Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ніколенко

НЕЗНАЙОМА (1905-1906)

Щовечора над ресторанами,

Де шал гарячий не приглух,

Правує окриками п'яними

Весни хмільний і тлінний дух.

Удалині, в нудоті вуличній,

Над заміським затишшям дач,

Ледь золотіє крендель в булочній

І ріже слух дитячий плач.

І кожний вечір, за шлагбаумами,

Заламуючи котелки,

Серед канав гуляють з дамами

На всякий дотеп мастаки.

Там кочети скриплять над озером,

І чується жіночий виск,

А в небі, все схопивши позирком,

Байдуже скривлюється диск.

І мій єдиний друг, наморений,

В моїм видніє келишку

І, тайним хмелем упокорений,

Як я, таїть журбу важку.

А там, біля сусідніх столиків,

Лакеї заспані стирчать,

І пияки з очима кроликів

«In vino veritas!» кричать.

І кожен вечір, в час умовлений

(Чи це не мариться мені?),

Дівочий стан, шовками зловлений,

Пливе в туманному вікні.

Вона повільно йде між п'яними,

І все зажурена, одна,

Духами дишачи й туманами,

Сідає мовчки край вікна.

І віють давніми й оздобними

Повір'ями тугі шовки,

І брилик з перами жалобними,

І персні гарної руки.

Чудною близькістю закований,

За темну я дивлюсь вуаль —

І бачу берег зачарований

І чарами пойняту даль.

Мені всі тайнощі довірено

З чиїмось сонцем заодно,

І душу всю мою незмірену

Терпке пронизує вино.

І, сколихнувшись, пера струсячі

У мозку тріпотять моїм.

І очі сині-сині, тужачи,

Цвітуть на березі смутнім.

В моїй душі є скарб, і вручено

Від нього ключ лише мені!

Потворо захміліла й змучена,

Це правда: істина — в вині!

(Переклад М. Литвинця)

І. Глазунов. У ресторані. 1979 р.

КОМПЕТЕНТНОСТІ

КЛЮЧОВІ. Спілкування державною мовою. 1. Розкрийте переносне значення слів скарб і ключ в останній строфі вірша. Компетентності в природничих науках і технологіях. 2. Про який «берег зачарований» мріє ліричний герой? Опишіть (усно або письмово) цей берег. Інформаційно-цифрова компетентність. 3. Знайдіть в Інтернеті текст оригіналу й інші переклади вірша «Незнайома». Порівняйте. Уміння навчатися. 4. Намалюйте образ Незнайомої. Доберіть цитати. Обізнаність і самовираження у сфері культури. 5. Доберіть до вірша «Незнайома» репродукції картин художників і музику. Прокоментуйте. Екологічна грамотність і здорове життя. 6. Що не влаштовувало ліричного героя в його середовищі? Знайдіть приклади сатири й іронії у вірші.

ПРЕДМЕТНІ. Знання. 7. Розкрийте зв'язок О. Блока із символізмом. 8. У чому полягає символічний смисл образу Прекрасної Дами в ліриці О. Блока? Діяльність. 9. Порівняйте образи Прекрасної Дами та Незнайомої. 10. Знайдіть художні засоби, які автор використовує у вірші «Незнайома» для характеристики міського світу. 11. Які живописні деталі створюють образ Незнайомої? Цінності. 12. Який новий світ відкрила ліричному героєві Незнайома? 13. Порівняйте образи Незнайомої та сучасної жінки. У чому полягає привабливість кожної з них?