також для навчання дітей техніки в’язання. Він також зручний для в’язання під час авіаперельотів і громадських заходів, на які забороняють проносити колючі предмети (у даному випадку — спиці).

Мал. 4.8. Девід Бебкок — рекордсмен в’язання на пальцях

Нинішній рекорд, зареєстрований у Книзі світових рекордів Гіннеса, належить німцеві Клаусу Мюллеру, який 2004 р. вив’язав пальцями шарф завдовжки 4 321 м.

У 2013 р. 42-річний Девід Бебкок з американського штату Міссурі, професор графічного дизайну Уорренсбурзького університету, за 5 годин 48 хвилин і 27 секунд подолав марафонську дистанцію в Канзас-Сіті (42 км 195 м) і водночас одними лише пальцями зв’язав шарф завдовжки понад 3,7 м.

Також зареєстровано командний рекорд групи школярів з австрійського містечка Каммерн, які на пальцях вив’язали шарф завдовжки 6 188,8 м.

Зображення підготовки до в’язання в живописі

Казимир ван ден Дейл. «Кавалер і дама за мотанням пряжі»

Джованні Баттіста Торігліа. «Щаслива сім’я»

Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання спицями

  • 1. В’язати потрібно, сидячи на стільці зі спинкою і постійно стежачи за осанкою.
  • 2. Світло має падати на руки зліва згори і ледь ззаду.
  • 3. Не можна гратися спицями. Спиці потрібно використовувати лише для в’язання.
  • 4. Передавати спиці слід тупими кінцями, тримаючи за гострі кінці.
  • 5. Перед в’язанням необхідно вимити руки, щоб не забруднити нитки.
  • 6. Спицями потрібно працювати обережно, щоб не поранити ні себе, ні інших. З цієї причини не можна сидіти близько один біля одного під час в’язання.
  • 7. Клубки з нитками потрібно розміщувати в спеціальних ємностях (коробках, кошиках), що стоять на підлозі.

Практична робота

Набір петель початкового ряду

Мета роботи: обрати спосіб набору петель і набрати петлі початкового ряду.

Матеріали, інструменти: спиці, пряжа.

Послідовність виконання роботи

1. Добери необхідні спиці для в’язання:

  • а) склади нитку вдвічі, злегка скрути її;
  • б) порівняй товщину нитки і діаметр обраних спиць;
  • в) за потреби здійсни корекцію добору спиць і пряжі.

2. Вибери спосіб набору петель.

3. Набери 30 петель.

4. Отримай початковий ряд.

5. Проведи самооцінку роботи.

Ключові поняття: петля, передня стінка, задня стінка, протяжка, лицьові петлі, виворітні петлі, початковий ряд.

  • 1. Поясни значення поняття «петля».
  • 2. З яких елементів складається петля?
  • 3. Як називають основні види петель?
  • 4. Як позначають петлі на схемах?
  • 5. Які існують способи тримання спиць?
  • 6. Поясни сутність набору початкового ряду.
  • 7. Які існують способи набору початкового ряду?

Теми пошукових, дослідницьких та інформаційних проектів:

«Найпопулярніший спосіб тримання спиць».

«Історія появи назви «бабусина петля».

«Чому один зі способів тримання спиць називають англійським?»

«Як збільшити швидкість набору початкового ряду? (Поради майстрів у мережі Інтернет)».

«Взаємодопомога». У кожній парі спочатку хтось один виконує набір петель початкового рядка, а інший уважно спостерігає та, за потреби, допомагає виправити помилки. Потім поміняйтеся ролями.

Об’єднайтеся в групи для вивчення й обговорення способів набору петель. Підготуйте невелику, однак оригінальну презентацію способів набору петель.

  • 1. Зніми відеоролик на одну із запропонованих тем та виклади його в мережу Інтернет:

«Способи набору петель початкового ряду».

«Набір петель початкового ряду».

  • 2. Знайди інформацію про ще невідомі способи набору початкового ряду і визнач їхні переваги та недоліки, оформивши дослідження у вигляді таблиці.

Спосіб набору початкового ряду

Особливість набору петель цим способом

Переваги та недоліки

Декоративний набір петель із потовщеним краєм

Набір «з петлі петля» — нееластичний

Набір петель з бахромою

Набір «з петлі петля» — еластичний

Набір петель із додатковою ниткою (з відкритими петлями)

«Турецький» набір петель