Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Ніколенко

Арт-сторінка. Пошуки та експерименти в живописі

У мистецтві ХХ ст. модернізм та авангардизм втілені в різноманітних формах, кожна з яких дивувала новаціями й оригінальністю.

Відомого художника Пабла Пікассо вважають засновником кубізму. Його картина «Авіньйонські дівчата» (1907) створена в цьому стилі. У ній постаті героїнь ніби «розкладені» на геометричні фігури. Ґійом Аполлінер був палким прихильником цього нового літературного угруповання. У книжці «Художники-кубісти: міркування про мистецтво» він виклав принципи кубізму й намагався їх утілити у власній поетичній творчості. Автор радив художникам експериментувати не тільки з об'єктами зображення, а й з технікою: «Малюйте, — писав поет, — чим забажаєте: люльками, поштовими марками, листівками, канделябрами, шматками клейонки, газетами. Ми проти будь-яких обмежень!»

П. Пікассо. Портрет Ґійома Аполлінера. 1913 р.

Художники-кубісти (П. Пікассо, Ж. Брак, П. Сезанн) мало використовували гру кольорів, надаючи перевагу геометричним формам для відображення власного сприйняття світу. На їхніх полотнах бачимо зсув площин і вимірів, образи зображені окремими частинами, що взаємодіють, перетинаються, відштовхуються... І тільки уява глядача здатна поєднати їх в єдине ціле. Кожен бачить їх по-своєму.

На «Портреті Ґійома Аполлінера» (1913) П. Пікассо важко впізнати поета-лірика серед квадратів, півкіл і кутів. Художник і не ставив собі такого завдання, бо його цікавила не зовнішність, а внутрішня сутність митця. У поєднанні геометричних форм приховані глибина, складність і напруженість художнього мислення письменника. Тонкі лінії й сувора гама кольорів створюють «прозорий» портрет поета, даючи глядачам можливість бачити його буквально наскрізь.

П. Пікассо писав картини не тільки в стилі кубізму, але з середини 1910-х років він створював роботи й у стилі неокласицизму, а з початку 1920-х років став одним із лідерів сюрреалізму. Тому його спадщина не вміщується в межі якоїсь однієї течії, як і творчість багатьох інших митців початку XX ст. Вражаючи публіку численними художніми експериментами, П. Пікассо водночас виявляв великий інтерес і до класичної спадщини. Зокрема, він по-своєму проілюстрував книжку античного поета Овідія «Метаморфози» (1931), новелу «Кармен» П. Меріме (1948), а також створив малюнок до твору «Дон Кіхот» М. де Сервантеса Сааведра (1955) з нагоди 350-річчя безсмертного роману та ін.

Образ Ґійома Аполлінера втілений також на інших картинах, стиль яких був протилежністю кубізму. Наприклад, на картині Анрі Руссо зображені Ґійом Аполлінер і Марі Лорансен — кохана поета, якій присвячені ліричні вірші, зокрема «Міст Мірабо».

Для примітивізму характерні спрощені й пласкі форми, що нагадують дитячі малюнки. Ці зображення хочеться розглядати, вони здаються втіленням свіжого й чистого погляду на світ, щирої наївності та фольклорної барвистості, радості від почуття закоханості та творчості.

А. Руссо. Муза, що надихає поета. 1909 р.

М. Лорансен. Ґійом Аполлінер та його друзі. 1909 р.

Художниця Марі Лорансен теж створила портрет Ґійома Аполлінера. У манері того ж примітивізму вона зобразила себе біля поета, в оточенні муз і художників. Марі посадила поета в центрі артистичного зібрання, ніжно задекорувавши тканинами, фруктами, стилізованим пейзажем та обличчями тих людей, які творили історію світового мистецтва в Парижі на початку XX ст. — на Монмартрі.

С. Далі. Сталість пам'яті. 1931 р.

У Парижі тоді виникла ще одна течія живопису — сюрреалізм. Каталонець Сальвадор Далі став найвідомішим представником мистецтва, навіяного снами, мареннями, ілюзіями. У 1930-1931 рр. художник створив такі геніальні картини, як «Сталість пам'яті», «Час, що розплився», основними темами яких були руйнування, смерть і світ нездійснених бажань людини. На картинах сюрреалістів не потрібно шукати логічного пояснення ситуацій або доречність тієї чи іншої речі. Зв'язок між образами на картинах С. Далі навіть не асоціативний, бо асоціація використовує попередній емоційний досвід людини. Полотна С. Далі підказують нові несподівані й дивні асоціації, що поєднують різноманітні предмети. А ще художник виокремлює із загального ряду одну річ і спонукає подивитися на неї по-новому: це «півчашки» з антеною, або годинники, що розтікаються...

Усно опишіть одну з картин модернізму або авангардизму. Висловте враження від побаченого.