Підручник з Зарубіжної літератури (рівень стандарту). 10 клас. Ніколенко - Нова програма

«Я ПРИЙШОВ ДО ТЕБЕ, МИЛА...»

«Я ПРИЙШОВ ДО ТЕБЕ, МИЛА...» (1843) — зразок ліричного вірша, у якому відображено одвічні теми кохання та природи, що тісно поєднані. Але в цій поезії вони пов’язані ще з однією темою, дуже важливою для поета, — темою поетичної творчості. Захоплення природою та почуття кохання надихають поета на творчість, яка має бути вільною імпровізацією. В оригіналі фетівського вірша важливу роль відіграють повтори, натяки, а також майстерність у переданні миттєвих вражень. Бадьорий настрій вірша створює чотиристопний хорей із пірихіями.

В. Борисов-Мусатов. Водойма. 1902 р.

* * *

Я прийшов до тебе, мила,

Розказать, що сонце встало,

Що його живуща сила

В листі променем заграла, —

І у лісі щохвилини

Кожна брунька оживає,

I лунає спів пташиний,

I нове життя буяє;

Що до тебе з тим же палом

Б’ється серце, ллється мова,

Що душа, пойнята шалом,

Вся тобі служить готова,

Що на мене повіває

Щастя, радість відусюди...

Що співатиму — не знаю,

Але співів — повні груди!

(Переклад Миколи Вороного)

Обізнаність. 1. Охарактеризуйте історико-культурну ситуацію розвитку поезії «чистого мистецтва» у Росії. 2. У яких країнах теж були популярними концепції «чистого мистецтва»? Читацька діяльність. 3. Які теми й мотиви порушено у творчості Ф. Тютчева? 4. Які настрої й почуття втілено у вірші «Весняна гроза» Ф. Тютчева? 5. Знайдіть зорові й слухові образи у вірші А. Фета «Я прийшов до тебе, мила...». 6. Підготуйте порівняльний аналіз оригіналу й перекладу вашого улюбленого вірша Ф. Тютчева або А. Фета. Людські цінності. 7. Які ідеї утверджували представники «чистого мистецтва»? Комунікація. 8. Дискусія «У чому полягає цінність краси мистецтва для людини?». Ми — громадяни. 9. Чому в Україні та Росії за радянських часів здобутки тих, хто відстоював «чисте мистецтво», замовчувалися, а письменників переслідували? Наведіть відомі вам факти. Сучасні технології. 10. За допомогою Інтернету з’ясуйте: а) творчу історію «денисьєвського циклу»; б) історію творчих стосунків Ф. Тютчева з письменниками Європи. 11. Знайдіть романси на вірші Ф. Тютчева або А. Фета. Прослухайте за допомогою Інтернету. Творче самовираження. 12. Доберіть до віршів Ф. Тютчева й А. Фета репродукції творів образотворчого мистецтва, світлини, музичний супровід. Підготуйте виразне читання віршів у супроводі музики та вашої презентації. Довкілля та безпека. 13. Розкрийте ставлення до природи поетів «чистого мистецтва». Навчаємося для життя. 14. Твори «чистого мистецтва» не повчають, а навчають. Продовжте думку.

• Французька група «Парнас» і російська школа «чистого мистецтва» відстоювали ідеї мистецтва, незалежного від суспільства.

• У поезії «чистого мистецтва» домінували ідеї захоплення красою природи й людських почуттів.

• Образ поета-митця, творця прекрасного, філософа та тонкого лірика утвердився в поезії Ф. Тютчева й А. Фета.