Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ніколенко

ҐІЙОМ АПОЛЛІНЕР І ПАБЛО ПІКАССО

Друзі-бунтівники

Вони познайомилися на початку 1900-х років і з того часу йшли поряд у своїх пошуках. Пабло Пікассо із задоволенням ілюстрував збірки Ґійома Аполлінера, а також декілька разів малював письменника, утілюючи свої враження про нього в незвичайних формах кубізму. Обидва митці бунтували проти тодішніх традицій. Вони вважали, що витвір мистецтва має бути сучасним, інакше він буде мертвим.

П. Пікассо. Портрет Ґійома Аполлінера. 1916 р.

«Каліграми. Вірші Миру і Війни»

На руйнівні процеси в Європі на початку XX ст. Ґійом Аполлінер відгукнувся збіркою «Каліграми. Вірші Миру і Війни» (1918). «Це — книжка воєнного часу й містить життя...» — писав митець у листі до А. Бійї.

П. Пікассо

ЗАВДАННЯ

1) Роздивіться каліграми Ґійома Аполлінера. За допомогою Інтернету знайдіть їхні українські відповідники та переклади. Які образи вразили вас?

2) Знайдіть символи «воєнного часу» і «життя» у збірці Ґійома Аполлінера. Опишіть їх (усно або за допомогою фарб).

3) Створіть власні каліграми про наш час.

«Чиста лірика» і форми життя в живописі

П. Пікассо відмовився від безпосереднього зображення навколишньої дійсності, прагнучи втілити авторське самовираження та власні уявлення про світ. У «блакитний період» (1901-1904) художник створив серію портретів і жанрових замальовок, у яких утілив тему самотності й приреченості людини. Гама синього кольору акцентує на скорботному гуманізмі, притаманному світовідчуттю на початку XX ст.

П. Пікассо. Арлекін. 1901 р.

П. Пікассо. Арлекін з подругою. 1901 р.

У «рожевий період» (1904-1906) творчість П. Пікассо набула життєствердного характеру. У своїх моделях він убачав приховані внутрішні сили.

У подальший період на полотнах П. Пікассо були зображені ознаки нового стилю, що обумовили появу кубізму. Митець творив новий світ за допомогою власної уяви! Але інколи цей світ викликав жах. Не тільки мир, але й війна були втілені на полотнах художника.

П. Пікассо. Дівчинка на кулі. 1905 р.

П. Пікассо. Герніка. 1937 р.

ЗАВДАННЯ

4) В Інтернеті знайдіть і прокоментуйте картини П. Пікассо різних періодів.

5) Доберіть до 1-2 картин П. Пікассо цитати з віршів Ґійома Аполлінера.

6) З'ясуйте творчу історію малюнка П. Пікассо «Голуб миру» 1949 р. Як він пов'язаний з каліграмою Ґійома Аполлінера «Зарізана голубка й водограй»?

ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМА

www.1000z.com.ua

E-text

електронна хрестоматія

Audio-text

аудіохрестоматія

Video-text

відеохрестоматія

Presentations

мультимедійні презентації

Express-lessons

експрес-уроки

Competencies

перевірка компетентностей

Films

фільмотека

Art-Gallery

мистецька галерея

Planning

календарне планування

БІЛІ ЖУРАВЛІ НАШОЇ МРІЇ

Дорогі друзі!

Японський письменник Ясунарі Кавабата на церемонії вручення йому Нобелівської премії сказав: «Споглядання краси пробуджує найсильніші почуття — милосердя й любові, і тоді слово людина звучить як слово друг».

Вивчаючи зарубіжну літературу, читаючи найкращі книжки світу, ви маєте справу з немеркнучою красою — красою слова, людських почуттів, духовних цінностей різних народів. Вона робить вас людяними, інтелігентними й спонукає мислити. Краса в різних проявах розширює ваше світобачення, розвиває естетичний смак і дає моральну опору в житті.

Культура й мистецтво завжди рятували, єднали, допомагали обстоювати свободу та вели людство вперед. Тому сьогодні від читання книжок залежить не тільки особисте зростання й вільне мислення кожного з вас, а й поступ України та всієї цивілізації, установлення миру на Землі.

У повісті «Тисяча журавлів» Я. Кавабата створив неперевершений образ білого птаха, що став символом чистоти, світлої мрії та прагнення до високого ідеалу. Однак головному героєві повісті не вдалося «зловити» того тисячокрилого журавля. Мрія юнака залишилася недосяжною. Але ми всі й наша славна Україна будемо обов'язково щасливі! Журавель — це не тільки національний японський образ, а ще й традиційний український символ любові до землі, сім'ї та добробуту. Тому слідом за прекрасними білими птахами вирушаймо в новий політ у книжковому просторі! Тисяча журавлів — це тисячі сторінок класичної та сучасної літератури! Це ваш вільний шлях до майбутнього на крилах читання!

Автори

О. Косон. Білі птахи. 1920-і роки

ВСТУП

Література. Мораль. Людяність

Ми повинні читати й писати, і нам потрібні громадяни, які можуть розуміти, що вони читають, розрізняти нюанси й бути зрозумілими іншим...

Н. Р. МакКіннон Ґейман

Діалог культур, цифрові технології, класична й сучасна література.

  • 1. Які сучасні книжки й автори привернули вашу увагу? Розкажіть про них.
  • 2. Яких перекладачів ви знаєте? Назвіть їхні імена, розкажіть про їхні здобутки.

Література і культура в сучасному світі

Сучасний світ стрімко змінюється. Дедалі швидше рухаються потяги й автомобілі. За допомогою Інтернету інформація може бути доставлена в будь-яку точку Землі за секунди. Нам стало легше жити у високотехнологічному цифровому світі. Розумні машини допомагають людям виконувати найскладнішу роботу, а пошук інформації, на який ми раніше витрачали багато часу, стає легшим і зручнішим. З іншого боку, сучасний світ сповнений складних суспільних викликів і небезпечних ризиків. Ми є свідками загострення глобальних проблем у різних країнах. Питання боротьби з війною та бідністю, збереження миру й екології, як ніколи, стали актуальними в третьому тисячолітті. Інколи нам важко розібратися в минулому й у подіях теперішнього часу. Дехто думає, що можна уникнути різних проблем. Але навіть удома, сидячи біля комп'ютера або тримаючи в руках телефон, ми не можемо почуватися в безпеці, адже на нас впливають не тільки реальні люди та події, а й віртуальні світи та соціальні мережі.

«Як вижити у світі, де стільки всього незрозумілого й небезпечного?» — це запитання поставила у своїй статті одна з найкращих письменниць Канади, лауреатка Нобелівської премії 2013 р., майстриня сучасного оповідання Е. Манро. І відповіла: «Ми повинні читати більше різних книжок, думати й бути собою. Читання — це незалежність і вільне мислення. Це наш моральний вибір у ситуації, коли начебто вибору немає. Тому якщо ми читаємо більше книжок, якщо довкола нас більше бібліотек і творів мистецтва, то глибшим є наше бачення світу, у якому ми живемо. І ми можемо в такий спосіб впливати на цей світ, змінювати його на краще».

Колумбійський письменник Ґ. Ґарсіа Маркес писав: «Художня література покликана принести у світ соціальних катаклізмів і природних стихій мир, спокій та світло істини». Справді, література дає нам не тільки інформацію про інші часи й простори, а й пробуджує думку та почуття, спонукає до пошуку себе й духовних засад буття. Книжки забезпечують діалог культур, який є важливим у сучасному світі заради миру й порозуміння.

Ми постійно змінюємося, бо минають роки й збагачується наш життєвий досвід. Але головні наші зміни — внутрішні, і вони залежать не тільки від тих, кого ми зустрічаємо на нашому життєвому шляху, а й від того, які книжки потрапляють нам у руки. З кожною новою книжкою ми стаємо іншими, відкриваємо в собі й у навколишньому світі нові барви й нюанси. Так само змінюється й суспільство. Тому ми ведемо відлік його історії не тільки за соціальними подіями, а й за артефактами культури — мистецькими творами, книжками.

«Одного разу А. Ейнштейна запитали, як ми можемо зробити наших дітей розумнішими. Його відповідь була простою й мудрою. ”Якщо ви хочете, щоб ваші діти були розумними, — сказав він, — читайте їм казки. Якщо ви хочете, щоб вони були ще розумніші, читайте їм ще більше казок“. Він усвідомлював цінність читання й уяви. Я сподіваюся, що ми зможемо передати нашим дітям світ, де вони будуть читати...» (Н. Р. Мак-Кіннон Ґейман)

А ви як думаєте? Які книжки класики й сучасності змусили вас замислитися й внутрішньо змінитися? Які літературні твори, на вашу думку, здатні змінити мислення цілого покоління або нації?

КОМПЕТЕНТНОСТІ

КЛЮЧОВІ. Спілкування державною мовою. 1. Наведіть власні аргументи (3-5) щодо питання, яке порушив Н. Р. МакКіннон Ґейман: «Чому наше майбутнє залежить від читання?». Спілкування іноземними мовами. 2. Які книжки іноземною мовою ви читали або хотіли б прочитати? Розкажіть про них. Математична компетентність. 3. Деякі люди вважають, що книжки варто читати тільки паперові, а деякі — надають перевагу електронним книжкам. Складіть у зошиті таблицю «Переваги й недоліки паперових та електронних книжок». Визначте власну позицію. Інформаційно-цифрова компетентність. 4. Який сайт (український або іноземний), присвячений художній літературі, привернув вашу увагу? Чим він корисний особисто для вас? Уміння навчатися. 5. Складіть список з книжок (не менше 5), які ви б порадили прочитати: а) одноліткам; б) дорослим; в) дітям молодшого віку. Ініціативність і підприємливість. 6. Створіть буктрейлер улюбленої книжки.

ПРЕДМЕТНІ. Знання. 7. Які твори художньої літератури ми називаємо класикою, а які — сучасними? Наведіть приклади. Діяльність. 8. Підготуйте пост для соцмережі про улюбленого письменника. Цінності. 9. Проаналізуйте, які книжки були відзначені за останні роки на «Форумі видавців». Чим вони привернули увагу фахівців і широкої публіки? 10. Як ви вважаєте, у чому полягає цінність творів зарубіжних письменників для молоді? Наведіть 5 аргументів, що підтверджують значення читання художньої літератури.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст