Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ніколенко

ПРО ЦАРІВНУ МІСЯЦІВНУ (1928)

Прийшла в кузню Місяцівна

в серпанковім покривалі,

хлопчик дивиться на неї —

краса очі пориває.

Має білими руками,

аж малому серце в'яне,

вислоняє, грішна й чиста,

тугі перса олив'яні.

«Тікай, тікай, Місяцівно!

Бо як вернуться цигани,

накують із твого серця

намиста й перснів багато».

«Дай я, хлоню, потанцюю,

бо як вернуться чхавале,

ти з закритими очима

лежатимеш на ковадлі».

«Тікай, тікай, Місяцівно!

Чуєш, тупотять бахмати?»

«Ну-бо, хлоню, не топчися

по білі моїй крохмальній».

Битим шляхом скаче вершник,

мов у бубон в шлях бабаха,

а вже в кузні малий хлопчик

склепив віченьки, бідаха.

Гаєм їхали цигани,

мусянджовії примари.

Очі мружили набакир,

рівно голови тримали.

А в тім гаю пугач пуга,

пугач пуга тоскно й жаско...

пливе небом Місяцівна,

за руку держить хлоп'ятко.

В кузні туж, у кузні лемент,

плачуть, голосять цигани,

а царівну Місяцівну

повивають хмари, хмари.

(Переклад М. Лукаша)

У майстерні перекладача

Вірш називається «Romance de la luna, luna» (дослівно «Романс про місяць, місяць»). В іспанській мові слово luna (місяць) жіночого роду. Але оскільки у вірші йдеться про казкову красуню, перекладач М. Лукаш знайшов чудовий український відповідник — царівна Місяцівна.

Богиня нічного неба. Сучасний комп'ютерний арт

КОМПЕТЕНТНОСТІ

КЛЮЧОВІ. Спілкування державною мовою. 1. Випишіть з українських перекладів віршів Ф. Ґарсіа Лорки слова фольклорного походження. Поясніть їхнє значення. Компетентності в природничих науках і технологіях. 2. Робота в парах. Знайдіть інформацію про міфи різних народів, пов'язані з місяцем, та їхнє втілення в мистецтві. Як ви думаєте, сюжет вірша «Про царівну Місяцівну» є готовим міфом чи створеним авторською уявою? Поясніть.

ПРЕДМЕТНІ. Знання. 3. Які традиції Іспанії відображено у творчості Ф. Ґарсіа Лорки? 4. Які фольклорні жанри він розробляв? Діяльність. 5. Поясніть символічний зміст художнього образу гітари в однойменному вірші. 6. За допомогою яких художніх засобів у вірші «Гітара» утілено мотиви кохання, ніжності, смерті та трагедії? 7. Розкрийте символічне значення місячного світла у вірші «Про царівну Місяцівну». 8. Поясніть значення слів і словосполучень: хлоня, бахмати, бабаха, мусянджовії примари, набакир, пугач пуга, тоскно й жаско, лемент. Доберіть синоніми й антоніми. Цінності. 9. Якими постають Іспанія та її народ у поезії митця? 10. Які національні образи відображено у творчості митця?