Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ніколенко

«Колгосп тварин» Джорджа Орвелла в кінематографі

Фільмографія «Колгоспу тварин» (або «Скотоферми», або «Ферми тварин») обмежується лише двома стрічками, знятими в минулому столітті. Проте кожна з них свого часу спровокувала хвилю неоднозначних відгуків. Обидва фільми є адаптованими версіями до повісті Джорджа Орвелла, у яких оригінальний сюжет зазнає скорочень і навіть цензури — явища, з яким письменнику доводилося неодноразово боротися.

Кадри з мультфільму «Скотоферма» за мотивами повісті Джорджа Орвелла «Колгосп тварин» (реж. Дж. Халас і Дж. Батчелор, Велика Британія, 1954 р.)

Уперше до сюжету повісті Джорджа Орвелла звернулися творці анімаційного кіно. Мультфільм «Скотоферма» був знятий у Великій Британії 1954 р. (реж. Дж. Халас і Дж. Батчелор). Засоби анімації якнайкраще сприяли втіленню сатиричного змісту. Повстання тварин і розправа з людьми, збір урожаю та будівництво вітряка змальовані в яскравих деталях і викликають естетичне задоволення. Стилістика мультфільму є досить стриманою, будь-які паралелі з режимом Радянського Союзу не є акцентованими, проте глядачі, ознайомлені з текстом повісті, їх легко знаходять, сприймаючи мультфільм як сатиру на будь-яку диктатуру. Особливі симпатії глядачів викликають образи коня Боксера та його вірного помічника — віслюка Бенджаміна, який у фіналі мультфільму, на відміну від повісті, веде тварин на битву з режимом свиней.

Оповідь телефільму «Скотоферма» (реж. Дж. Стівенсон, США, 1999 р.) вибудовується ретроспективно з моменту, коли режим Наполеона завершив своє існування, а на ферму чекає нове майбутнє й нові хазяї. Стара вівчарка Джессі пригадує, як на власні очі бачила всі перипетії, пов'язані з поваленням людей та піднесенням свиней. Саме її точка зору є центральною в стрічці. Для створення спецефектів, зокрема говоріння, у зйомках «Скотоферми» були використані рухомі моделі чотирнадцяти тварин, а також задіяні справжні собаки. Джессі фігурує і як реальна тварина, і як модель. Режисер досить переконливо передає почуття Джессі — переживання через розлуку зі щенятами, співчуття Боксеру, а також розуміння невідворотного краху, який чекає на свиней.

Кадр з кінофільму «Скотоферма» за мотивами повісті Джорджа Орвелла «Колгосп тварин» (реж. Дж. Стівенсон, США, 1999 р.)

Кінофільм «Скотоферма» був знятий після того, як держава Радянський Союз зникла з політичної мапи світу. Можливо, саме це дало змогу сценаристам А. Джейнсу та М. Бурку посилити ефект гострої сатири на режим Сталіна. Проте ця кіноверсія не була позбавлена критики за досить вільну переробку антиутопії. У кінофільмі порушено проблеми, які існують навіть у ХХІ ст. Перегляньмо його разом!

Завдання

  • 1. Перегляньте одну із запропонованих версій «Скотоферми» і поясніть, які епізоди, персонажі чи сюжетні лінії повісті Джорджа Орвелла не відтворені режисерами, а які, навпаки, були привнесені в оригінальний сюжет. Поміркуйте, якими мотивами керувалися режисери.
  • 2. Уявіть, що оповідачем у кінострічці замість Джессі міг бути Боксер, Сніжок чи Вискун. Як би змінився сюжет кінофільму? Чи вплинуло б це на його жанрову природу?
  • 3. Якими спецефектами могли б скористатися сучасні режисери для досягнення ефекту достовірності під час зйомок «Скотоферми»?