Підручник з Зарубіжної літератури (рівень стандарту). 11 клас. Паращич - Нова програма

ПОДОРОЖ П'ЯТА. НОВІ ЯВИЩА Й ТЕНДЕНЦІЇ В ЗАРУБІЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ

Після завершення Другої світової війни у світі докорінно змінилися економіка, політика, соціальні відносини, що позначилося на життєвому ладі та пріоритетах багатьох людей. Трагічний досвід попередніх десятиліть певною мірою скоригував звичні поняття, відповідні зрушення відбулися також у художній літературі. У прозі другої половини ХХ століття особливо загострилося питання про пошуки людиною сенсу свого існування. Кривава війна забрала й покалічила мільйони життів. Водночас ті, хто пережив це жахіття, дошукувалися відповідей на запитання: «У чому сила людини та її слабкість? Як відродити джерела духовності? Що справді цінне, основне в нашому житті, а що — вторинне?».

Про основні тенденції розвитку повоєнної літератури у світі, її тематичне та жанрове розмаїття — наша наступна літературна подорож.

Усі хороші книги схожі в одному: коли ви дочитаєте до кінця, вам здається, що все це трапилося з вами, і так воно назавжди при вас і залишиться.

Ернест Міллер Гемінґвей

Інтерактивна вправа

• Розгляньте інфографіку на с. 126-127. За матеріалами підручника й онлайн-додатка створіть міні-проект за темою «Новітні явища та тенденції зарубіжної літератури другої половини ХХ століття» (робота в групах).

Інтелектуальна розминка

  • 1. Які події, відомі вам зі шкільного курсу всесвітньої історії, найбільше вплинули на розвиток світу середини — другої половини ХХ століття?
  • 2. Які зміни відбулися у світі після Другої світової війни? Як саме вплинули ключові історичні події ХХ століття на світогляд людей?
  • 3. Що вам відомо про японську культуру минулого та сьогодення?
  • 4. Які суто японські традиції стали надбанням багатьох народів світу?

Провідні тенденції в розвитку літератури другої половини ХХ століття

Центральним явищем літературного процесу другої половини XX століття став перехід від модернізму до постмодернізму, який філософ А.-М. Фуко назвав «хворобливим дитям літератури кінця століття, сповненим лихих передчуттів, катастрофічності, страху перед дійсністю».

Посилилася загальна відчуженість, дійсність перетворилася «на механічний театр маріонеток, де режисером була пані Машина» (А. Камю). Урбанізація спричинила знеосіблення людини, яка почувалася «дуже незатишно у холодному всесвіті» (У. Еко).

Загальна характеристика провідних тенденцій прози другої половини ХХ століття

Багато європейських митців післявоєнної доби поділяли принципи популярної тоді філософії екзистенціалізму.