Підручник з Зарубіжної літератури (рівень стандарту). 11 клас. Паращич - Нова програма

Милорад Павич — перший письменник третього тисячоліття

Світова літературна критика іменує Милорада Павича письменником абсолютної літератури, а його твори — справжнім поетичним і фантасмагоричним дивом. Французькі й іспанські критики пишуть, що Павич — автор першої книги ХХІ століття, натомість в Австрії його вважають ватажком європейського постмодернізму.

Милорад Павич — відомий сербський письменник, літературознавець, перекладач (перекладав сербською мовою поезії О. С. Пушкіна та Дж. Ґ. Н. Байрона), професор, член Сербської академії наук і мистецтв, автор численних збірок поезій та малої прози, романів, літературознавчих праць і праць з історії сербської літератури XVII—XVIII століть та з поезії символізму, упорядник і редактор значної кількості видань творів сербських письменників.

Інтерактивна вправа

• За матеріалами інфографіки зі с. 152, онлайн-додатка й сучасними енциклопедіями схарактеризуйте особливості творчості Милорада Павича. Створіть презентацію за цією темою (робота в групах).

Він — видатний літературний експериментатор. Першим дивом став його «Хозарський словник» (чоловіча й жіноча версії, що насправді відрізняються одним-єдиним словом). Потім були роман-клепсидра «Внутрішній бік вітру (Роман про Геро і Леандре)», роман-кросворд «Пейзаж, намальований чаєм», роман — ворожіння на картах Таро «Остання любов у Царгороді», детектив із сотнею кінцівок, що пропонує читачеві максимальну участь у вигляді порожніх сторінок, на яких кожен може дописати власний фінал («Унікальний роман»), та багато іншого.

Гра як основа художньої реальності у творах М. Павича: орієнтири для читача

М. Павич так пояснював нове розуміння сенсу письменницького ремесла: «Я все життя вивчав класичну літературу й дуже люблю її. Але, уважаю, класичний спосіб прочитання книг уже вичерпав себе, настав час змінити його — насамперед, коли йдеться про художню прозу. Я намагаюся дати читачеві велику свободу; він разом зі мною несе відповідальність за розвиток сюжету. Я надаю читачеві змогу самому вирішувати, де починається і де завершується роман, якими є зав'язка і розв'язка, якими — долі головних героїв. Це можна назвати інтерактивною літературою — літературою, яка зрівнює читача з письменником. Версія “Хозарського словника” на компактному диску пропонує користувачеві два з половиною мільйони способів читання роману. Кожна людина може обрати свою фазу читання, створити власну мапу книги».

Милорад Павич

Сербський поет, прозаїк, літературознавець, перекладач; фахівець з історії сербської літератури XVII—XVIII ст., сербського бароко та поезії символізму; найпопулярніший письменник колишньої Югославії, твори якого перекладено 30 мовами світу.

Основні твори

Павич — один із найяскравіших представників постмодернізму й магічного реалізму XX ст. Його найвідоміший роман — «Хозарський словник» — вийшов друком 1984 р. Решта творів митця — «Пейзаж, намальований чаєм», «Шухляда для письмового приладдя», «Зоряна мантія» та ін. Останню книгу, «Мушка», письменник опублікував 2009 р. М. Павич викладав у багатьох європейських університетах (у Парижі, Відні, Фрайбурзі, Реґензбурзі, Белграді), перекладав сербською Байрона та Пушкіна, був номінований на Нобелівську премію в галузі літератури (2004), першим очолив Товариство сербсько-української дружби.

Насичена поетичними метафоричними образами й загадками, новела «Дамаскин», що є складовою збірки оповідань 1998 р., посідає важливе місце у творчому доробку митця. Цей невеликий за обсягом твір порушує складні філософські проблеми, змальовує процес внутрішньої зміни героїв та запрошує читача до співучасті у творчому процесі.

Остання книга письменника

Ілюстрація зі збірки М. Павича «Скляний равлик»

Пам'ятник Милорадові Павичу у Белграді (Сербія)

За власним визнанням, сербський класик боявся набриднути читачам, тому підкорив їх, зробивши співавторами своїх творів. Експерименти з інтерактивністю (персонажі та місця, що час від часу змінюють агрегатний стан; сюжетні лінії, що розходяться), подібність сна дійсності та навпаки — у цьому передусім полягає неперевершеність творчого стилю М. Павича.

Милорад Павич створив власний світ — поетичний, фантастичний, духовний і реальний водночас.

Перехресне прочитання оповідання «Скляний равлик»

Перше перехрестя

1. Панна Хатчепсут

2. Пан Давид Сенмут, архітектор

1. Пан Давид Сенмут, архітектор

2. Панна Хатчепсут

Центральна клавіша

3. Дочка, яка могла зватися Ніферуре

Друге перехрестя

4. Декоративна свічка

5. Запальничка

4. Запальничка

5. Декоративна свічка

Перехрестя в оповіданні М. Павича «Скляний равлик» (як, до речі, і в решті його творів) постає не лише у прямому значенні: це також своєрідний символ перетину історичних подій та життєвих шляхів.

Назва твору також глибоко символічна: равлик у єгиптян символізує вічність. Завиток мушлі равлика — символ спіралі, лабіринту, складності, загадки, пошуку виходу із заплутаної ситуації.

Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича

В оповіданні М. Павича можливі два фінали: чудодійна запальничка в одному з варіантів оповіді виконує заповітне бажання, в іншому — ні. Якщо віддати перевагу фіналу-трагедії, то, щойно герой висіче вогонь тричі поспіль, як пропонує напис на футлярі, запальничка вибухне й забере життя тих, хто занадто вже наполегливо домагався виконання своїх бажань. В іншому випадку поєднаються дві самотності, які напевне знайдуть своє кохання.

Автор надає читачеві обрати завершення твору, апелюючи до чоловічого й до жіночого начала в людині, адже «в оповіданнях можуть існувати різні кінцівки — не так, як у житті».

  • 1. Назвіть шляхи й джерела становлення М. Павича як письменника.
  • 2. Дайте визначення поняття нелінійна література.
  • 3. Назвіть основні характеристики гіпертексту.
  • 4. У чому полягають особливості читання оповідання «Скляний равлик»?
  • 5. Що означає сон продавчині про два келихи?
  • 6. Навіщо герої крадуть речі? Наскільки для них важливо, що саме вони поцуплять у інших?
  • 7. Розкрийте символічний зміст художньої деталі про дзеркальце героїні та її бажання залишити в ньому слід.
  • 8. У якому стилі подано портрет молодого архітектора? Підтвердьте свої міркування рядками з тексту.
  • 9. Які ознаки постмодернізму ви помітили в оповіданні «Скляний равлик»?

Проаналізуйте!

  • 1. Стиль постмодернізму в оповіданні М. Павича «Скляний равлик» і його вплив на сприйняття тексту читачами.
  • 2. Сенс гри М. Павича з читачем у творі.
  • 3. Доведіть, що твір М. Павича є гіпертекстом.

Створіть!

• Міні-оповідання про історію шлюбу Сенмута, їхні з дружиною взаємини, мотивацію жахливого вчинку жінки. Поясніть, чому вона не довіряла мові: «Як і всі мапи, міркувала вона, мова є в сотні тисяч разів зменшеною картиною того, що намагається зобразити. У сотні тисяч разів звуженою картиною людських почуттів, думок та спогадів. На цій мапі моря не солоні, річки не течуть, гори рівні, а сніг на них не холодний. Замість ураганів та бур намальовано там лише малесеньку троянду вітрів...».