Трудове навчання (обслуговуючі види праці). 9 клас. Пелагейченко

§ 17. З історії макіяжу. Макіяж як корекція форми та рис обличчя

Пригадай, що тобі вже відомо про...

  • особливості догляду за обличчям і тілом;
  • правила гігієни;
  • поняття краси та привабливості;
  • теорію кольоротипів.

А чи знаєш ти...

  • Як і коли з’явилися макіяж і косметика в історії людства?
  • Які основні функції та завдання макіяжу?
  • Що означає «грамотний макіяж»?
  • Як можна скоригувати форму та риси обличчя за допомогою макіяжу?

Історія макіяжу. Прагнення людини прикрашати себе з’явилося, мабуть, раніше за прагнення одягатися. Стародавні племена сприймали малюнки на обличчі як природну необхідність. За допомогою цих знаків вони висловлювали гнів, радість, горе, навіть своє суспільне становище.

Макіяж — це нанесення на шкірні покриви обличчя декоративних косметичних засобів для створення певного образу або маскування вад.

Косметика (від грецького kosmetike — мистецтво прикрашати) — 1. Догляд за обличчям і тілом з гігієнічною метою та для надання їм більшої привабливості, свіжості. 2. Засоби для додання свіжості та краси обличчю і тілу.

Історія макіяжу і гриму пов’язана з ритуальними і військовими обрядами, розвитком театрального мистецтва. У різні історичні періоди грим набирав то вигляду декоративної косметики, то форми масок.

У печерах Льодовикового періоду археологи знайшли палички для фарбування очей і брів, стержні для татуювання. Під час святкувань, релігійних ритуальних церемоній і обрядів, військових походів первісні люди фарбували тіло й обличчя примітивними барвниками: кольоровою глиною та крейдою, деревним вугіллям, соком трав і листя. Розмальовування (татуювання) обличчя і сьогодні застосовують в окремих племенах Африки й Америки.

Мал. 17.1. Ритуальні та військові розписи обличчя

Мал. 17.2. Макіяж у Стародавньому Єгипті

Однак колискою косметики прийнято вважати Стародавній Єгипет. Саме там уже 4 тисячі років тому було винайдено все, що і до сьогодні потрібне для підтримання краси обличчя та тіла і для виготовлення різних косметичних засобів. Під час розкопок храму давньоєгипетської цариці Хатшепсут (XVI ст. до н. е.) був виявлений цілий «косметичний кабінет». Знайдений у гробниці бюст цариці Нефертіті, виготовлений понад 3500 років тому, доніс до нас уявлення про тогочасний макіяж: обличчя ретельно загримоване, брови скориговані й подовжені, губи підкреслені. Мистецтво косметології єгиптяни довели до досконалості. Учені відновили близько 200 стародавніх рецептів на основі залишків з розкопок «фабрики» косметичних засобів єгипетської цариці Клеопатри, яка, до речі, навіть написала книгу з косметики — «Про ліки для обличчя».

Високого рівня косметика досягла й у народів Близького, Середнього й Далекого Сходу. Відтінки шкіри облич східних жінок були м’якими, макіяж — вишуканим. Відчувався високий смак і повна гармонія із зачіскою, прикрасами, вбранням.

У Римській імперії широко використовували бальзам, грим, пудру, пахощі. Косметичні засоби в Італії виготовляли вже в I—IX ст., а також ввозили з усіх кінців світу.

У Давній Україні-Русі користувалися фарбами «з городу»: для рум’ян брали скибочку буряка, для губ — плоди малини або вишні, для брів і очей — шматочок вуглинки і наліт сажі. У користуванні цими простими засобами наші модниці досягали неабиякої майстерності.

Гарне обличчя є мовчазною рекомендацією.

Френсіс Бекон, англійський філософ, історик і політик

Середньовічний європейський ідеал жіночої зовнішності

В епоху Середньовіччя для декоративної косметики настали важкі часи. Нафарбовані губи і підведені очі інквізиція прирівнювала до проявів чаклунства. Але вже в період пізнього Середньовіччя (XIV ст.) торговельні зв’язки зі Сходом сприяли поширенню косметичних олій, есенцій та інших косметичних засобів. У королівських палацах Європи вважали непристойним, якщо дама з’являлася без гриму.

Вільям Скротс. «Єлизавета Тюдор»

Рогір ван дер Вейден. «Портрет дами»

У період Ренесансу ідеал красуні передбачав біле обличчя, тиціанівське (золотисто-каштанове) волосся, високий відкритий лоб, сині або карі очі, густі темні брови.

У XVII ст. в Європі до модних косметичних засобів додалася рисова пудра і так звані мушки: маленькі круглі шматочки з тканини — тафти або оксамиту — чорного кольору. В епоху рококо усі представники «вищого світу» — від дітей до людей похилого віку — пудрили перуки, наносили багато рум’ян і застосовували губну помаду. У період ампіру обличчя і волосся відновили свої природні кольори. Мода романтизму знову диктувала блідий, майже синьо-зелений колір обличчя.

Макіяж європейських модниць XVI-XVIII ст.

Франсуа Клуе. «Єлизавета Австрійська»

Тиціан. «Красуня»

Франсуа Буше. «Маркіза де Помпадур»

У давні часи для гримування обличчя користувалися випадковими барвниками (які іноді містили шкідливі речовини), соками трав і рослин. З розвитком театрального мистецтва з’явився професійний грим. На початку XVIII ст. для цього почали застосовувати спеціальні фарби.

У XIX і XX ст. з розвитком легкої промисловості, відкриттями в галузі хімії, медицини, біології з’явилися нові та якісні косметичні засоби, виготовлені на професійному рівні. Лише в XX ст. з моди вийшов кричущий і неприродний макіяж.

З появою кінематографа виникли перші гримери. Саме вони згодом перекваліфікувалися на візажистів (ця професія зовсім нещодавно відокремилася від індустрії кіно і стала доступною пересічним людям).

Протягом часу на розвиток косметичного мистецтва впливали клімат, традиції, соціальне становище, індивідуальні особливості, мода, релігія. Воно змінювало свої форми, пристосовувалося до суспільства, але ніколи не припиняло розвиватися й удосконалюватися.

У сьогоденні косметологія як наука про косметичні методи і засоби займається розробкою гігієнічних заходів, спрямованих на збереження шкіри, волосся і тіла. Вона вивчає і розробляє способи усунення недоліків шкіри, широко використовуючи досягнення фізіології, гігієни, біохімії, фармакології, хірургії та фізіотерапії.

Косметика (косметологія) поділяється на дві групи: 1) лікарська: гігієнічна (профілактична), лікувальна, хірургічна; 2) декоративна.

Гігієнічна косметика бореться з початковими стадіями старіння, а також здійснює догляд за станом шкіри. Лікувальна — охоплює різні способи покращення зовнішності, які проводять у косметичних салонах, а також у медичних центрах лікарі-дерматологи. Хірургічна — здійснює радикальне усунення недоліків зовнішності. А головна мета декоративної косметики полягає в тому, щоб зробити людину привабливою.

Умови грамотного макіяжу. Обличчя — це візитна картка людини. Насиченість кольору залежить від функції макіяжу. Наприклад, у разі природного макіяжу косметика має бути спокійних тонів і майже непомітною для очей. За класичними канонами, грамотний макіяж — з акцентом на одну деталь обличчя (як правило, виділяють або очі, або губи).

Форми обличчя та їх корекція за допомогою макіяжу. У реальному житті вкрай рідко трапляються обличчя, які чітко відповідають пропорціям «золотого перетину». Різноманіття форм умовно зводиться до семи основних видів:

Краса полягає в пропорції частин.

Поліклет, давньогрецький скульптор і теоретик мистецтва

Мал. 17.3. Форми обличчя: 1) овальне (вважається ідеальним), 2) кругле, 3) квадратне, 4) трикутне, 5) трапецієподібне, 6) прямокутне, 7) ромбоподібне.

Часто в одному обличчі присутні елементи двох або навіть кількох основних форм. У цьому випадку обличчя відносять до тієї форми, характерні риси якої переважають.

Грамотно використовуючи макіяж, завжди можна щось оптично усунути або, навпаки, додати в рисах обличчя. Цього досягають за допомогою світлих або, відповідно, темних засобів декоративної косметики (тонального крему, пудри, тіней, натуральних маскувальних засобів), які наносять на певні ділянки обличчя.

Мал. 17.4. Корекція форми обличчя засобами макіяжу

Корекція очей за допомогою макіяжу. Правильний макіяж допомагає не лише надати очам виразності, а й скоригувати їхню форму та величину. Для корекції форми очей користуються контурним олівцем чорного, коричневого, синього кольорів або тонким пензликом з рідкою чи гелевою підводкою, проводячи риску по лінії росту верхніх вій. Іноді так само підкреслюють і нижню повіку. Таким чином збільшують розмір очей. За допомогою тіней можна скорегувати не лише форму очей, а й глибину, а також виправити деякі недоліки (подовжити круглі очі, «підняти» опущені повіки тощо).

Мигдалеподібну форму очей змінювати не потрібно. Інші форми вимагають корекції.

Дбаючи про красу, потрібно починати з серця і душі, інакше жодна косметика не допоможе.

Коко Шанель, французький модельєр

Мал. 17.5. Корекція опуклих очей

Мал. 17.6. Корекція глибоко посаджених очей

Мал. 17.7. Корекція очей з опущеними повіками

Мал. 17.8. Корекція широко розташованих очей

Мал. 17.9. Корекція близько розташованих очей

Аналогічно за допомогою макіяжу можна здійснювати візуальну корекцію інших рис обличчя — носа, підборіддя, губ, брів тощо.

Цікаві факти про макіяж

Мал. 17.10. Макс Фактор і його «мікрометр краси»

На початку XX ст. Максиміліан Факторович, більш відомий під ім’ям Макс Фактор (засновник знаменитої американської косметичної компанії), створив спеціальний прилад — «мікрометр краси», яким виявляли дефекти обличчя (наприклад, викривлення носа), щоб виправляти або маскувати їх у процесі нанесення макіяжу.

До речі, саме Макс Фактор у 1920 р. офіційно ввів в ужиток термін «make-up». До цього використовували термін «cosmetics», а поняття «макіяж» вживали лише щодо театральних акторів або людей із сумнівною репутацією і не використовували в пристойному товаристві. Того ж року Фактор представив свою косметику публіці, даючи можливість пересічним жінкам придбати «шматочок Голлівудського гламуру» у звичайних магазинах.

Професія — візажист

Візажист — це фахівець зі створення певного образу людини за допомогою різних технік і засобів макіяжу. Візажиста часто називають «художником по обличчю», від французького слова «visage» — «обличчя, образ, вигляд», або «make-up artist», що означає «художник з косметики».

Особливості професії. Візажист у прямому сенсі слова створює красу і стиль, роблячи людей привабливими і чарівними, приховуючи їхні недоліки і підкреслюючи переваги.

Залежно від обов’язків, розрізняють кілька спеціалізацій:

  • Візажист-майстер макіяжу — здійснює лише нанесення косметики на шкіру обличчя клієнтів. Таких спеціалістів часто наймають на фотосесії, весілля та інші урочистості.
  • Візажист-стиліст — створює для клієнтів постійний новий імідж (образ). В обов’язки цього фахівця входить добір і навчання клієнток оптимальної техніки макіяжу для повсякденних ситуацій і вечірнього виходу.
  • Візажист-косметолог — визначає тип шкіри, здійснює добір оптимальних косметичних засобів з догляду для щоденного використання і навчання основ догляду за обличчям і шкірою. Для цього, крім диплома з курсів візажу, необхідно отримати сертифікат косметолога.

Візажисти не обмежуються використанням декоративної косметики, вони займаються й доглядом за бровами і віями: наданням форми, нарощуванням, фарбуванням. Є й апаратні візажисти, які роблять перманентний макіяж, що не змивається і виконується технікою татуажу.

Важливі якості: творча уява; художній смак; розрізнення кольорів; просторове й образне мислення; відчуття стилю, гармонії та симетрії; креативність; комунікабельність; тактовність; доброзичливість; пунктуальність; терпіння; уміння викликати прихильність до себе клієнтів та знаходити оригінальні рішення; стресостійкість; охайність; фізична витривалість.

Обов’язки: визначення типу шкіри обличчя клієнта і добір відповідних засобів, за допомогою яких можна усунути дефекти; вибір виду макіяжу; коригування контуру обличчя; маскування недоліків; підкреслення елементів обличчя: брів, вій, губ; нанесення макіяжу; індивідуальний добір косметичних засобів і декоративної косметики з порадами щодо їх використання в домашніх умовах.

Плюси професії: висока оплата праці (у популярних візажистів); цікава творча робота; можливість працювати на себе; вільний графік роботи; професія зобов’язує візажиста мати стильний і доглянутий зовнішній вигляд повсякденно.

Мінуси професії: ризик не виправдати очікування клієнта, якому може не сподобатися новий образ; робота стоячи (як у перукарів).

Місця роботи: салони краси, модельні агенції, косметологічні кабінети, теле- та кіностудії, театри, спеціалізовані магазини відомих косметичних марок тощо.

Освіта: курси візажу або профільні факультети в різних навчальних закладах; найновіші та яскраві тенденції макіяжу можна вивчити на курсах підвищення кваліфікації, підтвердженням чого буде відповідний сертифікат.

Види макіяжу. Існує чимало видів макіяжу, призначених для різних випадків:

  • експрес-макіяж (нашвидкуруч);
  • денний, або природний (чиста шкіра, світлі тіні та помада);
  • вечірній (з акцентом на очі або губи);
  • діловий, або консервативний (чіткі, строгі лінії);
  • святковий (урочистий та екстравагантний, з використанням контрастних кольорів);
  • весільний (ніжний і вишуканий);
  • подіумний (виразний та артистичний).

У доборі певного виду й нанесенні макіяжу необхідно враховувати місце перебування, урочистість ситуації, освітлення, одяг і зачіску.

Ключові поняття: макіяж, косметика, корекція обличчя, візажист.

  • 1. Що таке макіяж?
  • 2. Для чого використовують косметику?
  • 3. Назви види макіяжу.
  • 4. Як можна скоригувати форму і риси обличчя за допомогою макіяжу?
  • 5. Як називають фахівця з макіяжу та які функції він виконує?

Теми пошукових, дослідницьких та інформаційних проектів:

«Історія макіяжу та кінематограф».

«Корекція форми носа за допомогою макіяжу».

«Корекція форми губ за допомогою макіяжу».

«Використання комп’ютерних технологій для створення макіяжу». «Визначні візажисти світу».

Запропонуйте в парах одні одним шляхи корекції форми та рис обличчя. Умотивуйте та обґрунтуйте свою точку зору, обговоріть висловлені рекомендації та сформулюйте спільну думку.

Ділова гра «Косметичний салон». Розподіливши в кожній групі обов’язки «стиліста», «візажиста», «перукаря», на паперових шаблонах із зображенням облич різної форми створіть (намалюйте кольоровими олівцями) святковий макіяж, запропонуйте відповідну зачіску та вбрання. Дайте назви своїм колективним проектам та презентуйте їх.

  • 1. Розпитай своїх старших родичок (маму, бабусю) про їхній досвід щодо макіяжу та зроби презентацію родинних фото з прикладами макіяжу минулих років.
  • 2. Збери колекцію фото з наочними взірцями різних видів макіяжу.
  • 3. Пофантазуй і напиши статтю на тему «Макіяж майбутнього» для молодіжного Інтернет-видання, додай до неї власні проектні ескізи.