Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Ніколенко

Арт-сторінка. Постмодернізм: мистецтво, яке вийшло на вулиці

Усе, що створено в мистецтві після (тобто пост) модернізму, називають культурним розчаруванням у пошуках сенсу буття окремою людиною та людством загалом. Модерністи шукали нові форми естетичного вираження - від геометричних фігур до сновидінь. Митці-постмодерністи працюють з образами, сюжетами й мотивами минулих епох, дещо іронізуючи над усім, що було створено до них.

Наприкінці 1940-х — на початку 1950-х років Джексон Поллок (1912-1956) започаткував «мистецтво без меж», відмовившись від рам, пензлів, мольбертів і палітр. Художник розбризкував фарбу прямо на полотно, створюючи примхливі лабіринти ліній та плям. Ця техніка отримала назву дріппінг (від англ. drip — капати, розтікатися). Довгі, подібні до ниток, смуги різних кольорів символізували хаос і катастрофи суспільного життя, протест проти всього усталеного й систематизованого в мистецтві. Фарби на картині неначе живуть власним життям, вони перехрещуються, витягуються, обриваються, переходять в інший кольоровий згусток.

Дж. Поллок. № 5. 1948 р.

Своїм картинам Дж. Поллок давав не назви, а номери, іронізуючи над прагненням «оцифрувати» будь-яку творчість, змусити митців пристосуватися до певної ідеології й масової культури. Нескінченні зигзаги Дж. Поллока свідчать про те, що життя складне й заплутане, у ньому більше запитань, аніж відповідей. Кожна людина повинна розв'язувати їх самостійно, не шукаючи підказки навіть у творах мистецтва в назві, сюжеті чи коментарях. Течія, відкрита Дж. Поллаком, отримала назву абстрактний експресіонізм. У його руслі творили художники Марк Ротко, Агнес Мартін та ін.

Інший різновид постімпресіонізму — монохромний (одноколірний) живопис, який набув найвищого розвитку у творчості французького художника Іва Кляйна (1928-1962). Митець експериментував із різними кольорами, але зупинився на яскравому синьому, який назвав міжнародним синім Кляйна (International Klein Blue) і запатентував комбінацію фарб, що дає саме такий відтінок. Монохроміями художник протестує проти конфліктних ситуацій у світі. Навіть два кольори, уважав І. Кляйн, вступають на картині в суперечку і намагаються домінувати один над іншим. Одноколірне полотно — це символ гармонії та спокою, особливо синій колір, який асоціюється в глядача з небесним простором, водною поверхнею та піднесеною мрією.

І. Кляйн. Синя монохромія. 1957 р.

І. Кляйн додав ще одну тенденцію в сучасне мистецтво — художній перфоманс, тобто включення у творчий простір картини дій автора, за якими спостерігають глядачі в режимі реального часу. Перфоманс захопив не тільки живопис, а й візуальну та музичну сфери. Звернення за допомогою перфомансів до гострих соціальних і психологічних тем сучасного світу (боротьба за незалежність, страх самотності, відчуження, стосунки чоловіка і жінки та ін.) привертають увагу до важливих подій, змушують людей пригадати трагічні сторінки минулого, закликають до активних дій.

Київська художниця Ані Зур 22 лютого 2015 р. спускається вул. Інститутською, замотана у 200-метрове червоне полотно. Перфоманс присвятила річниці розстрілів прихильників Євромайдану

Д. Гокні за роботою. 2012 р.

До мистецтва постмодернізму належить поп-арт, який запозичує образи з предметів і процесу масового виробництва. Американський художник Енді Ворхол у 1962 р. створив серію картин із зображеннями консервних банок і пляшок кока-коли, які стали символом безликості й бездуховності суспільства споживачів. Використовуючи техніку повторення одного й того самого зображення, Е. Ворхол створив серії портретів Елвіса Преслі, Ліз Тейлор, Мерлін Монро та ін.

Сучасний різновид поп-арту демонструє англійський художник Девід Гокні, який малює картини на iPhone та iPad, а потім роздруковує зображення у великих розмірах і складає з них гігантські живописні панно.

Жан-Мішель Баскіа відомий тим, що створював картини-колажі та картини-графіті, поєднав вуличні захоплення молоді репом і графіті з мистецтвом. На картині «Король зулусів» Ж.-М. Баскіа ввів до полотна літери, слова, фрагменти газетного листа, силуети будинків і вулиць, великі й малі зображення африканської маски. Блискучі та густі кольори картини якнайкраще характеризують сучасне місто — багато вулиць, автомобілів, афіш, реклам.

Австралійський художник Гвідо ван Хелтен присвятив свій малюнок всім жінок України (Київ, бульвар Лесі Українки, 36 А, 2015 р.)

Мистецтво постмодернізму має різноманітні втілення, де переплітаються зображення приземленості людського існування з пошуками виходу зі світу масової продукції й такої ж масової свідомості. Художники-постмодерністи, протестуючи проти класичних форм, створили нові відкриття в галузі композиції, виборі кольорової гами, техніки виконання. Мурали (від англ. mural — зображення на стіні), що прикрашають будинки Києва й інших міст України, теж є втіленням поп-арту, постмодерного мистецтва.

  • 1. Знайдіть власний приклад мистецтва постмодернізму. Підготуйте його презентацію. Прокоментуйте.
  • 2. Науковці кажуть, що нині з'являються такі сучасні тенденції, які свідчать про подолання постмодернізму. У новітніх творах дедалі більше звучать теми порятунку культури, мови та відновлення втраченої гармонії. Чи трапляються вам такі твори? Розкажіть про них.