Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ніколенко

«Старий і море» у візіях мультиплікації та живопису

До читачів ХХІ ст. книжки приходять не лише в паперовому або електронному варіантах, а й як екранізації та картини. Щоправда, не кожний твір художньої літератури став мультфільмом, як повість Е. Хемінгуея «Старий і море».

Короткометражний анімаційний фільм за однойменною повістю зняв режисер О. Петров у 1999 р. У роботі над ним узяли участь представники з різних країн — Росії, Канади та Японії. Мультфільм отримав багато нагород, зокрема й одну з найпрестижніших — премію Американської кіноакадемії «Оскар». Ця робота тривала два з половиною роки, протягом яких О. Петров разом із сином Дмитром намалювали понад 29 000 кадрів. Технікою анімації фарбою на склі (маніпулювання на склі, як правило, олійними фарбами повільного висихання) у світі володіють лише декілька художників-мультиплікаторів. Малюючи картини, О. Петров використовував не лише різноманітні пензлі, а й кінчики пальців («живий живопис»). Художник фотографував кожен малюнок, нанесений на скляне полотно (їх називають «брезентами»), що в чотири рази перевищувало розміри аркуша А4. Так малюнок перетворювався на кадр. Далі О. Петров вносив у нього невеличкі зміни й фотографував наступний кадр. Для створення мультфільму також застосовували технологію комбінованої зйомки з багатократною експозицією. Це була чи не найточніша комп'ютерна система управління рухом камери IMAX, яку коли-небудь використовували для зйомок анімаційного фільму. Зауважимо, що фільми, зняті за технологією IMAX, демонструють на величезних форматах, які досягають висоти семиповерхового будинку.

Кадри з мультфільму «Старий і море» за однойменною повістю Е. Хемінгуея (реж. О. Петров, Росія, 1999 р.)

Мультфільм виконаний у характерному для О. Петрова стилі романтичного реалізму. Люди, тварини та пейзажі намальовані й анімовані в напрочуд живій манері. Водночас певні епізоди твору є спробами митця візуалізувати думки, спогади й сни героя. Наприклад, сцена, у якій моряк бачить уві сні себе та марліна як двох братів, які пливуть крізь простори моря й неба.

І технологія зйомки, і техніка виконання малюнків спонукають глядачів переосмислити погляд на повість Е. Хемінгуея. Притча про боротьбу людини із собою, старістю, сучасним світом і стихією в мультфільмі відступає на другий план. Перше, що бачить глядач у кадрі, — це природа, вона і є головним героєм для режисера. Недаремно всі обличчя людей у фільмі — розмиті. Вражаюча мультиплікаційна техніка занурює глядача в дивний стан чи то дитячої фантазії, чи снів наяву. Мультфільм нагадує картини художників-мариністів, які оживають перед очима. Повільно, упевнено, напрочуд видовищно на екрані постає світ старого Сантьяго та моря.

Інший погляд на історію Е. Хемінгуея представлений у картинах молодої харківської художниці С. Шульц. За часів незалежної України вона першою проілюструвала видання повісті «Старий і море», яка вийшла друком у 2017 р. «Це одне з найкрасивіших видань “Старого і моря”, які я коли-небудь бачив», — зазначив М. Катакіс, керівник Літературної фундації Е. Хемінгуея. На обкладинці зображений чоловік, який натрудженою рукою підпирає обличчя зі зморшками, його погляд сповнений утоми. Про що думає старий? Про свою рибину? Про юного Маноліна? Про життя, яке присвятив досягненню мети? У кожного читача будуть власні відповіді на ці запитання. А ви як думаєте?

Завдання

  • 1. Перегляньте мультфільм «Старий і море» (реж. О. Петров, Росія, 1999 р.). Поміркуйте, які образи та символи в повісті Е. Хемінгуея отримують нове звучання в техніці «живого живопису».
  • 2. Порівняйте портретну характеристику старого в повісті, мультфільмі й ілюстраціях С. Шульц.