Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ніколенко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

КОЛУМБІЯ

Ґабріель Ґарсіа Маркес

1927-2014

Життя — це не ті дні, що минули, а ті, що запам'яталися.

Ґ. Ґарсіа Маркес

Магічний реалізм, міф, міфологізм, фантастика, оповідання.

  • 1. Знайдіть відомості про життя та творчість Ґ. Ґарсіа Маркеса. Підготуйте кроссенс з використанням світлин, цитат та ілюстрацій.
  • 2. У яких творах, що ви читали, були введені фантастичні (міфологічні) істоти в реальний світ? Яку роль відіграє цей прийом?

Хосе Ґабріель Ґарсіа Маркес народився 6 березня 1927 р. в м. Аракатаці (Колумбія), неподалік від Карибського моря. Невдовзі після народження Ґабріеля його батьки переїхали до іншого міста, а хлопчика виховували бабуся й дідусь, які неперевершено володіли даром слова. Саме вони відкрили маленькому Ґабріелю таємничий світ магії та творчої уяви, де можливі будь-які дива, міф переплітається з реальністю, народні легенди оживають і набувають нових барв.

У 1947 р. Ґ. Ґарсіа Маркес вступив на юридичний факультет Колумбійського університету, потім розпочав адвокатську кар'єру, але невдовзі залишив її, щоб займатися журналістикою. Водночас він створює оповідання, повісті, романи й кіносценарії, мандрує Мексикою та Європою. Увагу читачів привернула його повість «Опале листя» (1955), згодом побачили світ і інші твори — «Полковникові ніхто не пише» (1961), «Лихі часи» (1962), «Осінь патріарха» (1975), «Кохання під час холери» (1985), «Генерал у своєму лабіринті» (1989) та ін. У 1972 р. творчість письменника була відзначена Нейштадтською літературною премією, а в 1982 р. король Швеції Карл-Густав вручив Ґ. Ґарсіа Маркесу Нобелівську премію «за романи й оповідання, у яких фантастика та реальність поєдналися в багатому світі уяви, що відтворює життя й суперечності латиноамериканського континенту».

«Натхнення приходить тільки під час роботи», — вважав Ґ. Ґарсіа Маркес, який завжди ставився до своєї творчої діяльності відповідально й прискіпливо. Рукопис твору «Полковникові ніхто не пише» він переробляв десятки разів, перш ніж його було видано. А коли письменник створював роман «Сто років самотності», він відмовився від будь-якої оплачуваної роботи, щоб цілком присвятити себе письменництву.

Ґ. Ґарсіа Маркес з дружиною Мерседес Барча та сином Гонсало

До речі, у 2006 р. мер містечка Аракатаки запропонував змінити назву поселення на Макондо — саме під такою назвою митець описав свою малу батьківщину в романі «Сто років самотності». Багато мешканців м. Аракатаки підтримали цю ідею, проте вона не була втілена в життя через недостатню кількість голосів.

«Нас оточують незвичайні, фантастичні речі, а письменники вперто розповідають про маловажливі щоденні події... Треба прислухатися до голосу дитини, якою ти був колись та яка ще існує десь усередині тебе. Якщо ми прислухаємося до дитини всередині нас, наші очі знову засяють. Якщо ми не втратимо зв'язок з цією дитиною, то не розірветься й наш зв'язок з життям» (Ґ. Ґарсіа Маркес).

Ґ. Ґарсіа Маркес помер 17 квітня 2014 р. в м. Мехіко (Мексика). Однак магія його слова продовжує жити й нині. Його твори пронизані надзвичайною любов'ю до світу та людей, любов'ю, що надихає на нові звершення, спонукає вірити в дива й наповнювати світ красою. І навіть тоді, коли життя здається абсурдним, письменник нагадує нам, що людина все ж таки має крила...

Оповідання «Стариган з крилами» (1968). «Дитячий» погляд на «доросле» життя. Ґ. Ґарсіа Маркес став відомим завдяки повісті «Полковникові ніхто не пише» (1961) і роману «Сто років самотності» (1967). Величезний успіх його роману став для митця не тільки джерелом радості, а й нових турбот. Він відчув потребу змінити свій стиль, манеру письма, звернутися до нових тем: «Я зрозумів, що мені треба стати іншим... Як же це зробити? Потрібно почати з нуля. Я буду писати дитячі оповідання».

Твір «Стариган з крилами» увійшов до збірки «Неймовірна та сумна історія про невинну Ерендіру та її бездушну бабуню» (1972). Незважаючи на те, що свої оповідання письменник називав «дитячими», у них порушено серйозні духовні проблеми, актуальні для всього людства. Використовуючи «дитячий», безпосередній погляд на події, Ґ. Ґарсіа Маркес показав неприродність і безглуздість «дорослого» життя.

Духовне випробування земного світу. Дія оповідання «Стариган з крилами» відбувається на березі моря. Після бурі рибалка Пелайо та його дружина Елісенда знайшли на піску старого брудного чоловіка, який був дуже стомленим і хворим від боротьби зі стихією. Він не міг навіть піднятися, оскільки йому заважали великі крила, що знаходилися за спиною, і люди зробили висновок, що це янгол. «Він був одягнений, як жебрак, череп його був лисий, як коліно, рот беззубий, як у старезного діда, великі пташині крила, обскубані й брудні, лежали в болоті...» (Переклад М. Жердинівської). Цей гротескний образ нагадував слабку й немічну потвору, а не істоту божественного походження, він говорив нікому не зрозумілою мовою й був зовсім не пристосований до життя на Землі, без можливості літати. Але все ж таки це янгол — стомлений, хворий, невпізнаний, але посланець Бога.

А. Сильверіні. Ілюстрація до оповідання Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган з крилами». 2008 р.

Фантастична ситуація появи янгола в селищі допомагає письменникові розкрити цілком реальний стан земного світу. Отже, фантастика — це своєрідний ключ і духовне випробування реальності.

Як же сприймають люди прихід янгола на Землю? Вони ставляться до старого то як до невідомої тварини, то як до ув'язненого, то як до диявола. Буденність оповіді підкреслює прагматизм мешканців селища. Елісенда та Пелайо швидко зрозуміли, що несподіванку можна перетворити на джерело збагачення, і незабаром вони почали брати гроші з людей, які хотіли на власні очі побачити неземного прибульця. Янгола годували залишками їжі, його весь час дзьобали кури, він очманів від свічок, що залишали паломники, а деякі мешканці навіть кидали в нього каміння. Однак янгол терпів усі знущання. Лише один раз він не витримав, коли йому припекли бік розжареним залізом, щоб поставити тавро. Декілька днів янгол не рухався, і люди вирішили перевірити, чи він не помер. Янгол стрепенувся, підхопився, щось говорячи не відомою нікому мовою, ударив крилами й підняв цілу пилову бурю, а його очі були сповнені сліз і невимовного болю.

Дж. К. Крістенсен. Ілюстрація до оповідання Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган з крилами». 2011 р.

Особливості стилю. У зображенні мешканців селища Ґ. Ґарсіа Маркес використав різноманітні засоби сатири. Від м'якого й доброзичливого гумору він поступово переходить до їдкої іронії, а потім до нищівного сарказму та гротеску. Селище — це своєрідна модель суспільства, яке втратило у своєму житті віру й милосердя. Навіть священик, який мав би сприяти взаєморозумінню між людьми та Божими посланцями, поводиться бундючно й зневажливо. Він украй обурений тим, що янгол «не розуміє Божої мови й не вміє шанувати Божих слуг», і починає писати листи до вищих церковних інстанцій, щоб з'ясувати: чи то насправді янгол, чи то диявольське створіння.

Прагнучи скористатися з несподіваної небесної милості, до янгола приходять хворі, які вимагають, щоб він їх вилікував. Але крилатий мандрівник не здатен вгадати й задовольнити людські потреби: «...як-от у випадку зі сліпим, до якого не повернувся зір, зате виросли три нових зуби, або у випадку з паралітиком, який так і не почав ходити, зате раптом виграв у лотерею велику суму грошей, чи з прокаженим, у якого на уражених хворобою місцях виросли соняшники» (Переклад М. Жердинівської). Цей епізод можна розглядати як жартівливе «попередження» людям, котрі часто просять Бога виконати їхні бажання, але в повсякденному житті забувають про духовність і мораль.

Та увага мешканців селища недовго була прикута до небесного посланця. Набагато більшу популярність мав мандрівний цирк, де показували нещасну дівчину, котра через непослух батькам перетворилася на павука. Цей жорсткий атракціон підкреслює духовну ницість суспільства: фантастичне й «повчальне» перетворення неслухняної доньки на павука теж використано з метою наживи. Засіб психологічного паралелізму (порівняння ставлення людей до жінки-павука та янгола) дає змогу письменникові перейти від зображення надзвичайного випадку до широких узагальнень. Є певна закономірність у тому, що люди не думають про страждання й жінки-павука, і янгола — для них це лише розвага або джерело прибутку.

Чи готове людство до дива? В оповіданні «Стариган з крилами» автор показує, що люди не готові до сприйняття високих божественних істин. До них завітав янгол, а вони прагнуть нажитися з цього та ще й затаврувати його. Прийом парадоксу, який використовує письменник, підкреслює абсурдність суспільства, де милосердя й співчуття стали рідкістю. Опинившись у цьому жорстокому світі, янгол не витримав і, урешті-решт, захворів, так що ніхто не знав, чи він видужає. Але природа допомогла крилатому мандрівникові: у нього почало рости «тверде та довге, як у старих птахів, пір'я», і незабаром, знову навчившись літати, він полетів до моря. Однак його поява так нічого й не навчила людей...

У творі поєднуються два плани: романтико-символічний та земний, повсякденний. Майстерність письменника полягає в тому, що він зображує надзвичайні явища та події як щось цілком реальне, приділяючи велику увагу деталям. Для нього немає протиставлення фантастики й буденності — це все частини єдиного світу, неймовірного та чарівного калейдоскопу життя.

Ґ. Ґарсіа Маркес вважав, що дивовижні речі оточують нас усюди, однак більшість людей не здатна оцінити їхню мудрість і красу. Але письменник вірив, що увагу людей можна привернути, якщо представити міф як органічну складову життя: «Якщо повідомити, що слони летять по небу, то люди вам точно не повірять. А ось якщо сказати, що летять 425 слонів, то вони напевно піднімуть голови».

КОМПЕТЕНТНОСТІ

КЛЮЧОВІ. Інформаційно-цифрова компетентність. 1. За допомогою Інтернету знайдіть інформацію про етимологію поняття «янгол», різновиди та призначення янголів у різних релігіях. Як ви думаєте, який саме янгол зображений в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса? Знайдіть репродукцію твору живопису, який відповідає вашим уявленням про янгола в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса (або намалюйте власного янгола). Соціальна та громадянська компетентності. 2. Як ви вважаєте, чому янгол прилетів саме до Пелайо й Елісенди? Як би ви вчинили на їхньому місці? Створіть (усно) фанфік. Екологічна грамотність і здорове життя. 3. Уявіть ситуацію, зображену Ґ. Ґарсіа Маркесом у нашому житті. Як би поводили себе наші сучасники? 4. З'ясуйте значення сучасного поняття «булінг». Порівняйте явище, описане Ґ. Ґарсіа Маркесом, з булінгом (кібербулінгом). Як допомогти людині, яка постраждала від булінгу?

ПРЕДМЕТНІ. Знання. 5. Визначте функції фантастичного приходу янгола на Землю в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган з крилами». 6. Що головне в оповіданні — зображення янгола чи мешканців селища? 7. Доведіть, що в оповіданні «Стариган з крилами» є ознаки магічного реалізму. Діяльність. 8. Як мешканці селища поставилися до янгола? Що вони хотіли від нього? Оцініть їхні вчинки. 9. Поясніть, чому янгол наспівував «пісні старих мандрівників». 10. Знайдіть у тексті елементи комічного та трагічного. Визначте їхнє призначення. Цінності. 11. Які цінності були втрачені в селищі, що зобразив митець?



Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.