Вступ до історії. 5 клас. Пастушенко - Нова програма

§ 27. Минуле дозвілля: ігри та іграшки

Завдання перед читанням тексту параграфа

1. Пригадай, що означають слова «праця», «дозвілля», «гра»,

2. Які асоціації викликає в Тебе слово «розвага»?

Поради

1. Запиши у свій словник незнайомі Тобі слова та додай їх пояснення.

2. Виділи в тексті параграфа ключові думки.

3. У процесі читання спробуй вималювати собі в уяві низку історичних образів: а) ігри у Новий час; б) ігри у Середні віки; в) іграшки у Новий час; г) іграшки у Середні віки. Образи гри та іграшки різних часів допоможуть Тобі дослідити сформульовані в завданнях до цього параграфа проблеми.

Дозвілля — відпочинок, час, упродовж якого відновлюється нормальний стан організму. Зазвичай відпочинок має такі стадії: стомленість, розслаблення, відновлення сил, розвага.

1. Ігри та розваги. Здавалось би, всі знають, що таке гра. Чимало людей упевнені, що гратися належить тільки дітям. У дитини справді багато часу на дозвілля.

Діти не мають обов’язку заробляти на сім’ю. Вони не виконують складних домашніх робіт. Тож удома, в дитячому садку і навіть у школі діти граються, тобто імітують (наслідують, відтворюють) інші види діяльності. Мета такої імітації — навчальна і водночас розважальна.

Діти, розважаючись, навчаються бути дорослими. Вони вчаться мимоволі. Так влаштовано природою. Адже граються не тільки люди. Граються молоді тваринки, причому і домашні (котики, песики), і дикі (левенята, слоненята, оленята і т. д.). У грі вони вчаться діяти так, як дорослі особини: пробують полювати, захищати здобич, тікати і ховатися, рятуючись від ворогів, тощо. Отже, минуле гри навіть триваліше, ніж минуле Людини.

Та хіба тільки діти люблять розважатися? На дозвіллі дорослі теж співають і танцюють. У вільний від роботи час вони грають у футбол, волейбол, шахи тощо. Потяг до змагання на вправність, силу, витривалість не залежить від віку. В окремих дорослих такі змагання стали їхнім хобі чи навіть професією. Як приклад назвемо заняття альпінізмом, велосипедні прогулянки, подорожі на яхтах, а також професійний спорт: плавання, бокс, регбі і т. д. Отже, гра, як і їжа чи рух, приносить задоволення. А задоволення — це винагорода від природи за корисні для збереження свого виду дії.

Свято — день або дні, коли урочисто відзначають видатні події, пам’ятні дати.

Яка ж користь від розваг? Якщо діти, граючись, вчаться дорослого життя, то дорослі — навпаки. Для них розваги — це спосіб повернутись у дитинство, коли людина ще не усвідомлювала усіх складнощів життя і не боялася каліцтва та смерті. Тож для дорослого розважитись означає зняти психічне напруження, забутися, щоб уникнути стресу.

2. Свята і будні. Дорослі розважаються у вільний від праці час. Так було завжди. Попри те, що колись працювати було фізично важко, та й роботи було багато.

Під час сільськогосподарських робіт українські селяни трудилися від світанку до смеркання. У майстернях і на фабриках робочий день теж тривав 12-16 годин. Вільним від праці щотижня був тільки один день: християни виділяли на відпочинок неділю, юдеї — суботу, мусульмани — п’ятницю. Пояснювали існування неробочих днів, спираючись на релігійне вчення. Згідно з Біблією, наприклад, Бог створював світ упродовж шести днів, а на сьомий — відпочивав.

Не працювали також у свята — дні, виділені для відзначення важливих, на думку людей, подій, реальних або уявлених. Для нагадування про значимий день у давнину розігрувалися різні сценки, виконувалися пісні і танці, які символічно відтворювали відповідну подію. Наприклад, з часів Русі-України і по сьогодні, демонструючи глядачам п’єску-вертеп та колядуючи, діти і дорослі відтворюють події Біблії, пов’язані з народженням Ісуса Христа.

До прийняття християнства наші предки теж святкували. У час зимового сонцестояння вони зображали тварин та щедрували, вшановуючи новонароджене Сонце — Коляду. В основу поклоніння Коляді лягло зауважене давніми людьми явище: починаючи з 25 грудня, світловий день поступово стає довшим, Сонце повертає на весну. До літнього сонцевороту (21 червня) прив’язане інше свято — вшанування бога Купала, який турбувався про польові плоди. Забави в ніч на Івана Купала (з 6 на 7 липня), які так захоплюють сучасну молодь, колись були магічними діями з очищення за допомогою вогню й води. З часом народні забави та ігри втратили прямий зв’язок із заняттями та віруваннями людини, перетворившись з обрядів, якими вшановували богів чи людські звершення, на самостійну людську діяльність — розваги.

Рис. 130. Античний амфітеатр. III ст. до н. е. Херсонес

Театр — вид мистецтва, що відображає життя в сценічній дії, яку виконують актори перед глядачами. Театром часто називають установу, групу артистів, які дають сценічні вистави, і приміщення, будинок, у якому вони відбуваються.

До речі, сучасний театр теж починався із сільських святкувань. Родом він з античної Греції. Тут традиційно вшановували бога рослинності, родючості, вологи, покровителя виноградарства та виноробства Діоніса. Під час свята виголошували похвали цьому богові — дифірамби та співали пісні-діалоги, зміст яких можна було передати сценічною дією. З часом для Діонісій почали писати п’єси — трагедії й комедії, а для виконання вистави придумали спеціальну будівлю — амфітеатр (рис. 130).

3. Гра та праця. У дорослих часу на розваги небагато. Натомість діти сьогодні більшість свого дозвілля проводять, граючись. І не тільки тому, що вони фізично слабші від дорослих та менш витривалі. Не лише через те, що батьки люблять своїх дітей та дбають про них.

Ігри потрібні, щоб дитина краще розвинулася фізично, виробила розумові навички та зміцніла психічно. Цьому сприяють футбол, баскетбол, волейбол, хокей, теніс, різні бойові мистецтва та інші види спортивних ігор. Сьогодні такі ігри — це частина виробництва (індустрії) розваг. У спорті є професійні гравці, для яких гра — це робота, а не розвага. Вони працюють для глядачів-вболівальників, які отримують задоволення, спостерігаючи за грою. А організовують кожне таке дійство люди, для яких спорт — це бізнес — надання послуг з метою прибутку.

Інша велика група ігор — це навчальні (дидактичні) ігри. Дівчатка, наприклад, готуються до ролі матері, бавлячись ляльками. А хлопці вчаться захищати Вітчизну, граючи у війну.

Праця — цілеспрямована діяльність людини для збереження, видозміни і пристосування довкілля до своїх потреб, виробництво матеріальних і духовних цінностей, будь-яких товарів чи послуг.

Розвага — те, що розвеселяє, забавляє людину, піднімає їй настрій.

Низка навчальних ігор спеціально придумані дорослими. До них належить розв’язування кросвордів та шарад, стратегії, змагання знавців (олімпіади, диспути, турніри), мистецькі конкурси та виставки, дитячий театр. Дуже популярні сьогодні навчальні ігри онлайн, завдяки яким можна опановувати різні галузі знань: кулінарію, музику, медицину, природознавство, математику і, звичайно ж, історію.

До речі, окремі мистецькі та інтелектуальні ігри теж стали сьогодні частиною індустрії розваг. Серед найпопулярніших в Україні — Євробачення, шоу «Голос країни», «Х-фактор», брейн-ринг «Що, де, коли?» та інші.

Навчальні ігри у школі використовуються, щоб полегшити учням процес навчання. А навчання — це усе ж праця, а не розвага. Навчаючись, людина цілеспрямовано набуває потрібних їй знань та умінь, виробляє корисні для себе ставлення: до себе, до людей та до довкілля. Добре вчитися нелегко. Але й у минулому діти багато працювали. Ще в XIX ст. дитяча праця на фабриках і навіть у шахтах була звичайним явищем в усій Європі. Починаючи з 8-10-річного віку, діти виконували на підприємствах посильні для них роботи. Працюючи нарівні з дорослими, вони отримували в декілька разів меншу платню. їм забороняли, перебуваючи на робочому місці, дивитися у вікно та чимось гратися. За порушення встановлених правил роботи дітей штрафували, сварили та били.

Працювали на промислових підприємствах діти робітників, а також сироти. Дещо краще жилося учням ремісників і дітям селян. Але й вони були змушені працювати, не покладаючи рук, і часто були биті своїми вчителями і батьками. Шмагали дітей не тільки вдома і на роботі, а й у школі: за неправильну відповідь, невиконання домашнього завдання, недисциплінованість. Заборонили фізичні покарання дитини лише в середині XX ст. Спочатку заборона стосувалася тільки вчителів, з порівняно недавнього часу — і батьків. Наприклад, у Швеції закон про повну заборону фізичного насильства над дитиною парламент схвалив у 1979 році, а в Німеччині — тільки у 2000 р.

В Україні домашнє насильство чоловіка над жінкою, батьків над дітьми так само карається законом. Залучати дітей у віці до 15 років до виконання господарських робіт у нас теж заборонено, навіть за платню. Працювати на нешкідливих для здоров’я роботах можна з п’ятнадцятирічного віку. Робочий день неповнолітнього має тривати не більше ніж 6 годин з оплатою, що відповідає відповідній платні дорослого.

Міжнародне законодавство теж захищає права дітей. Найважливішим документом міжнародного права в цій ділянці є Декларація прав дитини, ухвалена 1959 р. Організацією Об’єднаних Націй (ООН). А дев’ять років перед тим було запроваджене одне з найстаріших міжнародних свят — Міжнародний день захисту дітей. В Україні та інших країнах світу його відзначають щороку 1 червня. День захисту дітей служить додатковим нагадуванням про дотримання прав дитини на життя, свободу думки і релігії, на захист від фізичного та психологічного насильства, на освіту, відпочинок та дозвілля.

4. Чим дитячі ігри відрізняються від забав дорослих? На відміну від дорослих, діти граються, використовуючи іграшки. Ми звикли до того, що іграшка — спеціальний предмет, виготовлений для гри: лялька, солдатик, кубики, іграшкова зброя тощо. Але гратися можна будь-якими предметами. Достатньо, наприклад, узяти мітлу чи сісти на килим і уявити собі, що вони можуть літати, або одягнути на голову кепку задом наперед, повіривши, що таким способом стаєш невидимим. Можливо, саме так, з дитячих фантазій прийшли у наші казки чарівні предмети.

Рис. 131. Тваринки. IV тис. до н. е. Тальянки

Рис. 132. Давньогрецька лялька

А як виглядають дитячі іграшки? Ляльки — це моделі (спрощені зображення менших розмірів) людей, найчастіше, дітей, з якими дитина товаришує або за якими доглядає. Роль ляльки виконують також іграшкові звірі. Сучасні ляльки виготовляють з тканини й пластмаси. Натомість колись використовувалися усі доступні природні матеріали: тканина, дерево, камінь, кістка, солома, віск, глина тощо. Маленькі глиняні тваринки, які можна трактувати як іграшки (рис. 131), археологи знайшли в поселеннях трипільської культури (бл. 30 ст. до н. е.).

Зазвичай ляльками граються дівчатка, імітуючи поведінку матерів та старших сестер. Найдавнішу ляльку на території України знайшли під час розкопок античної Ольвії. Це невелика скульптурка (6,3 см) з сіро-жовтої глини. Руки й ноги цієї ляльки прикріплені до тулуба таким чином, що можуть рухатися (рис. 132). У Греції (коли діти, особливо дівчатка, досягали повноліття) було прийнято приносити іграшки дитинства в жертву богам.

Хлопці воліють іграшки, за допомогою яких можна змоделювати (спрощено відтворити) ситуації, у яких головними дійовими особами є чоловіки. Улюбленими іграшками багатьох поколінь хлопчиків були іграшкова зброя, солдатики, коники, возики, пізніше машинки, кубики, з яких можна звести різноманітні будівлі. У Звенигороді (Львівська обл.) археологам пощастило знайти дерев’яну іграшкову шаблю з XII ст.

Усі давні іграшки були саморобними. Часто їх виготовляли самі діти. Натомість сьогодні виробництвом іграшок займаються спеціалізовані фірми. Вибір іграшок доволі широкий: від моделей героїв мультфільмів та фільмів для дітей до придуманих дорослими наборів деталей та інструментів — конструкторів і комп’ютерних ігор.

Запитання на застосування умінь і знань

1. Яких змін упродовж історії зазнали: а) ігри б) іграшки?

2. Чи справді дозвілля для людини не менш корисне, ніж праця?

3. Чи можна стверджувати, що гра — це спосіб набуття досвіду, не менш цінний ніж праця і навчання?

4. Яка користь ігор та іграшок для дитини?

Поради:

Щоб підготувати розгорнуту відповідь на кожне із запитань, скористайся додатковими інформаційними ресурсами та власним досвідом. Обговори ці запитання з рідними та однокласниками.

Найдопитливішим

Шахи

Рис. 133. Гра в шахи (старовинна індійська картина)

Грою для розумних завжди вважали шахи. У шахи грають двоє. Дошка складається з 64 клітин — білих і чорних. Поле розміщується так, щоб кутове поле праворуч кожного гравця було білим. На старті гравці мають по 8 фігур і по 8 пішаків. Гра — попередниця шахів — з’явилася в Індії на початку нашої ери і називалася «чатуранга». Головна відмінність від сучасних шахів полягала в тому, що рух фігур визначався вкиданням грального кубика. Наприкінці V ст. в Азії на зміну азартній «чатуранзі» прийшов «шатранж» — гра, що вимагала розмірковувань і послідовних дій. Розвинули і вдосконалили цю гру араби. У XIII ст. «шатранж» з’явився в Іспанії, а через 100 років — в Англії, Німеччині та Франції. Перший міжнародний чемпіонат з шахів проходив у 1851 р. в Лондоні (Велика Британія). Популярність шахів сьогодні пов’язана з тим, що вони поєднують елементи мистецтва, науки і спорту.

Не мусиш, але спробуй

Якими своїми характеристиками шахи нагадують науку, якими — мистецтво, а якими — спорт?

Якщо хочеш перевірити себе

Завдання:

1. Назви відомі Тобі зміни, яких упродовж історії зазнало господарство України.

2. Перелічи зміни, які відбулися у сфері української освіти й науки за час їх існування.

3. Розкрий хоча б окремі причини зростання тривалості життя українців упродовж останніх століть. Наведи докази на користь свого судження.

4. Спробуй передбачити, які види робіт, професії можуть з’явитися через кілька десятиліть, століття. Поясни підстави своєї гіпотези.

Розвага для сумлінних

Загадки, прислів’я, приказки

1. Придумай загадки про здоров’я, навчання та його результати, працю та дозвілля.

2. Відшукай по одному-два прислів’я про здоров’я, працю, освіту, відпочинок або гру. Поясни, чим вони Тебе зацікавили.

Товариські змагання

1. Гра «Що коли відбулося».

Завдання. Упродовж 2 хв написати хронологію подій (дати), що відбулися на теренах України у Середньовіччі / у Новий час.

Інструкція. Записані події треба назвати, а помилково вписані дати вилучити. Переможцем буде той, у кого хронологічний ланцюжок виявиться довшим.

2. Гра «Чи знаєш Ти історичну термінологію».

Завдання. Упродовж 3 хв записати терміни, які можна використати, розповідаючи про господарство / відносини між суспільними (соціальними) групами / державне будівництво / захист Батьківщини / освіту і науку / мистецтво княжої / козацької доби, доби визвольних змагань українців за власну державність / доби незалежності України.

Інструкція. Кожний з гравців може попросити інших пояснити, у зв’язку з якими подіями або особами будуть вживатися названі терміни. Терміни, використання яких гравці не зможуть пояснити, треба з переліку викреслити. Переможцем стане той/та, хто на завершення гри матиме довший перелік записаних термінів.

3. Гра «Хто ким був».

Завдання. У межах 2 хв назвати імена, прізвища історичних осіб, які були князями Русі-України / гетьманами України / українськими педагогами та вченими / українськими письменниками та митцями.

Інструкція. Кожний гравець мусить вказати іншим учасникам змагання підстави, на яких він включив до переліку персонали, участь яких в управлінні, поширенні освіти, творенні літератури або інших мистецтв викликала сумнів. Переможцем буде той, у кого список історичних діячів після перевірки залишиться найдовшим.

4. Гра «Що з ким трапилось на цій території».

Завдання. Назвати обраний навмання регіон України. У межах 2 хв перелічити історичні події і персонали, з якими він пов'язаний.

Інструкція. Нанести на контурну карту умовні межі історичних земель України. Писати на карті назви цих земель непотрібно. Розрізати цю карту на частинки так, щоб на кожній був хоча б один повністю позначений історичний регіон. Частини карти, контурами історичних земель до долівки, змішати. Кожний учасник/учасниця гри має навмання обрати одну частинку карти. Розповідати про свій регіон треба по черзі. У випадку, коли хтось з учасників просить обґрунтувати зв'язок названої події, особи з регіоном, такий зв'язок треба підтвердити фактами. Події та особи, зв'язок яких з теренами історичної землі не підтверджені, з переліку вилучаються. Переможцем буде той/та, в кого перелік подій та імен — найбільший.

Шифрограми

1. Знайди два важливі для Тебе вислови про історію та зашифруй їх, помінявши букви у словах місцями. При цьому перша і остання букви в кожному слові мають залишатися на своїх місцях. Попроси когось із однокласників прочитати Твій запис.

2. Назви зображені на рисунку олімпійські види спорту.

Головоломка

Незавершені вислови

2.1. Всі ми родом з ... . (А. де Сент-Екзюпері)

2.2. Найкращий спосіб зробити дітей хорошими - це зробити їх ... . (О. Уальд)

2.3. У дітей немає ні минулого, ні майбутнього, зате, на відміну від нас, дорослих, вони вміють користуватися... . (Ж. де Лабрюйєр)

Обдумай спільно з рідними

Переглянь перелік рекомендованої для читання художньої літератури (с. 271). Обери, порадившись з ріднею, твори, які Ти прочитаєш улітку.

Відгадки та розшифровки

Вступ

Ребуси:

дослідження; майбутнє; досвід; минуле; історія.

Кросворд:

1) інформація; 2) дослідник; 3) таємниці; 4) помилок; 5) процес; 6) вчені; 7) явище.

Ключове слово: історія.

Тема 1.

Загадки:

1) час; 2) час; 3) час; 4) рік; 5) дні тижня; 6) календар.

Ребуси:

ера; період; календар; час; хронологія.

Кросворд:

1) Геракл; 2) Прометей; 3) Космос; 4) Хаос; 5) Океан. Ключове слово: епоха.

Тема 2.

Загадки:

1) земля; 2) Батьківщина.

Добір рим:

1) Україна; 2) держава.

Ребуси:

простір; мапа; народ; держава; регіон.

Шифрограми:

Природні умови суттєво впливають на життя людей, а діяння людини — на природу.

Перша держава українців — Русь.

Україна — єдина, цілісна держава.

Історичні регіони не мають чітких меж.

Тема 3.

Загадки:

1) історичне джерело; 2) ієрогліфи; 3) бібліотека.

Шифрограми:

Обставини життя, погляди і бажання людей впливають на зміст історичних джерел

Речі та будівлі - важливе джерело інформації

Варто збирати і зберігати джерела до історії своєї родини — родинний архів.

Ребуси:

архів; музей; археологія; експонати; легенда

Тема 4.

Загадки:

1) життя; 2) правда; 3) кінна статуя; 4) куля. 6а) Хмельницький; 6б) Крути.

Шифрограма:

Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього (М. Рильський).

Тема 5.

Загадки:

1) думка; 2) розум; 3) знання.

Пропуски в реченнях:

1) минуле; 2) правди.

Тема 6.

Незавершені вислови:

1) дитинства; 2) щасливими; 3) сьогоденням.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст